اگر ائتلاف اردوغان اکثریت پارلمان را از دست بدهد، مجددا انتخابات برگزار می‌شود

در حالی که هنوز ۴ روز به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه باقی‌مانده اما سران ائتلاف دولتی از هم اکنون به فکر برگزاری انتخاباتی دیگر پس از آن افتاده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از تصمیم مقامات آنکارا برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ترکیه، سران ائتلاف دولتی این کشور اکنون از احتمال برگزاری انتخابات مجدد در صورت از دست دادن اکثریت پارلمان صحبت می‌کنند.

«دولت باغچه‌لی» رهبر حزب جنبش ملی‌گرا (MHP) و متحد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که در صورتی که ائتلاف مردم، اکثریت پارلمان را در انتخابات ۳ تیر از دست دهد، دولت می‌تواند انتخابات دیگری برگزار کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی توضیح داد که اگر اکثریت پارلمان از دست ائتلاف حزب عدالت و توسعه (AKP) و حزب خودش، خارج شود و رئیس‌جمهور منتخب نتواند با آن پارلمان همکاری کند، انتخابات جدید برگزار خواهد شد.

باغچه‌لی همچنین افزود که همه‌پرسی سال قبل برای تغییر قانون اساسی، این مجوز را به رئیس‌جمهور یا پارلمان داده تا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شوند البته در صورتی که مانعی بر سر راه تشکیل دولت وجود داشته باشد.

این در حالی است که ۴ روز بیشتر به برگزاری انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و زودهنگام ریاست‌جمهوری) باقی نمانده و فرایند رای‌گیری از اتباع ترکیه‌ای در کشورهای خارجی نیز به پایان رسیده است.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری) بعد از برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی و تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در فروردین سال گذشته، قرار است در تاریخ ۳ تیر ۹۷ در ۸۱ استان این کشور و همچنین سفارتخانه‌های ترکیه در کشورهای خارجی برگزار شود.

هشت حزب مختلف از جمله «عدالت و توسعه» (AKP) به رهبری اردوغان، «جمهوری‌خواه خلق» (CHP)، «حرکت ملی‌گرا» (MHP)، «حزب کُردی دموکراتیک مردمان» (HDP)، «حزب خوب» (iYi) و حزب «سعادت» (SP) علاوه بر انتشار لیست اعضای خود برای ورود به پارلمان، در تاریخ ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) نام نامزدهای خود را به شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) ارائه دادند.

برای اطلاع از لیست کامل نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه و همچنین آگاهی از ترکیب احزاب و پارلمان ترکیه، به این صفحه مراجعه کنید.

انتهای پیام/م

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هشت =