تجربه تلخ سازش با آمریکا از گذشته تا امروز

جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون مذاکرات اخیر دولت با آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

طبس نیوز: جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون مذاکرات اخیر دولت با آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون مذاکره دولت با آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

این دانشجویان در بیانیه خود آوردند: خبر گفتگوی تلفنی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در واپسین ساعات حضور روحانی در نیویورک، ما را شگفت زده کرد و این پرسش را به اذهان متبادر کرد که مذاکره با مستکبران و قلدران جهان و علی الخصوص آمریکا چه منطق و توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

این بیانیه در ادامه افزود: سوال اینجاست که آیا فراموش کرده‌ایم آمریکا و ابرقدرت‌های شرق و غرب جز به منافع استکباری خود نمی‌اندیشند؟ آیا گمان کرده‌ایم که دشمنی اینان با نظام جمهوری اسلامی ایران بر سر مسائلی چون هسته‌ای است که با مذاکره و گفت‌وگو قابل حل باشد یا اینکه دشمنی آمریکا با منطق و جوهره‌ انقلاب اسلامی است و مسائل چون هسته‌ای تنها بهانه ای برای دشمنی هستند؟

جنبش عدالتخواه دانشجویی همچنین تصریح کرد: آیا تصور کرده‌ایم که مستکبران جهان دست از خوی استکباری خود برداشته‌اند؟ آیا یادمان رفته است که هرگاه با این زورگویان عالم به مذاکره نشسته‌ایم در نهایت شرمنده مردم از پای مذاکره برگشته‌ایم؟ به راستی در رابطه با دشمنی‌های دولت آمریکا با ایران انقلابی چه چیزی تغییر کرده است که به خود اجازه می دهیم به لطایف الحیلی امید مستضعفان جهان را ناامید کنیم؟

این بیانیه در ادامه نکاتی را در زمینه این مذاکرات متذکر شد و خاطرنشان کرد:  رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولین نظام به این مطلب اشاره فرمودند که نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستند؛ چرا که آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد و غیر منطقى‌اند و در برخوردشان صادق نیستند و شرط اساسی تعامل را شناخت طرف مقابل دانستند.

این بیانیه افزود: از سوی دیگر ایشان در دیدار با فرماندهان سپاه امام را منفورترین چهره در نزد دشمنان اسلام دانستند و دلیل این دشمنی را دو خصوصیّت بى‌نظیر «بصیرت کامل» و «قاطعیّت تمام» امام(ره) دانستند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی همچنین بیان داشت:همانطور که رهبر معظم انقلاب تبیین فرمودند، هیچ کس بهتر از امام راحل آمریکا را نمی‌شناخت و هیچ‌کس بیش از او عمق دشمنی و بغض آمریکا نسبت به اسلام ناب محمدی (ص) را درک نکرده بود؛ این بود که امام عزیز تنها راه پیش روی اسلام انقلابی و نظام برآمده از آن را «مبارزه» می‌دانست و در پیام جانسوزش به مناسبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و نوشیدن جام زهر ‌فرمود:

«پس راهی جز مبارزه نمانده است؛ و باید چنگ و دندان ابرقدرت‌ها و خصوصا آمریکا را شکست، و الزاما یکی از دو راه را انتخاب نمود: یا شهادت یا پیروزی؛ که در مکتب ما هر دوی آن‌ها پیروزی است، که ان‌شاءاللّه خداوند قدرت شکستن چهارچوب سیاست‌های حاکم و ظالم جهانخواران، و نیز جسارت ایجاد داربست‌هایی بر محور کرامت انسانی را به همه مسلمین عطا فرماید».

این بیانیه با اشاره به روشن شدن موضع‌گیری با آمریکا با توجه به بیانات امام راحل‌(ره) تاکید کرد:با چنین تبیین صریحی از مشی امام(ره) در مواجهه با شیطان بزرگ و با علم به اینکه شرط اصلی هرگونه تعامل شناخت طرف مقابل است، چگونه و با چه منطقی می‌توان «نرمش قهرمانانه» و تعامل را به گفتگوی تلفنی با دشمن اصلی ملت ایران تفسیر و ترجمه کرد؟

در ادامه این بیانیه آمده است: پس از شناخت ماهیت دشمنی آمریکا با ملت ایران، نباید از شناخت صحیح شرایط و اوضاع عالم در مقطع کنونی غفلت کرد. اگر نیم نگاهی به رخدادهای امروز جهان بیاندازیم و درک درستی از شرایط حاکم بر جهان داشته باشیم، درخواهیم یافت که معادلات بین‌المللی به ضرر آمریکا و به نفع مستضعفان جهان تغییر یافته است.

جنبش عدالتخواه دانشجویی خاطرنشان کرد:اگر تا دیروز آمریکا به مدد امپراطوری رسانه‌ای خویش می‌توانست افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌های جهان را بفریبد و راه را برای حمله نظامی به افغانستان و عراق هموار کند، امروز بیداری و هشیاری ملت های دنیا فراتر از سلطه رسانه‌ای امریکا حرکت می‌کند و اجازه نمی‌دهد آمریکا بتواند اهداف سلطه‌طلبانه خویش را با شعارهای حقوق بشری بزک کند؛ شکست رسانه‌ای آمریکا در حمله نظامی به سوریه دلیلی بر این مدعاست.

این بیانیه افزود:از سوی دیگر در تحولات کشورهای منطقه و با وجود افت و خیزهای گوناگون، آنچه جزء محکمات و ثابتات است، افزایش منفوریت آمریکا نزد مردم کشورهای اسلامی است.

دانشجویان فعال این جنبش دانشجویی تصریح کردند:اوضاع در قلب جهان سرمایه‌داری نیز بهتر از این نیست؛ دیر زمانی از طنین شعارهای ضد امپریالیستی و ضد سرمایه‌داری در پارک «زاکوتی» نیویورک و زیر سایه‌ی ساختمان‌های وال استریت نمی‌گذرد و شعله‌های جنبش ضدسرمایه‌داری هنوز خاموش نشده است.

در شرایطی که همه چیز- چه در درون آمریکا و چه در بیرون- در غلیان و جوشش علیه سلطه آمریکاست و بدون شک آمریکا در موضع ضعف قرار گرفته است، میدان دادن به رئیس جمهور آمریکا و گفتگوی تلفنی با او بعد از سی و چند سال ایستادگی و مقاومت چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

این بیانیه در ادامه اذعان داشت: آیا معنای دیپلماسی ندیدن این واقعیت‌های بدیهی است؟ آیا معنای دیپلماسی آن است که سیاستمداران آمریکایی اوج عجز و لابه‌‌ی خویش را در پس لبخندهای فریبنده پنهان کنند و ما تنها لبخندهای ظاهری را ببینیم؟ آیا ساده لوحی در شناخت آمریکا و شرایط جهان معنای دیپلماسی و رفتار منطقی است؟

در ادامه این بیانیه آمده است:باید به این نکته توجه داشت که در رابطه‌ با رفتار امریکا در قبال ملت ایران و سایر ملت های جهان چیزی عوض نشده است. اگر امریکای دیروز در جنگ نظامی از رژیم جنایتکار صدام حمایت تام و تمام می نمود، امروز در جنگ اقتصادی تمام قد پشت سر تحریم ها و فشارهای مضاعف علیه ملت ایران ایستاده است و در طول سی و چند سال پس از انقلاب از همه توان خود برای وارد کردن فشارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استفاده کرده است.

جنبش عدالتخواه دانشجویی با یادآوری سکوت آمریکا در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی تصریح کرد: اگر در سال ۱۹۸۲ جنایت صبرا و شتیلا توسط رژیم منحوس صهیونیستی رخ می‌دهد و ایالات متحده آمریکا در قبال این جنایت سکوت می‌کند و حتی به اعتراف روزنامه نیویورک تایمز خود در این حادثه نقش ایفا می‌کند، در سال ۲۰۱۱ نسل کشیِ تاریخی توسط رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه رخ می‌دهد و با این وجود آمریکا از این رژیم قاتل حمایت‌های تام و تمام می‌کند؛ و امروز همین دشمنی در قالب حمایت از تروریست‌های سوری ادامه دارد.

این بیانیه افزود:برای آنانی که تصور می‌کنند آمریکا توبه کرده است و دست از جنگ طلبی و کشتار ملت‌ها برداشته است، یادآوریِ سیاست‌های نظامی کنونی آمریکا که در قالب استقرار سپرهای گوناگون دفاع موشکی، پایگاه‌های متعدد نظامی در منطقه و استقرار همیشگی ناوهای نظامی آمریکا در آب‌های آزاد سرتاسر جهان تجلی یافته است، خالی از لطف نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است:با وجود همه‌ این مسائل، باید این سوال را طرح کرد که آیا رفتار آمریکا در قبال ملت ایران و سایر ملت‌های مستضعف جهان به فرموده حضرت امام خمینی (ره)، از حالت «گرگ و میش» خارج شده که آقایان به خود اجازه داده‌اند دست به چنین عملی بزنند؟ با این وجود، دیدن راه حل مسائل در مذاکره با امریکا چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد:یکی از خطاهای فاحشی که ممکن است گریبان‌گیر تحلیل‌های سیاستمداران و مسئولین کشور شود، آن است که راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را در جایی خارج از مرزهای کشور جستجو کنند. این در حالیست که اساسا منشأ مشکلات و مسائل اقتصادی کشور نه تحریم‌ها و مسائل بیرونی، که ضعف‌های درونی است. این بیانیه افزود:باید گفت مشکلات اقتصادی امروز کشور بیش از آنکه ناشی از تحریم‌ها باشد، ناشی از بی‌تدبیری و سوء مدیریت مسئولین است و موج‌های رسانه‌ای و فضاسازی به انحاء مختلف برای القای این مساله به بدنه مردم که فشارهای معیشتی و اقتصادی به تحریم‌ها بر می‌گردد و راه حل آن امتیاز دادن به ابرقدرت‌های دنیوی است، چیزی جز جستجوی دم دستی ترین راه حل و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌ها نیست و لذا همانطور که رهبر انقلاب اشاره کردند، «تقویت ساخت درونی نظام» چیزی است که امروز باید در رأس اولویت‌های کشور باشد؛ به بیان دیگر کلید حل مسائل در درون کشور است و نه در بیرون و ضعف نشان دادن در مقابل دشمن به بهانه‌ی لغو تحریم‌ها و بهانه‌هایی از این دست، یا از سر ساده لوحی است و یا از سر غرض ورزی.

این بیانیه به اشاره به تجربه تلخ مذاکرات سعدآباد خاطرنشان کرد:برای ما جای تعجب است که با وجود تجربه‌ی تلخ مذاکرات سعد آباد در سال ۸۲ که با وجود کوتاه آمدن ایران از حق مسلم خود و پذیرفتن تعلیق تمام  فعالیت‌های هسته‌ای، طرف غربی به تعهدات خود پایبند نماند و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست به تصویت قطعنامه علیه ایران زد و در طی دو سال همراهی و سازش از طرف ایران، غرب به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نماند و چندین قطعنامه علیه ایران تصویب شد.

این بیانیه افزود: ضمن اینکه در آن مقطع زمانی جمهوری اسلامی ایران محور شرارت نام گرفت. اگر آن زمان دیپلماسیِ نرمش و سازش نتیجه‌ای برای ایران در بر نداشت و منجر به جری‌تر شدن طرف غربی شد، چگونه امروز می‌توان به حصول نتیجه‌ی مطلوب از این سیاست امیدوار بود؟

بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی همچنین خاطرنشان کرد:در تجربه تاریخی ملت ایران بارها ثابت شده است که هرگاه ایران با هدف کاهش فشارها، سیاست خارجی خود را در راستای تنش‌زدایی تنظیم کرده و راه گفت‌وگو با مستکبرین را در پیش گرفته است، آن‌ها این سیاست را نشانه ضعف ما تلقی کرده و سعی کرده‌اند با افزودن بر درگیری‌ها و تنش‌ها، بر شدت فشارها بیافزایند تا بتوانند ضربه‌های بعدی را کاری‌تر وارد کنند. سوال اینجاست که آیا نباید از تجربه های نزدیک گذشته عبرت گرفت؟

این بیانیه اذعان داشت:در پایان این نکته را یادآوری می‌کنیم که ممکن است عده‌ای موضع‌گیری صریح در قبال چنین رفتارهایی را به معنای سنگ‌اندازی و مخالفت با دولت تلقی کنند.

در پایان بیانیه جنبش عدالتخواه دانشجویی آمده است:در این رابطه باید گفت جنبش عدالتخواه دانشجویی تقویت دولت را نه به معنای حمایت بی‌چون و چرا از تمامی اقدامات که به معنی پایش دولت در راستای حرکت در مسیر آرمان های انقلاب و مرتفع کردن مسائل کشور می‌داند و در این راستا از نقاط قوت حمایت و نقاط ضعف را تذکر می‌دهد و نقد درون گفتمانی مسئولان نظام را مایه‌ی قوت کشور و مسئولان تلقی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =