نظرات کاربران خبرگزاری فارس درباره شوخی‌های «خنداننده‌شو»

مخاطبان خبرگزاری فارس نظرات متفاوتی درباره محتوای سری جدید «خنداننده‌شو» دارند که دقت و توجه به آن می‌تواند راهنمایی برای سازندگان برنامه «خندوانه» و مدیران تلویزیون در ادامه راه باشد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، در پی انتشار مطالبی با موضوع محتوای ناپسند برخی استندآپ‌های خنداننده‌شو در خبرگزاری فارس، بسیاری از کاربران خبرگزاری فارس نیز نظرات خود را در این‌باره اعلام کردند. 

در این میان بالغ بر ۱۶۵ کامنت (نظر) از سوی مخاطبان خبرگزاری فارس فقط برای مطلب «شوخی‌های خنداننده‌شو» مناسب سن خندوانه نیست!» ارسال شد که از میان آنها به دلیل طولانی نشدن مطلب، تعدادی از اظهارنظرها انتخاب شده که در ادامه می‌خوانید:

**تعریف متفاوت اسلام از شادی

یکی از کاربران که نام خود را اعلام نکرده، معتقد است: اسلام اساساً تعریفی متفاوت از شادی دارد. به نظر اسلام نشانه شادی کارهایی برای کسب رضای خدا است؛ نظیر روزه یا اطعام فقرا و یا صله ارحام. حقیقت هم این است که احساس شادمانی که انسان بعد از انجام کارهای خیر دارد واقعی و پایدار است. حال آنکه آنچه در دنیا شادی نام گرفته در اسراف و غفلت و لهو لعب است، در هزلیات است. در خنده‌های زودگذر و پوچ و بی معنی. اگر کسی واقعا شادی را می‌خواهد سری به اقوام پیر و سالمندش بزند یا گاهی سراغ بچه‌های معلول برود یا به خانه سالمندان و قدری به آنها محبت کند. تخم محبت را بکارید و شادی را به دل دیگران هدیه کنید تا خودشان معنای حقیقی شادی را درک کنید. اما با نشستن پای خندوانه کسی شاد نمی‌شود؛ جز برای چند لحظه. آنهم از سر غفلت.

اما مهران استیری دیگر کاربر خبرگزاری فارس نیز معتقد است: نمی‌توان هر نوع خنده زودگذر را لهو دانست. مسلما خنده کوتاه هم در روح انسان تاثیرگذار است و می‌تواند روحیه او را تغییر دهد ولی باید درست و در چهار چوب اخلاق باشد. در اسلام به تفریحات مومن اشاره شده که باید بخشی از زندگی او باشد؛ مانند مسافرت و …. شاید یک برنامه شاد و درست هم جزو تفریحات قرار گیرد لذا نمی‌توان یکطرفه رفت.

یک کاربر ناشناس نیز نوشته است: واقعیت این است که اسلام اساسا با شادی از سر لودگی و غفلت سر ناسازگاری دارد. حتی تشویق به سفر هم نه برای تفریح و عیاشی؛ بلکه برای عبرت گرفتن از عذاب کافران توصیه شده است. سیروا فی الارض فانظرو کیف کان عاقبه المکذبین. سوره آل عمران آیه ۱۳۷

**انتقاد سازنده یا سنگ‌اندازی؟!

در میان این نظرات البته یک کاربر دیگر نیز نوشته: خوب پول در میارن. همین برای مقامات صدا و سیما کفایت میکنه و در پاسخ کاربر دیگری عنوان کرده: رامبد از دهه شاید ۷۰ مشغول ترویج اخلاق و منش و خانواده داری به سبک و تفکرات غربی ـ روشنفکری بوده و حالا نوبت ابتذال و خنده‌های ماشینی و الکی «با فرمان کارگردان». خندیدن‌های حضار در برنامه زنده یا صدای خنده روی سریال‌ها برای هر کلامی که گفته می‌شود از ده‌ها سال قبل از ویژگی‌های جلف تلویزیون‌های آمریکایی بوده و باعث شرطی شدن افراد برای خندیدن به هر جمله که بشنوند است که قطعا نتیجه ای جز تفکر سطحی و حماقت در دراز مدت نخواهد داشت.

اما فرد دیگری معتقد است که این شیوه در همه دنیا مرسوم است. سنگ اندازی تو راه کسانی که شادی را می‌آفرینند باعث بحران و ایجاد هزینه برای کشور خواهد شد و این طور پاسخ شنیده که: و مشکل دقیقا همین است اگر قرار بود ما مثل همه دنیا شویم نیازی به انقلاب نبود. همه دنیا در غفلت و حیوانیت دارد دست و پا می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از فارس، در همین رابطه کاربری با نام حسین وارد ماجرا شده و این طور نظر داده که: نفاق که شاخ و دم نداره. تا دیروز می‌گفتن مردم صداوسیما رو نگاه نمی‌کنن،  حالا کسی انتقاد به جایی بکنه، میگن سنگ اندازی برای تفریح مردم!

اما کاربر دیگری نظرش این است که مردم اکثرا الان هم جز نود و دورهمی و خندوانه، کاری با صدا و سیما ندارن.

و پاسخ گرفته:  آره به همین خاطر بود برنامه‌های تولید نوروز صدا و سیما از جمله سریال‌ها و برنامه‌های مناسبتی تا ۸۵٪ مخاطب داشته؟ اون وقت کدومش اسمش خندوانه و نود بوده؟

**«خندوانه» هویت اصلی خود را از دست داده است

در این میان کاربری با نام مریم نوشته است: خندوانه هویّت اصلی خود را از دست داده است و به راستی که هر برنامه معیار و قانون دارد و باید بر اساس اداب و رسوم هر جامعه به پیش رود؛ ولی در این اواخر متأسفانه خنده‌های مصنوعی جناب خان و مجری این برنامه رو به انحطاط است و دارد همه چیز را مسخره می‌کند که قابل قبول نیست و آقای خان هم که بیش از حد معمول مزاحمت ایجاد می‌کند که جای تأسف است. خدا عاقبت همه را ختم بخیر نماید.

در این باره هم ۲ کاربر عنوان کرده‌اند: انقدر مسخره و یخه که غیر از جناب خان ارزش دیدن نداره و این کار غلط چندین بار تکرار شده، اول فکر می‌کردیم مسولین سیما تذکر جدی خواهند داد اما معلوم شد ….

محمد هم درباره استندآپ‌های خنداننده‌شو نوشته: واقعا شورشو در آوردن با این برنامه. الفاظ زشتی که استفاده میشه جایی تو فرهنگ ایرانی نداره.

هادی هم در این میان موافق با نظر محمد نوشته است: آقا جان اگر هنر دارید و می‌توانید بدون شوخی‌های جنسی مردم را بخندانید بسم ا… وگرنه مردم مومن ایران همین یک رسانه را دارند که ببینند؛ خرابش نکنید. نمی شود به اسم و به بهانه خنداندن هر مزخرفی گفت.

کاربری دیگر نیز آورده است: برخی بجای ارائه برنامه‌ها و ایده‌های نو برای جذب مخاطب به سمت رویه‌هایی مشابه ماهواره رو آورده اند تا مخاطبان ماهواره را جذب کنند. غافل از آنکه مخاطبهای واقعی خود را یا از دست میدهند یا ذائقه آنها را بسمت منفی سوق می‌دهند.

اما در بین کامنت‌های وارد شده، کاربری تاکید کرده که: تذکر بسیار بجایی بود البته اگر گوش شنوایی باشد.

در این بین یکی دیگر از مخاطبان خبرگزاری فارس عنوان کرده: چرا از افرادی که با آموزش غلط این افراد رو به اینجا رسوندن نمی‌زنید؟ چرا از شرایطی که اون آدم برای آینده اش باید تصور کنه حرفی زده نمی‌شه؟ اگه این فرد با این سن کم اشتباه کرده حتما مقصر شما بزرگتر‌ها هستید که آموزش غلط دادید.

یکی دیگر از کاربران و مخاطبان خبرگزاری فارس نوشته: آقا قبوله ما تو مملکت مشکلات زیادی داریم که مهمترین اون اقتصادیه اما قطعا هنوز یکی از اون مشکلات فرهنگیه. من بخدا وقت تماشای بعضی از این خنداننده شو‌ها از خانواده‌ام خجالت کشیدم! بدترین نکته این ماجرا هم اینجاست که این جوونها قبل از اجرا چندین بار در برابر یکی از همین داورها اجرا کردن!

**برای کم نیاوردن به هر دری می‌زنند!

حامد از دیگر کاربران خبرگزاری فارس نیز نوشته است: برخی از شوخی‌های خنداننده شو واقعا شرم‌آور است. باور نمی‌کردم چنین سخنان شرم آوری از صدا و سیما پخش شود. نوجوان در سن کمتر از ۱۷ سال در این برنامه برنامه ای را اجرا کرد که اول تا آخر عمه و استعمال مواد مخدر و شوخی‌های جنسی بود. البته فقط برنامه او نبود. شرکت کنندگان دیگری هم مکرر از شوخی‌های جنسی، اتاق خواب و ادبیات توالتی استفاده می‌کنند. صدا و سیما گویی هیچ نظارتی ندارد. 

بسیاری از شرکت کنندگان هم بسیار ضعیف اند و هنری برای خنداندن ندارند و برای عقب نیفتادن به هر دری می‌زنند و هر جا کم می‌آورند رو به مسائل جنسی می‌آورند.

در پاسخ حامد کاربر دیگری نوشته است: این برنامه بر مبنای داستان سازی و دروغ پردازی ساخته و اداره میشه و غالبا کسی از کار درست خندش نمی‌گیره مگر با چاشنی دروغ و ابتذال. بیخودترین برنامه ای که از تلویزیون پخش شده همینه.

**بی‌تربیتی برخی کمدین‌ها در حال انتقال به نسل جدید است

حسین نیز معتقد است: متاسفانه بعضی از کمدین‌ها اصلا تربیت ندارند و این موضوع دارد به نسل جدید نیز منتقل میشود و بدتر اینکه از فیلتر سیما نیز براحتی عبور میکند باید تاسف خورد که چرا هربار از گوشه ای مشکلی بروز میکند وانگار همه چیز رها شده است. این سریال همچنان آیا قرار است ادامه یابد؟

مخاطب دیگری نوشته: شأن شبکه ملی باید رعایت شود لازم نیست هر شخصی برای شهرت و غیره وجه شبکه ملی را تخریب کند. آیا هیچ نظارتی بر خندوانه قبل از پخش نیست؟

کاربری به نام رهگذر نیز در این باره نوشته است: ساده‌ ترین راه خنداندن مردم شوخی کردن با حریم‌های آن‌هاست. طبیعی است که برخی افراد که هیچ ویژگی خاصی جز دلقک بودن در زندگی خود ندارند از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و با تمسخر داشته‌های مرد اعم از ملی و مذهبی برای خود شخصیت بسازند.

ضمنا استفاده از لباس‌های متعدد برخی از داوران تا حدی رواج تمجل گرایی را در خود دارد که البته از چشم‌ها پوشیده مانده است.

اما  کاربر دیگری اعلام کرده که خندوانه فوق العادست. ولی متأسفانه بعضی اوقات یه چیزایی از دست در میره و معلومه که متولیانش راضی نیستن ازین اتفاقات اما پیش اومد دیگه. امیدوارم تکرار نشه و همینجور پر قدرت پیش بره.

**مردم به چی می‌خندند؟!

در این باره وفایی نیز عنوان کرده: خدایی من هروقت چشمم به این برنامه افتاده انگار دارم اخبار میبینم. نمیدونم به چی این حرفا میخندن؟ ما که در تمام طول مدت روز با این دیالوگها سروکار داریم کجاش خنده داره؟؟ من هم میخندم ولی نه به هر مطلب لوس و بی مزه ای که به اخبار بیشتر شبیه هستش.

و در همین باره پاسخ گرفته: خندوانه مضحک ترین و مسخره ترین و بی بارترین برنامه تلویزیونی است که تا به حال دیده شده و در عجبم که این برنامه بی‌ثمر چند سال است که بازتولید هم می‌شود.

کاربر دیگری نیز تصریح کرده: متاسفانه اوضاع تلویزیون و بخصوص سینمای ایران واقعا اسف بار و ناامیدکننده شده است. سازمانهایی که هدف اصلی آنها فرهنگ سازی بوده حالا در حال فرهنگ سوزی هستند …

کاربر دیگری نیز گفته است: چند شب پیش که نوجوانی مثلا استنداپ اجرا کرد، حرفهای بسیار زشتی زد؛ مثلا راجع به شوخی عملی در مطالبش گفت که بسیار زشت و زننده و نامناسب برای فرهنگ عمومی و مخصوصا برای نوجوانان که درصد قابل ملاحظه‌ای از تماشاگران این برنامه فرصت‌کش و بی‌خاصیت را تشکیل می‌دهند. قرار بود این برنامه فرهنگی باشد نه ضد اخلاق و فرهنگ اصیل ایرانی.

رضا نیز معتقد است: واقعا شوخی‌های زننده و بی مزه‌ای میکنن فقط موندم مسئول نظارت کیفی صدا و سیما از کجا‌ها پول میگیره؟ اگر این طور پیش بره که شبکه‌های ماهواره‌ای سالم‌تر از شبکه‌های خودمون میشن… واقعا خنداننده شو باید تعطیل بشه.

**برنامه‌ای جذاب که باید خط قرمزها را رعایت کند

یکی دیگر از کاربران خبرگزاری فارس نوشته است: خنداننده شو یک ابداع جدید و کار زیبایی است که تاکنون سیما از خودش نشان داده است. البته باید خط قرمز در این گونه برنامه‌ها رعایت شود که در این صورت هم اینکه مخاطبان به آرامش می‌رسند و هم اینکه تمام گروه‌های سنی می‌توانند مخاطب این گونه برنامه‌ها باشند.

نکته دیگر اینکه تعداد برنامه‌های مفرح و شاد در حال زیاد شدن است و این کثرت خوب است اما متأسفانه برخی موضوعات شان تکراری است. باید سعی شود در اجرای آن که بسیار هم در روحیه مخاطبان اثرگذار هستند از موضوعات تکراری پرهیز گردد و به دنبال خلق موضوع جدید باشند.
در برنامه دورهمی نمایش، در کودک شو نمایش، در شبی با عبدی نمایش و همه تکراری. 

در خصوص برنامه شبی با عبدی هم این مطلب را بگویم که ای کاش آقای عبدی اجرای این برنامه را قبول نمی‌کردند و یا به گونه ای دیگر ظاهر می‌شدند. اینکه آقای عبدی در یک برنامه تلویزیونی هم مجری و هم بازیگر باشند به نظر من خوب نیست. شان و جایگاه هنری آقای عبدی که از محبوب ترین هنرمندان کشورمان هستند باید رعایت شود.

یکی دیگر از کاربران نیز که ظاهرا در برنامه خندوانه جزو تماشاچی‌ها بوده نوشته: صداوسیما هم خیلی از اجرای استندآپ کمدین‌ها رو حذف و سانسور میکنه؟ شما اطلاع داری….ما خودمون تماشاچی بودیم رفتیم بعد کلی از اجراها رو سانسور کردن و دیگه با دیدنش از تلویزیون اصلا خنده نداشت گریه هم داشت…تو این وضعیت و فشار اقتصادی بتونی مردم رو بخندونی خودش کلی ارزش داره!

مخاطبی با نام  ف.م نیز نوشته است: من هم موافقم. این بسیار زننده است که از هر عبارتی برای خنداندن یا رای جمع کردن استفاده شود. من تا پیش از این می‌توانستم به پسر ۹ساله ام اجازه دهم خندوانه را تنهایی ببیند اما الان گاهی واقعا نگران می‌شوم.

**شوخی‌هایی که جایش در تلویزیون ایران نیست

یک کاربر دیگر نیز عنوان کرده: من از طرفدارای خندوانه‌ام ولی چند تا مورد به وضوح دیدم که جای تلویزیون ایران نیست بعضی چیزا واقعا ارزش برنامه رو کم می‌کنه مخصوصا برخی اجراهای چرت و پرت و شوخی‌های جنسی خنداننده شو.

مخاطب دیگری نیز نوشته است: شاید ده سال پیش یا بیشتر با متولی یک سری شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان که در آن زمان مخاطب خود را مردم افغانستان می‌دانست مصاحبه کرده بودند و او گفته بود هدف ما تغییر فرهنگ مردم افغانستان است و هیچ عجله‌ای هم نداریم و اگر در ده سال هم نتیجه بگیریم راضی هستیم. حرکت استحاله همیشه لاک پشتی و آهسته و پیوسته و با برنامه و زمان‌بندی انجام می‌شود. شبیه قضیه زنده پختن قورباغه. حالا خاطرمان نیست که آن فرد و شبکه‌های همین شبکه‌های فعلی جم و غیره بودند یا اسلاف آنها. بیدار شویم چون برنامه‌ریزان ضد فرهنگی طوری عمل می‌کنند که اصلا احساس نکنیم.

او پاسخ گرفته که: خنداننده شو برنامه خیلی خوبی هست و میشه مشکلاتش و ضعف‌هاش رو با نقد سازنده اصلاح کرد. کسی مخالف این برنامه نیست، خیلی هم جالبه، فقط میشه یکم برخی چهارچوب‌ها در اون محکم تر بشه.

کاربر دیگری نیز گفته: وقتی سریال‌های ۹۰ قسمتی خوب مانند شهر قشنگ، پاورچین و شب‌های برره از شبکه سه سیما برچیده شد و آثار ضعیفی جایگزینش شد و حتی آثار ضعیف نیز حذف شد چه انتظاری است که سبک بازی و … در قالب استندآپ کمدی یا مسخره بازی جایگزین نشود؟

واقعا چرا نباید خندید؟ خنده بر هر درد بی درمان شفاست، اما نه به هر قیمتی. سریالهای قوی نود قسمتی در دهه هفتاد و هشتاد با نظارت رسانه ملی و کنترل شده پخش می‌شد که متاسفانه … بگذریم.

و در پایان کاربر دیگری تاکید کرده است: در شرایط امروز جامعه حذف برنامه‌هایی از این قبیل اصلا به صلاح نیست. نمی‌شه به خاطر دوتا شوخی بی‌ادبی که البته همه‌اش در لفافه بیان میشه کل کار رو زیر سوال ببرید. شماها چرا اینقدر صفر و یکی هستین؟

ضمن اینکه برخی از همین عزیزانی که جوگیر میشن کامنت می‌ذارن گاهی همین مدل شوخی‌ها رو هم می‌کنن با رفیقاشون.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + سیزده =