گشایش پرونده‌های جدید اقتصادی میان ایران و تاجیکستان

وزیر نیرو با تاکید بر گسترش پرونده‌های جدید همکاری‌های اقتصادی میان ایران و تاجیکستان گفت: همزمان با پیگیری مصوبات ۲ سال گذشته، گسترش زمینه‌های متنوع‌تری برای همکاری‌های اقتصادی نیز پیگیری می شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 “رضا اردکانیان”، در حاشیه مراسم افتتاح سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان گفت: این اجلاس برای مرتفع کردن مشکلات مصوبات گذشته و گسترش روابط اقتصادی بیشتر برگزار شده است.

او افزود: بخش خصوصی ایران هم در بخش انرژی و هم در بخش آب حضور فعالی در کشور تاجیکستان دارد و پنج کمیته طی امروز، دوشنبه ۱۱ آذر ۹۸، و فردا در حاشیه برگزاری کمیسیون مشترک به بررسی پروژه‌های میان دو کشور خواهند پرداخت.
اردکانیان گفت: وزیر آب و انرژی تاجیکستان دعوت جمهوری اسلامی را برای عضویت در شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب پذیرفته است.

اجلاس شورای حکام مرکز منطقه ای نیز پنجشنبه این هفته در تهران با حضور وزرا و مقامات ۱۵ کشور و حدود ۱۰ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی تشکیل می‌شود که وزیر آب و انرژی تاجیکستان نیز در این اجلاس حضور خواهد داشت.

“عثمانعلی عثمان زاده” وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان گفت: مناسبات اقتصادی جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران از طریق صاحب استقلال شدن تاجیکستان نشات گرفته است که البته موضوع مهم در این روابط قطعیت بخشیدن و استوار کردن آن است.
وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان ادامه داد: میزان مبادلات تجاری دو کشور در ۹ ماه گذشته از سال‏، حدود ۴۶ میلیون دلار بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.

وی نیروگاه سنگ توده ۲ را یکی از طرح‌های اجرا شده از سوی ایران در تاجیکستان دانست و گفت: ما به دنبال گسترش همکاری‌ها با ایران در زمینه انتقال برق، حمل ونقل، سلامت و دیگر صنایع هستیم.

 

عثمان زاده افزود: مشترکات زبانی، فرهنگی و دینی ایران و تاجیکستان علاوه بر جغرافیای نزدیک دو کشور عامل اساسی برای رشد همکاری‌های سودمند ایران و تاجیکستان زمینه مساعد را فراهم می‌کند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =