شرمنده نسل بعدیم

رئیس سازمان محیط زیست گفت: امروزه به دلیل نبود فرهنگ لازم بین مردم و مهندسی اشتباه در ایجاد زیر ساخت‌های کشور و تخریب محیط زیست شرمنده نسل آینده ایم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 “عیسی کلانتری” امروز دوشنبه در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه علم و صنعت افزود: ۶۰ سال پیش مفهومی برای تخریب جنگل و حفظ آب‌های زیر زمینی وجود نداشت تا سیاست‌های حفظ محیط زیست نیز بی معنی جلوه کند.
و امروزه به دلیل نبود فرهنگ لازم و مهندسی اشتباه در ایجاد زیر ساخت‌های کشور، کارخانجات، مسکن و شهرسازی، سد‌ها و… مشکلات عدیده‌ای بوجود آورده ایم و شرمنده نسل بعد هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: در گذشته سالانه بیش از ۱۳۳ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در کشور وجود داشت که این رقم به ۹۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. دلیل آن هم مصرف نامتعارف و آموزش ندادن به مردم بوده تا چنین تخریبی رخ دهد.

وی گفت: ایران تنها کشوری است که نمی‌داند چگونه با محیط زیست خود برخورد کند.

رئیس محیط زیست افزود: به دلیل عدم رعایت اصول مهندسی در محیط زیست، کارخانه‌های آلاینده در غرب استان‌های تهران، کرج و اصفهان مستقر شدند تا جریان باد که از غرب به شرق می‌وزد، آلایند‌های کارخانه‌ها را وارد شهر‌ها کند.

کلانتری به موضوع نبود استاندارد محیط زیستی در سدسازی هم اشاره کرد و گفت: بهترین مهندسان سد ساز را تربیت کردیم و افتخار می‌کنیم که سد سازی جز صنایع برتر کشور است. اما از آنجا که همه آب‌ها را پشت سد ذخیره کردیم، نتیجه آن خوزستان سرشار از گرد و غبار می‌شود تا اهمیت ندادن فارغ التحصیلان فنی و مهندسی دانشگاه‌ها به محیط زیست بیستر عیان شود.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه به موضوع آلودگی هوای تهران که سبب تعطیلی فعالیت‌های جامعه می‌شود اشاره کرد و گفت: تعطیلی خسارت اقتصادی در شرایط فعلی به همراه دارد. اما جالب است که در تهران ۲ میلیون ۷۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری رفت و آمد می‌کنند که در زمستان به اندازه ۲۲ میلیون خودرو سبب ایجاد آلودگی می‌شوند.

وی گفت: ۸۰ هزار خودرو گازویلی در تهران تردد می‌کنند که از این تعداد ۶۰ هزار تا کامیون هستند تا آلودگی هوای تهران چنان شدت یابد که باید ۱۱ روز پایتخت تعطیل می‌شد. زیرا شاخص ازن بالای ۱۵۰ بود.

کلانتری با انتقاد از کیفیت پایین خودرو‌های تولید داخل گفت: هنوز متوجه نشدم خودروی داخل چرا باید به بهای ضرر زیست محیطی تولید شود. همچنین در ساخت فاز‌های عسلویه اگر فقط ۲ میلیارد دلار بیشتر هزینه می‌شد، چنین آلودگی در این شهر شاهد نبودیم تا امکان زندگی ۴۸ ساعته برای هیچکدام از حاضران مقدور نباشد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 5 =