کابوس شکست طبس مقابل چشمان کار‌تر باقی است

کابوس شکست طبس مقابل چشمان کار‌تر باقی است

جوادکریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به هشدار جیمی کار‌تر در مورد تبعات حمله نظامی آمریکا به ایران گفت: با وجود سابقه طولانی جیمی کار‌تر بعنوان رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، کابوس شکست صحرای طبس که در دوران ریاست جمهوری ایشان روی داد، هنوز مقابل دیدگان کار‌تر قرار داد.
نماینده مشهد در مجلس هشتم تاکید کرد: خاطره این شکست سخت، که در یک عملیات کاملا سری و پیچیده طراحی شده بود، سبب می‌شود، جیمی کار‌تر نسل جدید سیاست مداران آمریکایی را نسبت به تبعات حمله به کشورمان آگاه کند، تا مبادا سرنوشتی که در صحرای طبس برای ارتش آمریکا رقم خورد، پس از سی و اندی سال دوباره تکرار شود.


وی در ادامه تصریح کرد: شکست عملیات پیچیده دلتا، در دوران ابتدای انقلاب و زمانی روی داد که ایران اسلامی در ابتدای مسیر بازدارندگی خود بود و طبیعی است که سیاستمداران کهنه کار آمریکایی نسبت به تبعات حمله به ایران با گذشت سی و اندی سال و پیشرفت‌های شگرف کشور در زمینه دفاعی، هشدارهای لازم را به سیاست مداران جوان‌تر بدهند.
کریمی قدوسی با تاکید مجدد بر شکست سنگین آمریکا در صحرای طبس یادآور شد: کشور ما امروز در اوج قدرت بازدارندگی نظامی قرار دارد و کشور آمریکا باید بپذیرد که فکر حمله به کشوری مثل ایران، فکری از پیش شکست خورده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان گفت: هشدار جیمی کار‌تر به سیاست مداران آمریکایی، ناشی از تجربه تلخ شکست آمریکا در صحرای طبس است که با گذشت سالیان سال، از تلخی این شکست کم نمی‌شود و کار‌تر نیز، دوست ندارد باردیگر آمریکا این شکست تلخ را تجربه کند.

کار‌تر که در سال ۲۰۰۲ برنده جایزه صلح بوده است پس از اشاره به غیرضروری بودن بسیاری از جنگ‌هایی که آمریکا در آن‌ها مشارکت داشته، تصریح کرد: و هم‌اکنون ما مجدداً به جنگی دیگر، شاید جنگ در ایران می‌اندیشیم.
وی گفته است: جنگ وقتی منصفانه است که جامعه در کل موافق باشد که آغاز درگیری منصفانه است و هنگامی جایز است که جامعه باور داشته باشد سطح خشونت متناسب با ضربه‌ای است که دریافت می‌کند که با این اوصاف سیاست اخیر جنگ پیشدستانه ما جایز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =