گزارش مهر/ نهادهای دولتی حامی موسیقی‌ های مبتذل هستند

گزارش مهر/ نهادهای دولتی حامی موسیقی‌ های مبتذل هستند

هادی آرزم دبیر علمی جشنواره دو روزه شعر و موسیقی ضد آمریکایی “طبس”خبر از تقدیر از احمد علی راغب آهنگساز قطعه “آمریکا آمریکا” همزمان با سالروز فاجعه حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران داد. به گزارش خبرنگار مهر، هادی آرزم دبیر علمی جشنواره دو روزه شعر و موسیقی ضد آمریکایی “طبس” ضمن بیان این مطلب در نشست رسانه ای که به منظور تشریح برنامه های این جشنواره دو روزه با حضور محمد گلریز، امیربکان داوران بخش موسیقی و محسن صفایی دبیر اجرایی این جشنواره برگزار شد،با اشاره به ایده شکل گیری این جشنواره گفت: این جشنواره موسیقی نخستین جشنواره شعر و موسیقی ضد آمریکایی است که در زمینه شعر و موسیقی که محتوای ضد آمریکایی دارد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی آرزم دبیر علمی جشنواره دو روزه شعر و موسیقی ضد آمریکایی “طبس” ضمن بیان این مطلب در نشست رسانه ای که به منظور تشریح برنامه های این جشنواره دو روزه با حضور محمد گلریز، امیربکان داوران بخش موسیقی و محسن صفایی دبیر اجرایی این جشنواره برگزار شد،با اشاره به ایده شکل گیری این جشنواره گفت: این جشنواره موسیقی نخستین جشنواره شعر و موسیقی ضد آمریکایی است که در زمینه شعر و موسیقی که محتوای ضد آمریکایی دارد برگزار می شود. در واقع آثاری را که در این زمینه ساخته شده است به شکل متمرکز در یک جا جمع آوری کرده است و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مجموع این آثار را جمع آوری کرده و در قالب جشنواره ای دو روزه عرضه می کند.

وی درادامه افزود: تا کنون ۱۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده شده است که یکی از ویژگی های خوب این آثار وجود گویش های مختلف موسیقی اقوام است که در این بین آثاری در گویش های مختلف کردی،تربتی، عربی، فارسی و موسیقی های بومی و محلی سایر نقاط ایران و جهان وجود دارد.

دبیر این جشنواره در ادامه صحبت های خود با اشاره به کیفیت آثار ارسال شده گفت: برگزار کنندگان این جشنواره خیلی انتظار ندارند که قطعات ارسالی از شهرستان ها با کیفیت عالی و با داشتن امکانات خوب اجرا شده باشد، اما آنچه مسلم است مختصات این آثار است که مشخص است تحت تاثیر چه موقعیتی ساخته شده است در واقع انگیزه بالای نسل جوان در کلام و نفوذ خوبی که دارند می توان دریافت.

این آهنگساز در ادامه با اشاره به داوران در دو بخش موسیقی و شعر گفت: استاد محمد گلریز آثار را در حوزه آواز بررسی می کند ،امیر بکان آثار را دربخش اهنگسازی مورد ارزیابی قرار می دهد و دکتر فواد ایزدی در حوزه سرود و موسیقی آثار را بررسی می کند. همچنین استاد قره باغی که فعالیت خود در دوران انقلاب را با خواندن سرود پیروزی و در سال ۶۱  سرود”آمریکا آمریکا” را خواند دربخش موسیقی و آواز آثار را ارزیابی می کند.

وی در پایان این بخش از صحبت های خود با اشاره به داوران در بخش شعر گفت: در بخش شعر این جشنواره آثار ارسال شده را علیرضا قزوه، کاظم کاظمی و آقای مودب مورد ارزیابی قرار می دهد.

در ادامه این نشست محسن صفایی دبیر اجرایی جشنواره دو روزه شعر و موسیقی ضد آمریکایی” طبس” به بخش های مختلف جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش شعر ترانه هم مورد داوری قرار می گیرد همچنین در حوزه شعر متوجه شدیم که اشعار ضد آمریکایی نه تنها در ایران بلکه در جهان هم وجود دارد. به عنوان نمونه در حوزه شعر آمریکای لاتین، در حوزه ادبیات ایالات محتحده آمریکا شعار ضد آمریکایی وجود دارد همچنین در ادبیات عرب شاعراتی چون نزار قبانی، آدونیس و برخی دیگر از اشعار ترک وجود دارد که در کتابی تحت عنوان “این آمریکا کیست؟” به ۵ زبان منتشر خواهد شد .

دبیر اجرایی جشنواره شعر و موسیقی ضد آمریکایی” طبس” در ادامه افزود: مجموعه ای از آثار موسیقایی ضد آمریکایی با عنوان نوای انقلاب در جشنواره منتشر می شود . همچنین در حوزه موسیقی ملل موسیقی آمریکای لاتین و به طور مشخص آثار ویکتور خارا وجود دارد.

وی در ادامه افزود: زمان برگزاری این جشنواره همزمان با سالروز تروریستی آمریکا درنظر گرفته شده است. رایزنی هایی انجام دادیم که این جشنواره را در مکان لانه جاسوسی برگزار کنیم اما قیمت اجاره سالنی که می خواستند در لانه جاسوسی دراختیار ما قرار دهند آنقدر بالا و سرسام آور بود که از توان برگزار کنندگان این جشنواره پرداخت چنین هزینه ای خارج بود. حال اینکه آرزوی قلبی ما این بود که این جشنواره درلانه جاسوسی برگزار می شد ولی متاسفانه تا کنون این فرصت فراهم نشده است.

هادی آرزم در بخش دیگری از این نشست با اشاره به همکاری دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای برگزاری چنین جشنواره ای گفت: برگزاری جشنواره شرایی دارد که شاید یکی از سخت ترین شرایط برگزاری یک جشنواره طی کردن مراحل اداری برای کسب مجوزهای لازم است اما خوشبختانه سید محمد میرزمانی رئیس دفتر موسیقی وزارت ارشاد دراین زمنیه کمک های شایسته ای را انجام داده است که جا دارد مراتب سپاسگزاری را به جا آورم.

وی در ادامه متذکر شد: این جشنواره در دو روز دوشنبه ۱۲ و سه شنبه ۱۳ تیرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰:۳۰ برگزار خواهد شد همچنین قرار است یک فیلم مستند با عنوان :نیویورک زیرزمینی ساخته میلاد دخانچی پخش می شود این فیلم گزارشی از گروه های موسیقی معترض در خود آمریکا است که در مراسم اختتامیه نمایش داده می شود.

بخش پایانی این نشست به صحبت های محمد گلریزیکی از داوران این جشنواره اختصاص داشت. این خواننده سرودهای انقلابی در ابتدای صحبت های خود حمایت رسانه ها و نهادهای دولتی در جریان سازی فرهنگ انقلاب موثر دانست و گفت: حمایت رسانه  ها به خصوص رسانه ملی، از یک سو و حمایت نهادهای دولتی مانند وزارت ارشاد، حوزه هنری و صدا و سیما  از سوی دیگر در تداوم یک جریان فرهنگی بسیار موثر است ولی متاسفانه این حمایت آنگونه که شایسته است انجام نمی شود.

وی در پایان افزود: متاسفانه در این راستا شاهد هستیم که نهادهای دولتی با بودجه های کلان نه تنها کمکی به جریان سازی فرهنگ انقلاب نمی کنند بلکه انواع موسیقی مبتذل و زیرزمینی را به نام حمایت از هنرمندان جوان و خوش آمد نسل جوان ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 4 =