اجرای آثار نوستالژی رسم کل دنیاست/ توصیه به مسئولان خانه موسیقی و منتقدانش

فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر «شبی با فخر موسیقی ایران» گفت: اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است. کشورهای مهم دنیا به داشته‌هایشان افتخار می‌کنند و بارها و بارها آثار مهمِ آهنگسازان مهمشان را تکرار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، نشست خبری کنسرت «شبی با فخر موسیقی ایران»، ظهر امروز ششم مرداد ۹۷ در تالار وحدت برگزار شد. در این برنامه فرهاد فخرالدینی، مجتبی عسگری، وحید تاج، شهلا میلانی و سوسن تقی‌پور به اتفاق جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.

اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است

فرهاد فخرالدینی در ابتدای این نشست اظهار داشت: همیشه سعی کرده‌ام که دانسته‌هایم را به جوانان منتقل کنم؛ چه زمانی که نوازنده بودم، چه زمانی که در ارکستر رادیو ملی ایران بودم و چه بعدها. اکنون هم در کنار نوازندگان جوانی هستم که مانند فرزندان خودم هستند. شهرام توکلی و علی اکبر قربانی با تلاش بسیارشان، ارکستری تشکیل داده‌اند که نوازندگان خوبی دارد. وقتی تلاش این دو عزیز را دیدم، دریافتم که تلاش‌هایم در این سال‌ها بی نتیجه نمانده است. من هم می‌خواهم تجربه‌ها و دانسته‌هایم را در اختیار نوازندگان این ارکستر قرار دهم.

وی افزود: در این کنسرت وحید تاج و مجتی عسگری در کنار ما هستند که هر دوی آنها از خوانندگان جوان و با استعداد موسیقی ایران هستند و به طور حتم آینده درخشانی برایشان متصورم.

فخرالدینی در ادامه صحبت‌هایش و در جواب سوال یکی از خبرنگاران که بسیاری از نوازنده‌ها در ارکسترهای مختلف می‌نوازند گفت: در گذشته هم ارکسترهای ما نوازندگان مشترک داشتند. وقتی در رادیو سه ارکستر گلها، پایور و نکیسا وجود داشتند، برخی از نواندگان این سه ارکستر مشترک بودند. همان زمان ارکستر آقای دهلوی هم وجود داشت. خود من در سه ارکستر حضور داشتم. در این سه ارکستر هم نوازندگی، هم آهنگسازی و هم تنظیم قطعه می‌کردم. بعد از انقلاب هم میان نوازندگان ارکستر سمفونیک و ارکستر رادیو تلویزیون نوازندگان مشترکی وجود داشت.

وی گفت: در زمان کار کردن با ارکستر ملی، خیلی تلاش کردم که نوازندگان ارکستر ملی در دیگر ارکسترها نباشند. چه زمانی که از ارکستر رادیو تلویزیون کنار رفتم و چه زمانی که از ارکستر ملی رفتم، برخی از نوازندگان مهم این ارکسترها هم ترجیح دادند که خودشان را کنار بکشند و دیگر حاضر به همکاری با آن ارکسترها نبودند. نوازندگان بسیاری خوبی وجود دارد که متاسفانه هم اکنون در ارکسترهای دولتی حضور ندارند و البته دلایل خاص خودشان را هم دارند.

فخرالدینی در جواب به سوال خبرنگاری که چرا بسیاری از کارهای تکراری را اجرا می‌کنید و نیز چرا ساختار ارکستر و آهنگ‌ها دچار تکرار شده است، افزود: اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است. کشورهای مهم دنیا به داشته‌هایشان افتخار می‌کنند و بارها و بارها آثار مهمِ آهنگسازان مهمشان را تکرار می‌کنند. ما هنوز شعر سعدی و شعر حافظ را می‌خوانیم. نباید در را بست و کارهای خوب همیشه باید اجرا شوند. این آثار برای جوانان تازگی دارند و برایشان بسیار جذاب است.

وی افزود: در کنار آثار قدیمی باید آثار دیگری هم اجرا شوند. در عین حال تولید آثار جدید کار بسیار دشواری است. گاهی دوسال طول می‌کشد که دستمزد نُت نویسی، آهنگسازی و تنظیم‌کنندگی پرداخت شود. تولید اثر برای ارکسترها بسیار دشوار است. اکنون زمانِ تکنیک و پیشرفت است. باید در حال حرکت باشیم و در عین حال به بازسازی قطعه‌های گذشته بپردازیم.

وی با ذکر خاطره‌ای از دوران نوجوانی خود گفت: روزی از خیابان لاله‌زار رد می‌شدم، آن زمان ۱۶ ساله بودم. در آن زمان مرسوم بود که هم تصنیف‌های روز را می‌خواندند و هم کتاب می‌فروختند. آن زمان دو کتاب خریدم، یکی از این کتاب‌ها نُتِ قطعه «حالا چرا» بود. بعدها این قطعه را برای ارکستر تنظیم کردم و در نهایت هم با صدای علیرضا قربانی خوانده شد.

برنامه ما در کنسرت پیش رو، شامل ۱۲ قسمت است که در دو بخش ۶ قسمتی اجرا می‌شود.

برای حل اختلاف نوربخش و ساکت اینجا نیستیم

فخرالدینی در مورد حضورش به عنوان رئیس شورای عالی موسیقی و نیز اختلافاتی که بین برخی اعضا وجود دارد گفت: از حضور در شوراهای موسیقی پرهیز دارم. اما دوستان عزیزم اصرار کردند که من این سمت را در خانه موسیقی بپذیرم. دوست داشتم که منتقدان و مسئولان خانه موسیقی، مسائلشان را با شفافیت و رودررو بیان کنند. همه این عزیزان را جمع کردیم در سالن شهناز خانه هنرمندان تا چنانچه هر حرفی بود بیان کنند. این رویه هنوز ادامه دارد.

وی ادامه داد: پیرو نظرخواهی که از اهالی موسیقی شد، تمایل به تغییر در اساسنامه خانه موسیقی وجود داشت. مجمع عمومی در شهریور جلسه برگزار می‌کند و نسبت به تغییر و اصلاح اساسنامه خانه موسیقی قدم‌هایی را برمی‌دارد. در این زمینه پیشنهادهایی شده است که هیات مدیره و مدیرعامل بیش از دو دوره متوالی اجازه کاندید شدن نداشته باشند. ما اینجا نیستیم که اختلافات آقای ساکت و آقای نوربخش را حل کنیم. این مسئله را به زمانی موکول کنیم به زمانی دیگر که درباره همین مسئله و به طور مفصل صحبت کنیم.

سوسن تقی پور مدیر دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ اظهار داشت: در برنامه پیش رو ۴۹ نوازنده داریم که از این میان ۳۵ نوازنده از تحصیل‌کنندگان دانشگاه ما هستند. ۳۵ نفر اعضای گروه کُر داریم که جملگی از دانشجویان دانشگاه خودمان هستند. ما در پنج سال گذشته ارکستر فرهنگ و هنر را با هزینه‌های خودمان اداره کرده‌ایم.

مجتبی عسگری خواننده هم گفت: سال‌های بسیاری به عنوان علاقه‌مند به موسیقی ایرانی به آثار فاخر استاد فخرالدینی گوش کرده‌ایم. کار کردن با این چهره ماندگار موسیقی ایران برایم مانند کلاس درس است. ایشان دنیایی از اطلاعات و دانش موسیقی هستند. بودن در کنار ایشان باعث افتخار است و امیدوارم بتوانم سهم کوچکی در اجرای این کنسرت داشته باشم. زمانیکه حدود هشت سال سن داشتم شیفته آهنگ سریال «سربداران» شدم.

وحید تاج خواننده نیز در بخشی از این نشست خاطرنشان کرد: بودن کنار استاد فخرالدینی برای هر کسی باعث افتخار است. خوشحالم که شرایطی فراهم شده که بعد از سال‌ها دوریِ استاد فخرالدینی از صحنه، بار دیگر برای دو شب اجرای ایشان را شاهد خواهیم بود.

شهلا میلانی رهبر گروه کُر هم اظهار داشت: بزرگترین دستاورد هنری برای من در زندگی هنری‌ام این است که در کنار استادانی مانند فخرالدینی بوده‌ام. شرایط موسیقی برای بانوان دشوار است اما با کوشش بزرگانی مانند فخرالدینی توانسته‌ایم بسیاری از این سختی‌ها را پشت سر بگذاریم.

بر اساس این گزارش، کنسرت «فخر موسیقی ایران» یازدهم و دوازدهم مرداد در تالار وحدت برگزار می شود. وحید تاج و مجتبی عسگری خوانندگان این اجرا هستند. رهبری گروه کُر در این اجرا را شهلا میلانی برعهده دارد. شهرام توکلی و علی‌اکبر قربانی نیز به عنوان رهبران ارکستر به هدایت نوازندگان خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شانزده =