معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره “سینما حقیقت”

سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

 مراسم پایانی سیزدهمین جشنواره مستند ایران (سینما حقیقت) شامگاه دوشنبه ۲۵ آذرماه در تالار وحدت با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر و حضور علی ربیعی سخنگوی دولت، سردار احمد نوریان معاون اجتماعی نیروی انتظامی و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

برگزیده جایزه هنر و تجربه

تندیس هنر و تجربه مشترکاً به “سام کلانتری”، کارگردان جایی برای فرشته‌ها نیست و “فرزاد خوشدست”، کارگردان خط باریک قرمز اهدا شد و به هر مستندساز ۴۰ میلیون ریال تعلق گرفت.

برگزیده جایزه آسیب‌های اجتماعی

لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش، از طرف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و “سردار احمد نوریان” به خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوشدست تقدیم شد.

برگزیده جایزه شبکه مستند

“سیدسلیم غفوری”، مدیر شبکه مستند، لوح افتخار و جایزه نقدی شبکه مستند سیما را به “مهدی فارسی” کارگردان فیلم صد سال تنهایی اهدا کرد.

برگزیده جایزه مستند‌های کارآفرینی

بخش بعدی اهدای جوایز به مستند‌های کارآفرینی اختصاص داشت که با حضور “خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران”
به “محمد ثقفی” برای فیلم خودکار تعلق گرفت.

جایزه دوم به محمد واعظی برای فیلم رویای آب اهدا شد.

جایزه اول این بخش نیز به مهدی گنجی برای ساخت فیلم “من می‌خوام شاه بشم” تعلق گرفت.

در این بخش اعلام شد که از دو شخصیت این سه فیلم برای همراهی شان تقدیر می‌شود و این تقدیری‌ها شامل علی اکبر رفوگران در فیلم خودکار و محمد قائم پناه در فیلم رویای آب بودند.

برگزیدگان بخش بین الملل

رائد فریدزاده (ایران)، وتون نورکلاری (کوزوو)، منگ شیه (چین) جزء هیات داوران بخش مستند‌های کوتاه و نیمه‌بلند مسابقه بین‌الملل بودند.
جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند کوتاه، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به فیلم و آنگاه شب فرا می‌رسد ساخته “مایا نواکوویچ” تولید کشور‌های صربستان و بوسنی اهدا شد.

جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰۰۰ دلار به فیلم آشو به کارگردانی جعفر نجفی از ایران اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند نیمه بلند به قاشق ساخته لیلآ پاکالنینا تولید کشور‌های لتونی، نروژ، لیتوانی رسید.

“لیلآ پاکالنینا” کارگردان قاشق در پیامی ویدئویی به مخاطبان جشنواره بین المللی سینماحقیقت بیان کرد: خوشحالم که سینما می‌تواند میان فرهنگ‌ها پل بزند. زبان سینما ارتباط را برای ما ساده‌تر می‌کند.

جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰۰۰ دلار به لی‌لی، کارگردان فیلم حیوانات از نفس افتاده از آمریکا و چین رسید. مگ از کشور چین به نمایندگی از لی لی کارگردان فیلم حیوانات از نفس افتاده جایزه این فیلمساز را دریافت کرد.

برگزیدگان بخش مستند بلند بین‌الملل

مهرداد اسکویی (ایران) و زلاتینا روسووآ (بلژیک) برای اهدای جوایز بخش مستند بلند بین الملل روی صحنه حضور پیدا کردند.

لوح تقدیر هیات داوران در این بخش به فیلم خسوف به کارگردانی محسن استادعلی از ایران تعلق گرفت.

استادعلی به دلیل کسالت نتوانسته بود در مراسم حضور یابد و مصطفی شیری جایزه این کارگردان را دریافت کرد.

جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستند بلند به تون فان زانتفورت برای فیلم قهرمان گله از هلند اهدا شد.

تون فان زانتفورت در پیام ویدئویی که برای جشنواره فرستاده بود، گفت: خیلی خوشحالم که این فیلم دیده شد، من هفت سال روی فیلم کار کردم و همه من را به واسطه سوژه آن مسخره می‌کردند.

دیگر جایزه ویژه هیات داوران در این بخش به” سام کلانتری” برای مستند جایی برای فرشته‌ها نیست تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند جشنواره نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰۰۰ دلار اهدا شد به فیلم کنار رینگ به کارگردانی “آندره هورمان” و تولیدکشور‌های آلمان و آمریکا اختصاص یافت.

برگزیدگان جایزه شهید آوینی

هیات داوران بخش جایزه شهید آوینی متشکل از سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مسعود فراستی، مهدی قربان‌پور برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

تندیس برنز شهید آوینی و دیپلم افتخار به حامد سعیدی‌راد کارگردان فیلم کاست رسید.

همچنین تندیس نقره شهید آوینی و دیپلم افتخار به امیرحسین نوروزی کارگردان فیلم خاطرات موتورسیکلت تعلق گرفت.

در نهایت تندیس طلا شهید آوینی و دیپلم افتخار به امیر اُصانلو کارگردان فیلم پیرمرد و خواننده تقدیم شد.

اصانلو بعد از دریافت جایزه اش گفت: اگر برای ساخت فیلم پیرمرد و خواننده به منطقه‌ای جنگی رفتم به دلیل دوست داشتن جنگ نبوده است. بلکه می‌خواستم بخشی از واقعیت را به تصویر بکشم.

سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی چارسو و موزه سینما برگزار شد. این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم بود. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص داشت که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستند‌ها را در این بخش به عهده داشتند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شدند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش بودند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند که منگ شیه، رائد فریدزاده و وتون نورکلاری داور بخش کوتاه و نیمه‌بلند بودند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می‌شود.

جایزه شهید آوینی ویژه نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش ویژه جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار شد و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت داشتند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور بود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − نه =