گرمای ۵۰ درجه؛ نخل های طبس سر خم کرد

فرماندار طبس گرمای طاقت فرسای این شهرستان را این طور توصیف می کند: «برگ های درختان در فصل تابستان از شدت گرما ریخته است. شاخه های تنومند درختان نخل خمیده شده و درختان نارنج دیگر طراوت و سبزی ندارد..

طبس نیوز: فرماندار طبس گرمای طاقت فرسای این شهرستان را این طور توصیف می کند: «برگ های درختان در فصل تابستان از شدت گرما ریخته است. شاخه های تنومند درختان نخل خمیده شده و درختان نارنج دیگر طراوت و سبزی ندارد..

بررسی نمودار هوا در طبس نشان می‌دهد که اواخر تیر امسال حداکثر دما در این شهرستان ۴۳ درجه سلسیوس بود. ۲۹ و ۳۰ همان ماه به ۴۵ درجه افزایش یافت. اول و دوم مرداد حداکثر دما ۴۶ درجه گزارش شد، سوم مرداد دمای هوا به ۴۷ درجه رسید و شنبه، ۵ مرداد درجه دمای هوا در طبس به ۴۸ درجه افزایش یافت.

دمای بالای هوا از یک هفته گذشته باعث شد طبس به فهرست گرم‌ترین شهرهای جهان اضافه شود. بالاترین درجه هوا در برخی از گرم‌ترین مناطق جهان حدود ۵۰ تا ۵۴ درجه سلسیوس گزارش شده است.

فرماندار طبس گرمای طاقت فرسای این شهرستان را این طور توصیف می‌کند: «برگ‌های درختان در فصل تابستان از شدت گرما ریخته است. شاخه های تنومند درختان نخل خمیده شده و درختان نارنج دیگر طراوت و سبزی ندارد. مردم با وضعیت اسفباری زندگی می‌کنند. دمای هوا به حدود ۵۰ درجه می‌رسد و این واقعیتی است که باید بپذیریم.»

به گفته «طالبیان مقدم»، به دلیل گرمای زیاد هوا حتی دمای آب شرب لوله کشی بدون روشن بودن آبگرمکن بالای ۴۰ درجه است.

وی شروع فصل گرما را از اوایل فروردین تا اواخر شهریور می‌داند و می‌گوید: با این گرمای طاقت فرسا شهروندان در هر منزل ۳-۲ کولر آبی روشن می‌کنند، چاره ای ندارند تا گرما زده نشوند ولی باز هم درجه دماسنج محیط اتاق ۴۲ درجه است، کولرها جواب گو نیست. این کولرها در یک شبانه روز بین ۱۵۰۰ لیتر آب می‌خواهد، هزینه های آن هم تصاعدی محاسبه می‌شود. تعرفه برق زیاد و ممکن است در هر دوره تابستان خانواده ای بین ۸۰۰ تا یک میلیون و پانصد هزار ریال بهای برق پرداخت کند.

او می‌گوید: با وجود کمبود آب لازم است طبس از نظر برآورد تعرفه انرژی جزو مناطق گرمسیری محاسبه و از منطقه ۴ به ۳ تبدیل شود. با کاهش تعرفه برق مردم می‌توانند از کولرهای گازی استفاده کنند تا آب کمتری هم مصرف شود.

او از پیگیری‌های فرمانداری، دفتر امام جمعه، استانداری و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برای قرار گرفتن طبس جزو مناطق ۳ گرمسیری خبر می‌دهد و می‌افزاید: اگر پیگیری شود و مسئولان کشور بخواهند می‌توانند در این ماه مبارک رمضان تحقق این خواسته چند ساله را به مردم نوید دهند.-خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + سه =