رییس جدید دادگستری طبس: تکریم ارباب رجوع خط قرمز ماست

مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و فعلی دادگستری شهرستان طبس برگزار شد.

به گزارش طبس نیوز، مراسم در روز شنبه ۲۸ خرداد و در سالن همایش‌های میقات الرضا (ع) برگزار شد و از زحمات شش ساله حسین گل محمدی قدردانی و حجت الاسلام معماریان به عنوان رییس جدید دادگستری طبس معرفی شد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان جنوبی در این مراسم گفت: از گام های حرکت در مسیر احقاق حق، دوری از هوای نفسانی است که این گرایش موجب دور ماندن از راه حق خواهد شد.

عباس داریوش افزود: نگاه های سیاسی و قومی و قبیله ای در موضوع قضا امر پسندیده ای نیست و قاضی در قضاوت انچه را در نظر دارد قانون است و این نگاه ها باعث می‌شود دادگاه و قاضی از داوری و دادرسی منصفانه دور بماند.

وی با تاکید به ایستادگی در راه حق، بیان کرد: اگر قاضی به حقیقت رسید و بر اساس ادله و آن‌چه در پرونده هست باید رای صادر کند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و تشکیل سند تحول و تعالی در قوه قضاییه گفت: این سند در راستای از بین بردن نواقص و مشکلات و جهشی است که به صورت دسته جمعی انجام شود.

داریوش افزود: تعداد ۸۰ آیین نامه و دستورالعمل در اجرای این سند از سوی روسای قوه قضاییه صادر شده است.

وی یادآور شد: در دادگستری خراسان جنوبی کارگروه ها و کمیته های تخصصی در اجرای این سند با دو هدف اجرای حق و عدالت و دوم رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع تشکیل شده و پیگیری می‌شود.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: اولویت های مهمی در دستگاه قضا به دنبال اجرای آن هستیم که نظارت به حسن اجرای قوانین در دادگاه ها و دوم اینکه قضات و دادگاه ها مکلف هستند که تمام دعواهایی که به آن ارجاع میرسد رسیدگی کنند و هیچ دادگاهی نمی‌تواند حتی در جایی که قانون نداشته باشد از رسیدگی به آن خودداری کند.

وی به بحران ورود پرونده به دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: پیشگری از وقوع جرم یکی از وظایف قوه قضاییه است اما در کنار آن مراجع، نهادها و متولیان مختلفی برای این موضوع پیش‌بینی شده که اگه به وظایف خود عمل نکنند نتیجه این می‌شود که وارده به دادگستری‌ها هر سال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و این موضوع خطرناکی است.

وی افزود: استفاده از مشارکت های مردمی و بهره بردن از متخصصان غیر قضایی در دستگاه قضایی، استفاده از افراد با نفوذ در جامعه که می‌توانند در راه صلح و سازش موثر باشند در اولویت های کار قوه قضاییه است.

داریوش گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۸ هزار و ۳۵۷ پرونده وارد دادگستری کل استان خراسان جنوبی و تعداد ۲۶ هزار و سه پرونده وارد شورای های حل اختلاف شده است.

وی با تاکید به اهمیت صلح و سازش گفت: حدود یک سوم بار رسیدگی به دعاوی را اعضای شورای حل اختلاف استان متحمل می‌شوند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس در این مراسم گفت: مردم و خیلی از مظلومین در رده‌های پایین جامعه هستند، یا سواد و یا پستی ندارند وقتی مراجعه می‌کنند به مراکز دادگستری و قضات، دوست دارند با عدالت با آنها رفتار شود و به یقین دادگاه و دادگستری راه سختی دارند که بر کسی پوشیده نیست.

علی اکبر رحیمی با بیان اینکه، از ضرورت های جامعه اسلامی عدل و داد است، افزود: برخورد و رفتار ما نشانه ای از حاکم اسلامی است، در جامعه اسلامی در هر پست و مقام که باشیم باید کردارمان، رفتار یک کارگزار اسلامی باشد و در قوه قضاییه این موضوع باید دیده شود.

در این مراسم رییس پیشین دادگستری طبس با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت: مردم شهرستان طبس با وجود ناملایمات اقتصادی و با توجه به شرایط منطقه که با قهر طبیعت مواجه هستند ولی با این حال پای این نظام و ولایت ایستادند و خدمت به این مردم عین عبادت است.

حسین گل محمدی در خصوص ارزیابی و ارائه عملکرد خود بیان کرد: بهترین داوری را نسبت به ما را مردم می‌توانند داشته باشند و اگر موفقیتی در بر داشته مرهون خدمات مجموعه دادگستری و تعامل مثبت بین دستگاه ها و نهادها بوده و اگر نقصی هم بوده از جانب من صورت گرفته که امیدوارم خداوند متعال و مردم مرا ببخشند.

وی به دو ماموریت مهم در شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت مردم در جهت حل اختلافات با هدف ترویج و توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه، تشکیل واحدی به نام صلح و سازش و همچنین راه اندازی شورای حل اختلاف و ستاد صبر از اقدامات موثر صورت گرفته در این مدت است.

گل محمدی به ارائه خدمات الکترونیکی در صدور ابلاغیه و روند پرونده ها اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ ما ۹۷ درصد ابلاغات را از این طریق انجام دادیم و آن سه درصد مربوط به روستاهایی است که دسترسی به اینترنت نداشتند که سعی بر این است که آن آمار به ۱۰۰ درصد برسد.

رییس جدید دادگستری طبس هم به اجرای عدالت تاکید کرد و گفت: خط قرمز ما تکریم ارباب رجوع است و از قضات و کارمندان در حیطه کار خود میخواهم که آن را سرلوحه کار خویش قرار دهند.

حسین گل محمدی از امروز به عنوان مستشار عالی قضایی خراسان رضوی فعالیت خواهد کرد.

حجت الاسلام معماریان نیز پیش از این دادرس دادگستری و رییس شورای حل اختلاف شهرستان طبس بود و سابقه دو دهه فعالیت قضایی را در کارنامه خود دارد.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 13 =