هدف معرفی هنر ضدآمریکایی ایران است

هدف معرفی هنر ضدآمریکایی ایران است

محسن صفایی‌فرد، دبیر اجرایی جشنواره شعر و موسیقی ضداستکباری طبس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس درباره اهداف این جشنواره گفت: امام خمینی(ره) در جمله‌ای که در پیام‌شان برای هنرمندان دارد می‌گویند تنها باید به هنری پرداخت که راه ستیز با جهان‌خواران و در رأس آنها آمریکا و شوروی را بیاموزد.

وی افزود: آن پیام که به تعبیر شهید آوینی منشور تجدید عهد هنر بوده است خیلی به آن پرداخته نشد و اگر آن پیام را معیار هنر بدانیم موضوعات هنر انقلاب متمایز و متفاوت می‌شود و این سخنان به ما ایده داد که این جشنواره را راه بیاندازیم و این موضوع جهانی را که در هنر اعتراض جهان مطرح هست را دنبال کنیم.

* در همه جهان ویکتور خارا را می‌شناسند اما قره‌باغی را نه

صفایی‌فرد با بیان اینکه از ایران به عنوان ضد آمریکایی‌ترین کشورها در عرصه سیاست یاد می‌شود تاکید کرد: در این بین هنر انقلابی ما به این نام در جهان شناخته نشده است و وقتی در جهان از هنرمند ضدآمریکایی و موسیقی ضدآمریکایی سخن می‌گویند از ویکتور خارا یا یا پابلو نرودا یاد می‌شود اما از احمد علی راغب و اسفندیار قره باغی ما و حمید سبزواری و علی معلم یاد نمی‌شود.

وی افزود: این نشان می‌دهد که به این موضوعات کمتر پرداخته شده است لذا جشنواره ضداستکباری طبس که با موضوع آمریکا برگزار می‌شود آمده و این موضوع را نه فقط از گذشته هنر انقلاب بلکه با یک جهت‌گیری آینده دنبال می‌کند.

* برگ برنده جشنواره شعر و موسیقی طبس استعدادیابی است

دبیر اجرایی جشنواره شعر و موسیقی ضداستکباری طبس با بیان اینکه در این جشنواره استعداد‌های جوان در شعر و موسیقی شناسایی شده است، تصریح کرد: حتی کسانی کار ارسال کردند که متولد دهه ۷۰ هستند و این خیلی خوب است البته ممکن است آنها رتبه نیاورند اما برای ما مهمترین برگ برنده این استعدادیابی است.

صفایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به حضور آثاری از مرتضی آل‌کثیر، حامد زمانی، مصطفی اسدزاده از کرمانشاه و غفور محمدزاده از تربت جام گفت: این افراد هنرمندان نوپایی هستند و امیدواریم با این جشنواره و کارگاه‌هایی که بعد از آن برگزار خواهد شد این راه را ادامه بدهیم.

* اجرا در لانه جاسوسی و اعطای ۹ جایزه در سه حوزه پاپ، فولکلور و سرود

وی همچنین درباره بخش‌های مختلف این جشنواره تاکید کرد: آثار در سه دسته پاپ، فولکلور و محلی و سرود تقسیم بندی شده‌اند و در این سه دسته آثار انتخاب و برگزیده شدند.

دبیر اجرایی جشنواره شعر و موسیقی ضداستکباری طبس با بیان اینکه توان اجرای همه ۱۷ اثر ارسالی به این جشنواره وجود ندارد، افزود: بخشی از آثار در این سه بخش از جمله آثار برگزیده اجرا خواهند شد و مکان برگزاری هم نهایی شده و لانه جاسوسی خواهد بود و نهایت در هر حوزه  ۳ جایزه اول، دوم و سوم داریم.

* تقویت شعرهایی با ارزش موسیقایی هدف بخش شعر جشنواره

صفایی‌فرد در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره بخش شعر این جشنواره گفت: بخش شعر این جشنواره مورد اهمیت است اما شعر در این سال‌ها مورد توجه قرار گرفته ولی آن حوزه از شعر که مرتبط با موسیقی است و معنای و محتوای موسیقی را تأمین می‌کند متأسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: قرار گرفتن شعر و موسیقی در این جشنواره در کنار هم به این دلیل بود که آن شعری که تأمین کننده محتوای موسیقی است، تقویت شود و شعرهایی که ارزش موسیقایی دارند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند لذا شعر در این جشنواره زیر سایه موسیقی است و آن اشعاری مورد توجه قرار می‌گیرند که ارزش موسیقی شدن داشته باشند.

دبیر اجرایی جشنواره شعر و موسیقی ضداستکباری طبس در پایان همچنین با توجه به اقدامات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگ و هنر گفت: این فعالیت‌ها که در عرصه هنر انقلاب است متاسفانه در صدا و سیما مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: امیدواریم برخوردی که با جشنواره فیلم عمار شد با این جشنواره نشود و امیدواریم رادیو و تلویزیون این جشنواره را مورد پوشش قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =