بازخوانی مدیریت رهبر معظم انقلاب در مهار فتنه ها

امام جمعه موقت طبس گفت: گفتگو، مدارا، رفتار اخلاقی و قاطعیت چهار راهبرد مقام معظم رهبری در برخورد با معارضین و فتنه گران است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، حجت الاسلام محمدجواد زنجانی طبسی در گفتگو با خبرنگار طبس نیوز با تسلیت ایام رحلت رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت شهدای قیام ۱۵ خرداد بیان کرد: نظام ولایی سیستمی است که امروزه اندیشه خود را به جهان و جهانیان ارائه داده و با طراحی رسول گرامی در صدر اسلام آغاز شد و تحت عنوان امت و امام به دنیای آن روز ارائه شد که برگرفته از قرآن و وحی است.

وی ادامه داد: نظام ولایی ارائه شده از سوی امام راحل همان استمرار تفکر ناب پیامبر است و نظام ولایی که نظام جمهوری اسلامی ایران به جهانیان عرضه می‌کند تحت عنوان نظام و امت و برگرفته از اندیشه قرآن و وحی است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: قانون اساسی ما با عنوان یک میثاق ملی راهکارهایی را برای پیاده شدن این سیستم ولایی ارائه می‌دهد به طوری که در فصل هشتم قانون اساسی به مسئله رهبری پرداخته و در اصل ۱۰۹ قانون اساسی صفات رهبری را بیان می‌کند.

وی تصریح کرد: صلاحیت علمی لازم در ابواب مختلف، توانایی استنباط، عدالت و تقوا، بینش سیاسی صحیح و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری و… این موارد گوشه ای از صفات رهبری است که در قانون اساسی آمده است.

امام جمعه موقت طبس ادامه داد: در قانون اساسی نهاد خبرگان رهبری پیش بینی شده است که در صورتی که مثلا رهبری فوت کند یا کناره گیری کند یا عزل شود موظف اند در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر اقدام کنند.

وی افزود: این خود یک راهکار خوبی است، در نظام جمهوری اسلامی ایران رهبری بالاترین مقام تشکیلاتی کشور یعنی ولی فقیه است که ولایتِ امر و امامت امت را به عهده دارد و وظایف و اختیاراتی دارد که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی ذکر شده است.

حجت الاسلام زنجانی طبسی تصریح کرد: در سال ۱۳۶۸ بعد از رحلت امام، مجلس خبرگان طبق قانون باید رهبر انتخاب کنند که بعد از یکی دو روز تبادل نظر در حالی که حتی خود مقام معظم رهبری که در آن جلسه بودند از قضیه اطلاع نداشتند که وقتی قرار است رای گیری شود خود آقا استنکاف میکنند و میگویند نه، افراد شایسته ای هستند آنها را انتخاب کنید ولی مجلس خبرگان با اکثریت قاطع حضرت آیت الله خامنه ای را انتخاب کردند.

وی در خصوص فتنه های در طول انقلاب اظهار کرد: دهه ۶۰ یک دهه پر تلاطم بود که در این دهه امام توانستند کشتی انقلاب را به سوی ساحل آرامش هدایت کنند و انقلاب از فتنه هایی که در سال ۶۰ و ۶۱ بود و فتنه جنگ به سلامت عبور کرد.

امام جمعه موقت طبس افزود: زمان رهبری که از سال ۶۸ بود یکسری فتنه هایی اتفاق افتاد که به چند مورد آن اشاره می‌کنم مثلا فتنه سال ۷۸ که ما از این فتنه کوی دانشگاه را یاد میکنیم که خود این تحلیل خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: در فتنه سال ۸۸ عده ای در انتخابات بازنده شدند اما آمدند و در کف خیابانها می‌خواستند خواسته خود را به کرسی بنشانند، از راه های قانونی استنکاف کردند و آن را نپذیرفتند و حدود ۸ ماه مملکت را در آشوب گذاشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش رهبری در مقابل فتنه های ریز و درشت افزود: شیوه برخورد رهبری با فتنه هایی که از زمان رهبری ایشان تاکنون اتفاق افتاده را میتوانیم در چهار مورد خلاصه کنیم.

وی گفت: در مرحله اول گفتگو با معارضین و کسانی که احیانا با نظام جمهوری اسلامی سر سازش ندارند، دوم مدارا و مرحله سوم رفتار اخلاقی است و در مرحله چهارم قاطعیت است.

حجت الاسلام زنجانی طبسی تصریح کرد: در مرحله اول شیوه برخورد رهبری با معارضین گفتگوست، این شیوه برخورد برگرفته از شیوه ای است که امیرالمومنین امام علی(ع) در زمان حکومت خود با معارضین داشتند.

وی یادآور شد: وقتی خوارج نهروان بعد از جنگ صفین از حضرت کناره گیری می‌کنند و میروند جایی که علیه رهبری آن روز یعنی امام علی(ع) را پیگیری میکنند، امیرالمومنین(ع) با اینها به گفتگو می‌پردازد که از دوازده هزار نفر خوارج حدود هفت هزار نفر برمی‌گردند و با گفتگو متنبه می‌شوند.

وی ادامه داد: یا ابن عباس را میفرستند و در مواردی خود حضرت با خوارج صحبت کردند پس شیوه ای است که حضرت علی علیه السلام در صدر اسلام داشتند.

امام جمعه موقت طبس گفت: مقام معظم رهبری با معارضین در طول این فتنه ها مدارا کردند چون خیلی از اینها مسلمان و یا ایرانی و خیلی از مشترکات دیگری داشتند ولی از روی احساسات و ندانم کاری و حرکانی که عقلانی نبود در فتنه گمراه شدند ولی رهبر با آنها مدارا کردند.

وی افزود: بعد از فتنه ۸۸ که آقا گفتگو و مدارا کردند با اینها و کمی که فروکش کرد بلافاصله فتنه ای دیگر آغاز شد که شاید جوان ها خیلی اطلاعی از آن نداشته باشند و آن کنفرانس برلین بود.

وی ادامه داد: در این قضیه عده ای به حساب خود می‌خواستند یکسری اصلاحات سیاسی را در داخل ایران انجام دهند و تبلیغاتی راه انداختند که نظام اسلامی یک نظام ناکارآمدی است و از طیف های مختلف در برلین جمع شدند.

حجت الاسلام زنجامی طبسی بیان کرد: در آنجا نتیجه گیری هایی کردند از جمله این که برای انجام اصلاحات سیاسی در ایران باید حذف هایی انجام شود، حذف اسلام، ولایت فقیه، شورای نگهبان و حذف حدود اسلامی از قانون اساسی و تصمیم گرفتند یک قانون اساسی دیگری نوشته شود.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: هیچ نظامی نمی‌آید با کسانی که این چنین تفکری که برانداز باشد مدارا کند اما شیوه مقام معظم رهبری در برخورد با این افراد شیوه گفتگو و مدارا و رفتار اخلاقی است.

وی افزود: در طول این فتنه ها مقام معظم رهبری یک کلامی که بخواهد از دهان ایشان یا افرادی که نزدیک و منتسب به ایشان دربیاید که بخواهد خدای نکرده نسبت به برخی افراد اهانتی باشد، نیست.

امام جمعه موقت طبس با اشاره به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: آقا فرمودند در موضوع امنیت انتخابات که خط قرمزی بود که فرمودند من نسبت به موضوع امنیت در انتخابات و حق الناس و نگهداری و حفظ از رای مردم قاطع ایستاده‌ام و کوتاه هم نخواهم آمد.

وی افزود: این موضوع نشان از قاطعیت ایشان است بنابراین شیوه های برخورد آقا در طول این ۲۸ سالی که رهبری را بر عهده دارند و کشتی انقلاب را هدایت می‌کنند می‌توانیم بگوییم گفتگو، مدارا، رفتار اخلاقی و قاطعیت بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =