جذب یک و نیم میلیون گردشگر چینی

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تصمیم ایران برای جذب یک و نیم میلیون گردشگری چینی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

  “علی اصغر مونسان” با بیان اینکه چین و ایران ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارند، گفت: دو کشور تاریخی و تمدن ساز ایران و چین ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری دارند و با در نظر گرفتن حجم مراودات اقتصادی و سطح روابط سیاسی دو کشور می‌توان انتظار داشت که حجم تبادلات گردشگری دو کشور بیش از پیش افزایش و توسعه داشته باشد.

مونسان عصر امروز ،پنجشنبه، در حاشیه نشست گردشگری و آژانس‌های گردشگری ایران و چین در هتل مارکوپولو پکن افزود:گردشگری به عنوان ابزاری برای صلح، گفتگو، تفاهم و تعامل مسالمت آمیز میان ملت‌ها است.

او گفت: مردم ایران علاقه زیادی به سفر و آشنایی بیشتر با فرهنگ چینی دارند به همین دلیل هم است که تعداد ایرانیان بازدید کننده از چین، برخلاف نسبت جمعیتی دو کشور، از تعداد گردشگران چینی بازدیدکننده از ایران بیش‌تر است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: وزارت گردشگری برای جذب حداکثری و افزایش سهم گردشگری از بازار بزرگ گردشگران خروجی چین، همواره تسهیل ورود گردشگران چینی را در دستور کار دارد.

او افزود: بر همین اساس با پیگیری‌های به عمل آمده مقررات لغو روادید یکطرفه برای اتباع چینی از تیر ماه امسال برقرار می شود.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه فعالان گردشگری اعم از توراپراتورها، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان تور، مدیران و کارکنان مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی در خصوص نحوه ارائه خدمات به گردشگران چینی، چاپ و نشر اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی به زبان چینی، راه اندازی بخش چینی در پورتال رسمی گردشگری کشور و مقصد‌های هدف خبر داد و افزود: علاوه بر این لغو روادید برای تسهیل ورود گردشگران چینی به ایران و تجربه یک سفر مطلوب انجام گرفته است.

مونسان به مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط گردشگری دو کشور اشاره کرد و گفت: در جریان جذب گردشگران چینی مشکلاتی از جمله نشناختن ایران و مقصد‌های گردشگری آن، کمبود رستوران و منوی غذا‌های چینی در رستوران‌های ایرانی، کمبود راهنمایان مسلط به زبان و فرهنگ چینی وجود دارد که رفع این چالش‌ها از کانال فعالسازی بخش خصوصی و آموزش سرآشپزان و راهنمایان تخصصی و توسعه مقصد‌های جدید گردشگری در دستور کار قرار گرفته است با کمک دولت و بخش خصوصی در ایران این بستر را فراهم می‌سازیم که در این راه، البته نیازمند کمک دوستان چینی نیز هستیم.

شرکت در اجلاس بین المللی وزرای گردشگری تمدن‌های کهن در پکن، دیدار و ملاقات با وزیر فرهنگ و گردشگری چین، دیدار با وزیر گردشگری یونان و گفتگو‌های خبری با رسانه‌های چین از جمله «سی سی تی وی» تلویزیون دولتی چین و روزنامه‌های گلوبال تایمز و چاینا دیلی کالچر از دیگر برنامه‌های مونسان در سفر به پکن است.

چین مهم‌ترین منبع تامین گردشگر در جهان است در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۵۰ میلیون چینی(حدود ۱۰ درصد از جمعیت چین) به خارج از مرز‌های این کشور سفر کردند. وزارت فرهنگ و گردشگری چین پیش‌بینی کرده است با تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمد‌های سالانه شخصی، آمار سفر شهروندان این کشور به خارج از چین تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷۸ میلیون نفر در سال برسد همچنین تخمین زده شده این گردشگران در مجموع حدود ۱.۲ تریلیون «یوان» هزینه کنند.

ایران از سال ۲۰۱۱ به فهرست مقاصد گردشگری چین وارد شد و از سال ۱۳۹۵ نیز سیاست جذب گردشگران چینی را در دستور کار قرار داد در این راستا هیات وزیران اوایل تیرماه سال ۱۳۹۸ مصوبه لغو یک طرفه روادید با چین را صادر کرد و از ۲۵ تیرماه به اجرا در آمد بر اساس این مصوبه چینی‌ها به مدت ۲۱ روز بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند.

سال گذشته میلادی ۵۲ هزار و ۸۰۰ گردشگر از چین به ایران سفر کردند پیش بینی تهران این است که با لغو روادید شمار این گردشگران بسرعت افزایش یافته و در آینده‌ای نه چندان دور به یک میلیون نفر برسد و سفر «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران نیز با این هدف انجام شده است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =