منبع تامین پولی که می خواهند به مردم بدهند کجاست؟/ با تزریق پول به مردم مشکلی حل نمی شود

این حرف ها ممکن است مصارف مختلف داشته باشد؛ اما صحبت ما در مجلس این است که منبع تامین این پول که می خواهند به مردم بدهند کجاست و تحت چه عنوانی می خواهند به مردم پول بدهند.

طبس نیوز به نقل از فرارو- محمدعلی عبدالله زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: «این حرف ها ممکن است مصارف مختلف داشته باشد؛ اما صحبت ما در مجلس این است که منبع تامین این پول که می خواهند به مردم بدهند کجاست و تحت چه عنوانی می خواهند به مردم پول بدهند.»

در حالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از دلایل افزایش تورم در کشور افزایش نقدینگی در کنار توقف تولید در کشور است، محمود احمدی نژاد در مراسم تجلیل از بانشستگان نمونه کشوری گفته است: به محض اینکه دولت قصد دارد تا تصمیمی برای ارائه خدمت به مردم و یا در پرداخت تسهیلاتی به آنها به انجام برساند برخی به بهانه های مختلف شروع به مخالفت و مانع تراشی می کنند.

وی ادامه داده: اکنون آمده‌اند و بر روی ارز، جنگ اقتصادی درست کرده‌اند و قیمت‌ها را به طور مصنوعی بالا می‌برند. اگر اکنون فرد یا باند یا دسته‌ای قیمتی روی ارز بگذارد و پولی ببرد به او کاری ندارند، اما به محض این‌که دولت بگوید ما می‌خواهیم مقدار پول در دست مردم بگذاریم می‌گویند اقتصاد به هم می‌خورد. اینها مباحثی است که بالاخره باید روزی مطرح شود و مطرح نیز خواهد شد.

محمد علی عبدالله زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «این صحبت ها مبنای اقتصادی ندارد. باید صحبتی که می شود یک پشتوانه علمی، اقتصادی و منطقی با خود داشته باشد. در علم اقتصاد اثبات شده زمانی که تولید با مشکل مواجه باشد، افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم خواهد شد.»

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس اظهار کرد: «ما به علت صحبتهای ایشان کاری نداریم و نمی دانیم چیست و باید از خود ایشان پرسید؛ اما اگر واقعا می خواهند یک عدالت نسبی برقرار کنند باید قانون هدفمندی یارانه ها را بدرستی اجرا نمایند.»

وی تصریح کرد: «ما باید با اجرای این قانون به یک نقطه ای می رسیدیم که امروز نه تنها به آن نقطه نرسیدیم؛ بلکه به نقطه منفی ده رسیدیم. این مسئله را چگونه باید جبران کرد؟»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «اکنون بنده و همکارانم در مجلس نمی دانیم که وقتی ایشان می گویند می خواهیم یک پولی به مردم بدهیم اما نمی گذارند، این پول را از کجا می خواهند بدهند. چون منابع کشور که مشخص است و معلوم است که اکنون ما چقدر کسری داریم.»

وی ادامه داد: «ما اکنون در خیلی از مسائل مانند تامین دارو مشکل داریم، آنوقت دوباره بیاییم بگوییم به مردم می خواهیم پول بدهیم. این پول را از کجا می خواهیم بیاوریم؟»

عبدالله زاده درباره علت بیان چنین صحبت هایی از سوی احمدی نژاد گفت: «من نمی دانم. این حرف ها ممکن است مصارف مختلف داشته باشد؛ اما صحبت ما در مجلس این است که منبع تامین این پول که می خواهند به مردم بدهند کجاست و تحت چه عنوانی می خواهند به مردم پول بدهند.»

وی ادامه داد: «چون میزان پرداخت یارانه در قانون هدفمندی یارانه ها که مشخص است و مجلس مرحله دوم این طرح را هم متوقف کرده است. پس این پرداخت پول به مردم با چه عنوان و چه قانونی می خواهد انجام شود و منبع تامین آن کجاست؟»

وی با بیان اینکه اکنون خیلی از مردم می دانند که افزایش یارانه ها در نهایت به سود انها نیست، گفت: «اکنون بیکاری افزایش یافته است و خیلی از صنایع دامداری و کشاورزی در حال تعطیلی است. بر فرض که یک جوان ماهی ۵۰ هزار تومان هم بگیرد، با این پول اندک چکار می تواند بکند.»

عبدالله زاده با بیان اینکه تنها راه درست کمک به مردم، ایجاد تولید و اشتغال در جامعه است گفت: «آن بخش از جامعه که دچار مشکل هستند باید از طریق سازمان های حمایتی به آنها کمک کرد. ما که نمی توانیم هر ماه یک پول هنگفتی را بین ۷۵ میلیون نفر تقسیم کنیم؛ این کار ضربه سنگینی به کشور می زند.»

وی ادامه داد: «شما وقتی در صنعت نفت یک میلیارد و پانصد میلیون دلار سرمایه گذاری کنید، در ظرف شش ماه بر می گردد و هم اشتغال ایجاد می شود و هم از منابع کشور به صورت بهینه ای استفاده می شود.»

وی افزود: «با پول یارانه ها می توان در هر استان یک پروژه بزرگ راه انداخت تا برای جوانان اشتغال ایجاد شود. در حالی که با تزریق پول به مردم مشکلی حل نمی شود و حتی برای مردم هم سودی ندارد؛ زیرا اکنون ۵۰ هزار تومان در ماه هیچ مشکلی را رفع نمی کند.»

وی در پایان تاکید کرد: «در قانون هدفمندی یارانه ها دولت باید پکیج کامل قانون را اجرا می کرد؛ در حالی که دولت تنها بخشی از قانون که مربوط به پرداخت یارانه های نقدی به مردم بود را اجرا کرد و بخش های دیگر مانند پرداخت سهم تولید را نادیده گرفت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =