حجت الاسلام مهاجریان مقدم، از مبارزات دوران پهلوی تا حضور در جبهه

حجت الاسلام سیدابراهیم مهاجریان مقدم یکی از مبارزان دوران علیه رژیم پهلوی بود، وی پس از انقلاب نیز همچنان در صحنه های گوناگون در نبرد حق علیه باطل شرکت نمود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، حجت الاسلام سیدابراهیم مهاجریان‌مقدم فرزند سید مهدی متولد پنجم مردادماه ۱۳۲۱ هجری شمسی در روستای دشتغران از توابع شهرستان طبس بود.

پدر ایشان روحانی و جدشان نیز روحانی و مورد وثوق مردم و علماء بخصوص مرجع جهان تشیع آیت الله میرزا ابوالحسن شیرازی بوده اند.

وی در سن ۱۲ سالگی در سال ۱۳۳۳ در حوزه علمیه طبس تحصیلات مقدماتی علوم دینی را شروع و به فراگیری ادبیات عرب پرداخت و در سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیل به شهرستان فردوس عزیمت نمود.

در سال ۱۳۳۹ در هیجده سالگی وارد مشهد مقدس شد و در مدرسه علمیه سلیمانیه از محضر اساتیدی چون حضرات عظام آیت الله سیداحمد مدرس یزدی، حاج شیخ یعقوب واعظی، شهید هاشمی نژاد ، استاد هاشمی (ادبیات) ، فلسفی ، مرتضوی و ادیب نیشابوری استفاده نموده، دوره سطح را به اتمام رسانیده دروس خارج فقه و اصول را در محضر حضرت آیت الله العظمی میلانی و حضرت آیت الله العظمی سیدعبدالله شیرازی رحمه الله علیهما فراگیرد و از حضرت آیت العظمی میلانی در رابطه با اخذ وجوهات اجازه نامه دریافت دارد.

ایشان در سال ۱۳۴۰ در سن ۱۹ سالگی در شهرهای مشهد، گرگان، لرستان و کرمان تبلیغ را شروع نمود و همزمان با تبلیغ به فعالیت بر علیه رژیم ستم شاهی پرداخت.

وی در خدمت شهید بزرگوار هاشمی نژاد در فعالیت‌های سیاسی ، تبلیغی ، تکثیر و پخش اعلامیه سهیم و شریک بود به گونه ای که محلی را که بعداً به عنوان مدرسه علمیه حضرت حجت (عج ) در مشهد تأسیس نمود یکی از مراکز تکثیر اعلامیه ها بر علیه رژیم منحوس پهلوی به شمار می رفت.

در سال ۱۳۴۸ تدریس را در حوزه علمیه مشهد شروع نمود و در سال ۱۳۵۱ مدرسه علمیه ای به نام حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تأسیس نمود و مدیریت و تدریس آن را عهده دار گردید.

حجت الاسلام مهاجریان مقدم در زلزله سال ۱۳۵۷ طبس برای کمک به طبس راهی گردید .

در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران همزمان با قیام عمومی مردم ، این مبلّغ آگاه به مسایل سیاسی، با سخنرانی های خود در سطح شهرستان نقش فعالی داشت و در سال ۱۳۵۹ به قائم مقامی کمیته انقلاب اسلامی از طرف آیت الله واعظ طبسی منصوب گردید و در دوران دفاع مقدس در چندین مرحله و حدود دو سال افتخار حضور در جبهه را داشت.

با اعطای مدرک پایه ۸ قضایی از سوی شورای عالی قضایی عهده دار منصب قضاوت شد و در دادگاه انقلاب اسلامی و کیفری ۱ و ۲ مشهد و مدیریت دادگستری کاشمر بمدت ۸ سال به قضاوت مشغول گردید.

حجت الاسلام مهاجریان مقدم در سال ۱۳۶۸ از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به امامت جمعه شهرستان طبس منصوب گردید.

وی صبح امروز ( جمعه، ۴ اسفند ۱۳۹۶) در سن ۷۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

گردآوری اطلاعات از دانشنامه طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =