امداد رسانی به چهار استان درگیر سیل

امدادرسانی به آسیب دیدگان از سیل و ترمیم شبکه های آب، برق و مسیرهای ارتباطی در جنوب کشور ادامه دارد.

 سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب ۲ روز اخیر در جنوب این استان آب ۴۱ روستا را قطع کرد که تاکنون آب ۲۳ روستا به شبکه بازگشته است.

روح الله سرگزی شامگاه سه‌شنبه گفت: در سیلاب اخیر با توجه به شدت بارش‌ها برق ۸۸ روستای سیستان و بلوچستان قطع که تاکنون برق ۸۱ روستا وصل شده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۱ راه ارتباطی قطع شده ناشی از سیلاب ۹ مسیر با فروکش کردن طغیان رودخانه‌های محلی بازگشایی و هم‌اینک تنها ۲ مسیر بسته است.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های اخیر آسیب جدی به بخش کشاورزی این استان وارد کرده است.

وی بیان کرد: در سیلاب اخیر ۴۸ خانوار در جنوب سیستان و بلوچستان دچار آسیب شدند که در چادر اسکان اضطراری یافتند.

سرگزی از شهروندان خواست که جوانب احتیاط را رعایت کرده و از تردد‌های غیرضروری در محور‌های مواصلاتی، اسکان در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها و پایین دست سد‌ها خودداری کنند.

تاکید مسئولان بر تداوم امدادرسانی
 همزمان با ادامه امدادرسانی به آسیب دیدگان از سیل در جنوب کشور، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و وزیر نیرو درتماس های تلفنی جداگانه با استاندار هرمزگان آخرین وضعیت بارش ها، خسارت های ناشی از سیل و همچنین اقدام های مقابله با ویروس کرونا در استان را بررسی کردند.

اسحاق جهانگیری گفت وگوی تلفنی با فریدون همتی با اشاره به پیش بینی های سازمان هواشناسی درباره میزان بارندگی در دهه اول فروردین، بر مدیریت سیلاب ها و بسیج همه امکانات به منظور جلوگیری از آسیب به مردم و زیرساخت ها در هرمزگان تاکید کرد.

وی، همکاری دقیق و مستمر همه دستگاه ها هرمزگان برای کمک به شهروندان در معرض خطر را ضروری دانست.

استاندار هرمزگان نیز با اشاره به بارندگی‌های گسترده در ۲ روز گذشته در استان، گزارشی از آخرین وضعیت بارندگی و خسارات ناشی از سیلاب ها ارایه کرد.
فریدون همتی با اشاره به آمادگی همه دستگاه‌های اجرایی استان برای امدادرسانی و حفاظت و ترمیم زیرساخت ها، افزود: با توجه به آمادگی خوبی که پیش از بارندگی‌ها وجود داشت، اقدام های مورد نیاز به سرعت اجرایی شد.
وی همچنین اقدام های مقابله با ویروس کرونا در استان هرمزگان را تشریح و به کنترل و مراقبت شدید همه مبادی ورودی و خروجی و درنظرگرفتن امکانات و تجهیزات مناسب بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

بارندگی و سیلاب اخیر در شرق هرمزگان ضمن سرریز شدن سدهای استقلال، شمیل و نیان، باعث آب گرفتگی چند روستای پایین سد میناب و غرق ۴ نفر شد.

بازدید از مناطق سیل زده
دیروز همچنین پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر سر زده از مناطق سیل زده کنگان بازدید کرد.

پیروی به صورت سرزده در مناطق سیل زده  کنگان حضور یافت و به همراه مدیر عامل هلال احمر بوشهر و فرماندار  کنگان آسیب‌های ناشی از سیل و عملکرد ایستگاه‌های کنترل تب سنجی این شهرستان را بررسی کرد.

او از تلاش‌های نیرو‌ها و امدادگران جمعیت هلال احمر و ستاد مقابله با کرونا تشکر کرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین از نحوه خدمات صورت گرفته در روستای برکه چوپان و قلعه میان از توابع شهرستان کنگان بازدید کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر بوشهر در این باره گفت: بارندگی‌های صبح روز ۳ فروردین ۹۹ تاکنون خسارات زیادی را در نقاط مختلف شهرستان به بار آورده و افراد زیادی متأثر از این سیلاب شده‌اند.

حاجیانی افزود: بارندگی‌های سیل‌آسا همراه با طغیان رودخانه‌های محلی در این استان سبب آسیب به ۹۴ خانوار و بیش از ۳۵۶نفر شده است و تاکنون اقلامی شامل ۲۰۳ تخته پتو، ۵۰کیلو نایلون، ۱۱۱تخته پتو، پنج دست ظروف، ۱۰ شعله والور و ۹۰کیلو برنج توزیع شده است.

او با بیان این‌که در این مدت پنج روستا در شهرستان کنگان دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند، بیان کرد: با شروع بارندگی‌ها امدادگران استان به حالت آماده‌باش قرار گرفتند و تاکنون با مشارکت پنج گروه عملیاتی شامل ۲۰داوطلب و ۶ نفر از کارکنان، به سیل زدگان امدادرسانی شده است.

همچنین دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور از ایستگاه تب سنجی و اسکرین جمعیت هلال احمر شهرستان جم بازدید و با عوامل اجرایی این ایستگاه گفتگو کرد.

یکشنبه (۳ فروردین ۹۹) بارش بیش از ۱۰۰ میلیمتر باران در مدت زمان کوتاهی، باعث وقوع سیلاب در کنگان شد.

پیکر سه تن در سیلاب کنگان پیدا شد و دو تن هم مصدوم شدند.

آبگرفتگی تعدادی از منازل، خسارت به تاسیسات زیربنایی و مبلمان شهری، از جمله خسارت‌های این سیلاب بوده است.

۴۰ نفر نیز به علت سیلاب در کوه محاصره شده بودند که به وسیله بالگرد‌های هلال احمر و سازمان منطقه ویژه پارس نجات یافتند.

کنگان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بوشهر قرار دارد.

همچنین بارش باران شدید باعث آبگرفتگی برخی منازل در شهرستان دیر هم شد.

تگرگ هم به باغ‌ها و مزارع شهرستان جم آسیب رسانده است.

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر گفته است، خسارت‌ها در حال بررسی است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 4 =