فاز دوم هدفمندی به این زودی‌ها اجرایی نمی‌شود/ با اجرای ناقص قانون به جایی نمی‌رسیم

باید یک آسیب شناسی دقیق از اجرای فاز اول باید انجام شود تا بدانیم در کجا با مشکل روبرو بودیم و یا در کجا قانون اعمال شده و در کجا نشده است. و یا آیا پیش بینی درآمدها از محل، محقق شده یا خیر یا اینکه از بودجه عمومی چه میزان برداشت شده و این برداشت چه آثار و تبعاتی دارد و آیا سهم تولید را مطابق قانون، دولت داده است و اگر نداده چه نتایج زیان باری در بخش تولید کشور به همراه داشته است؟

عبداله زاده نماینده مردم طبس در مجلسطبس نیوز به نقل از خبرگزاری فردا نیوز: طرح هدفمندی یارانه‌ها از معدود سیاست‌هایی بود که مورد اتفاق اکثر کارشناسان اقتصادی و فعالان اقتصادی قرار گرفت؛ به سبب این‌که حرکتی بود به سمت اصلاح نسبی قیمت‌ها در اقتصاد ایران. اما این اتفاق نظر چندان به طول نیانجامید و سیل انتقادات اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی به نحوه اجرایی شدن این طرح روانه دولت شد .

در این خصوص محمدعلی عبدالله زاده یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با «فردا» با تاکید بر اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به این زودی ها اجرایی نخواهد شد گفت: تا زمانی که دولت نسبت به تثبیت نرخ کالاهای تاثیر گذار و ارز افدامی نکند مجلس نظر مثبت نسبت به این مسئله نشان نخواهد داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم با اشاره به تاکید مجلس بر آماده سازی شرایط برای آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: مجلس اجازه اجرای شروع فاز دوم را به دولت نمی دهد زیرا آن را  در شرایط فعلی به مصلحت کشور نمی داند.

محمد علی عبدالله زاده افزود: مجلس برای شروع فاز دوم هدفمندی چند شرط را لازم می داند. اولا شرایط اقتصادی کشور باید از ثبات لازم برخوردار باشد در شرایطی که بازار متلاطم است و نوسان قیمت دیده می شود شروع فاز دوم هدفمندی جز آسیب و ضرر چیز دیگری به همراه ندارد  زیرا در شرایط عادی و طبیعی اجرای هدفمند کردن یارانه ها در هر مرحله ای یکسری تبعات بر اقتصاد جامعه در شرایط با ثبات دارد و اگر در حالی اجرایی شود که جامعه  شرایط و ثبات لازم را نداشته باشد این آثار شدیدتر خواهد بود و ممکن است بهره مندی که قرار است از آزاد شدن قیمت ها و هدفمندی یارانه ها نصیب مردم شود صورت نپذیرد.

نماینده مردم طبس آسیب شناسی دقیق از اجرای فاز اول هدفمندی را از موارد ضروری دانست و تصریح کرد: در مرحله بعد یک آسیب شناسی دقیق از اجرای فاز اول باید انجام شود تا بدانیم در کجا با مشکل روبرو بودیم و یا در کجا قانون اعمال شده و در کجا نشده است. و یا آیا پیش بینی درآمدها از محل، محقق شده یا خیر یا اینکه از بودجه عمومی چه میزان برداشت شده و این برداشت چه آثار و تبعاتی دارد و آیا سهم تولید را مطابق قانون، دولت داده است و اگر نداده چه نتایج زیان باری در بخش تولید کشور به همراه داشته است؟

وی در ادامه افزود: اجرای هدفمند کردن یارانه ها مستلزم این است که کل قانون با هم اجرا شود اگر بخشی از قانون اجرا شود و بخش دیگر معطل بماند قطعا به اهدافی که در قانون پیش بینی شده نخواهیم رسید مثلا در فاز اول سهم تولید داده نشد پس باید پیش بینی ها از درآمدها واقعی باشد این شرایط برای اجرای فاز دوم باید محقق شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: مدتی است مجلس و دولت، جلساتی برای همسویی نظرات برگزار می کنند که این تعامل نقطه قوت محسوب می شود. نشست های مشترک مجلس و دولت کمک می کند که دیدگاه های همدیگر را بهتر متوجه شوند و به یک نقطه مشترک برسند . این جلسات بر مبنای راضی کردن مجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی از سوی دولت نیست بلکه بر مبنای معیارهای اقتصادی کشور است و قرار نیست یکی از دوطرف دیگری را راضی کند. در این جلسات مصالح و منافع مردم مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: هدف هدفمندی یارانه ها تنها تزریق پول به مردم نبوده است. قرار بود تولید کشور رشد کند که متاسفانه در ابتدای راه چنین نشد و اگر آغاز مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه ها بدون بررسی کارشناسانه باشد منجر به خسارت بزرگی خواهد شد.

این نماینده مجلس در پایان نیمه دوم سال آینده را زمان مناسبی برای به اجرا در آمدن دومین فاز از هدفمندی یارانه ها عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =