مذاکره با دولت ترامپ حماقت سیاسی است

طبس نیوز – امام جمعه موقت طبس با اشاره به بد عهدی‌های آمریکا و طرف‌های اروپایی برجام گفت: من فکر می‌کنم با این وضع مذاکره کردن با دولت ترامپ یک نوع حماقت سیاسی است.

حجت الاسلام محمدجواد زنجانی طبسی در خطبه های نماز جمعه طبس با اشاره به برجام گفت: رهبر انقلاب فرمودند اروپایی های پر رو که یازده تعهد را در برجام امضا کردند اما اجرا نکردند و یک سال هم هست که آمریکا از برجام خارج شده است.

وی ادامه داد: فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت، سرمایه گذاری در ایران، حمل و نقل، هواپیما و هوانوردی، کشتیرانی، بیمه، بانک، فلزات گران‌بها، خودرو و محصولات پتروشیمی عناوین این یازده بند است.

امام جمعه موقت طبس گفت: به جای این یازده گردو فقط یک شکلات نشان ما دادند و آن را هم حتی به ما نداند که آن «اینستکس» است.

وی در توضیح «اینستکس» بیان کرد: یک بانک که تمام سرمایه آن ۱۰ میلیارد دلار است را پیدا کردند و گفتند ایران پول فروش کل نفت خود را در این بانک بریزد، حق برداشت هم ندارد، فقط در مقابل ما دارو و غذایی که خودمان میگوییم به شما میدهیم و آنجا که ما میگوییم از این پول میتوانید خرج کنید و همان را هم اجرا نکردند.

حجت الاسلام زنجانی طبسی گفت: اروپایی‌ها و کلا غربی ها از این بدعهدی‌ها دارند که در دولت هفتم و هشتم در سال ۸۲ با اروپایی‌ها مذاکره شد و قرار شد ایران در تاسیسات هسته ای را پلمپ کند و در مقابل پرونده ایران به شورای امنیت نرود.

وی افزود: ما در تاسیسات هسته ای خودمان را پلمپ کردیم اما غربی‌ها پرونده ایران را به شورای امنیت بردند.

امام جمعه موقت طبس ادامه داد: بدعهدی دوم آن‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم در برجام بود که قرار شد با امضای برجام تمام تحریم ها از بین برود که انجام نشد.

وی افزود: در دولت اوباما بعداز برجام ۳۷ تحریم را علیه ایران اعمال کردند و در دولت ترامپ هر روز تحریم جدید وضع می‌کنند.

حجت الاسلام زنجانی طبسی گفت: ایران بعد از این که بدعهدی طرف های اروپایی و آمریکا را دید مدتی صبر کرد و پس از آن طبق برجام درصد غنی سازی را از سه درصد به بیست درصد افزایش و تعهدات خود را در دو مرحله کاهش داد.

وی ادامه داد: از طرفی، طرف مقابل که فکر نمی‌کرد ایران کاهش تعهدات را اجرایی کند پلیس های خوب و بد خود را روانه کردند.

امام جمعه موقت طبس گفت: آمریکا بعد از این که عمان، عراق، ژاپن را میانجی کرد، پلیس خوب خود را هم روانه کرد که فرانسه بود که دو موضوع را طرح کرد.

وی افزود: این طرح این بود که در همین جا آمریکا تحریم های خود را متوقف کند ایران هم کارش را متوقف کند و طرح دوم این که پای مذاکره بنشینند و پیرامون سه موضوع غنی‌سازی، صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه مذاکره کنند.

حجت‌الاسلام زنجانی طبسی با بیان این که ما حدود ۱۲ تا ۱۳ سال است مذاکره میکنیم تصریح کرد: واقعا اروپایی‌ها پر رو هستند، مذاکره کردند، زیر تعهداتشان زدند و مجدد می‌گویند بیایید در همان موضوع مذاکره کنیم.

وی افزود: اما پلیس بد این جریان انگلیس خبیث بود که آمد کشتی را در جبل‌الطارق توقیف کرد.

امام جمعه موقت طبس گفت: من فکر میکنم با این وضع مذاکره کردن با دولت ترامپ یک نوع حماقت سیاسی است.

وی بیان کرد: دلیل این همه تلاش آمریکا و غرب این است که مقاومت ایران را در برابر فزون‌خواهی غرب را بگیرند، روحیه ملی که با بازگشت به غنی‌سازی تقویت شده تضعیف کنند و جلو افکار عمومی که با سیاست های کلی نظام هماهنگ شده بگیرند.

وی افزود: افزایش غنی سازی توسط ایران باعث به هم ریختن نظام محاسباتی دشمن، ایجاد اختلاف در سران کاخ سفید، بروز مواضع متناقض از سوی آمریکایی ها و کاخ سفید، اعتراض اروپایی ها به آمریکا به دلیل خروج از برجام، تغییر لحن برخی از سران کشورهای های منطقه نسبت به ایران شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شش =