مجلس کمیته ارزی تشکیل می‌دهد

مجلس کمیته ارزی تشکیل می‌دهد

ایسنا:  یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از تشکیل کمیته ارزی در کمیسیون برنامه و بودجه برای رایزنی با صاحبنظران و فعالان اقتصادی پیرامون نوسانات نرخ ارز و راه‌اندازی بورس ارز خبر داد.

محمدعلی عبدالله‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: دلیل نوسانات نرخ ارز، ارزشمندتر شدن دلار یا بی‌ارزش‌تر شدن ریال نیست.

نماینده مردم فردوس و طبس ابرازعقیده کرد: اظهارنظرهای نسنجیده برخی از مدیران بانک مرکزی و تصمیم‌گیری اقتصادی غیرکارشناسی و مقطعی موجب تشدید نوسانات نرخ ارز شده است.

وی افزود: علاوه بر این گروه، دلالان و واسطه‌ها نیز به طور طبیعی از هر نوع تصمیم و هر شرایطی استفاده‌های خود را می‌برند بنابراین نیاز است مدیریت جامع و واحد در قوه مجریه شکل بگیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به جدییت مجلس در مهار نوسانات نرخ ارز گفت: پیرو جلسه غیرعلنی مجلس درباره نوسانات نرخ ارز، به دولتمردان یک هفته فرصت داده شد تا به موضوع ورود کرده و بازار ارز را از التهاب خارج کنند در غیر این صورت مجلس مستقیما وارد کار می‌شود، چراکه افزایش کاذب نرخ ارز عواقب ناخوشایندی در پی دارد.

عبدالله‌زاده با اشاره به اختلاف نظر در راه‌اندازی بورس ارز گفت: برخی از فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی راه‌اندازی بورس ارز را با تبعات و نوسانات زیادی روبه‌رو می‌دانند. آنان تاکید دارند در شرایط تحریمی نباید مسائل ارزی به صورت شفاف عمل کرد چراکه خود این راهکار، مشکل‌زا خواهد بود. عده‌ای دیگر معتقدند که بورس ارز موجب افزایش نرخ ارز می‌شود در مقابل عده‌ای شفاف‌سازی بازار ارز را حتی به قیمت افزایش نرخ ترجیح می‌دهند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه از تشکیل کمیته ارزی در کمیسیون برنامه و بودجه تا روز سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و افزود: کمیته ارزی با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه تا روز سه‌شنبه تشکیل خواهد شد. هرچند که هنوز ترکیب این کمیته مشخص نیست ولی وظیفه این کمیته مشترک و رایزنی با صاحبنظران اقتصادی و فعالان بازار رسمی و غیررسمی ارز و بررسی آثار راه‌اندازی بورس ارز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =