کمیسیون برنامه مجلس دلایل تخصیص بسیار کم منابع صندوق توسعه ملی را بررسی کرد

  کمیسیون برنامه مجلس دلایل تخصیص بسیار کم منابع صندوق توسعه ملی را بررسی کرد

به گزارش خبرگزاری ایسنا؛ مدیرعامل صندوق توسعه ملی با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص دلایل عدم پرداخت تسهیلات ارزی به بخش‌های مختلف تولید و صنعت توضیح داد ولی به گفته یک عضو این کمیسیون، اعضا از پاسخ‌های فرزین قانع نشدند.

محمدعلی عبدالله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مدیرعامل صندوق توسعه ملی با حضور در جلسه روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه به ارائه گزارش عملکرد گذشته و حال این صندوق پرداخت.

نماینده مردم طبس و فردوس با اشاره به گزارش فرزین درباره منابع و مصارف صندوق توسعه ملی گفت: ۱۰ بانک عامل از جمله توسعه صادرات ایران، توسعه تعاون، ملی،‌ صادرات، کشاورزی، اقتصاد نوین و سپه به اضافه یک صندوق عاملیت انجام پروژه‌های بخش خصوصی را با محوریت نفت، گاز و پتروشیمی بر عهده دارند.

وی افزود: واگذاری وظایف و اختیارات هیات امناء به هیات عامل از موضوعات چالش‌برانگیز بود که در جلسه روز قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین دلایل عدم جذب منابع ریالی صندوق توسعه ملی به بانک‌های عامل نیز به بحث گذاشته شد. میزان جذب منابع صندوق توسعه ملی از سوی بانک‌های عامل فوق‌العاده کم بوده و فرزین هم پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه،‌ نرخ سود سپرده‌گذاری ۲۵ درصدی صندوق توسعه ملی و نرخ تسریع ارز را از دیگر موارد مطرح شده در جلسه کمیسیون عنوان کرد و افزود: فرزین درباره این مباحث توضیحاتی دارد ولی اعضا از پاسخ‌های وی قانع نشدند.

عبدالله‌زاده برداشت از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به یارانه‌های نقدی را رد کرد.

نماینده مردم طبس و فردوس گفت: تعهدات صندوق توسعه ملی در منابع انجام شده است، ۲۰ درصد درآمد ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و نفتی پرداخت شده است، سود این پول که از سوی صندوق نزد بانک مرکزی گذاشته می‌شود نیز پرداخت شده است. ارقام در بخش‌هایی که نفت و گاز به صورت تهاتری مبادله شده است با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی متذکر شد: در منابع صندوق توسعه ملی حرفی نیست بلکه همه حرف این است که چرا در بخش مصارف، تخصیص‌ها خیلی کم بوده است. هدف تشکیل صندوق توسعه ملی حمایت از تولید و صنعت بود ولی پرداخت تسهیلات ارزی از صندوق بسیار کم بوده است.

عبدالله‌زاده با اشاره به نحوه پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی از سوی صندوق توسعه ملی گفت: صندوق در بخش ارزی بسته به میزان پیشرفت پروژه منابع را مرحله به مرحله به حساب صاحبان پروژه‌ها واریز می‌کند ولی در بخش ریالی منابع یکجا به حساب صاحبان پروژه‌ها واریز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =