اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها ۶۰ درصد موفقیت داشته است

اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها ۶۰ درصد موفقیت داشته است

محمد‌کریم عابدی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، به سوالاتی در مورد سیاست خارجی و مسایل بین‌الملل و نیز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پاسخ گفته است.

رئیس مجلس با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالفت کرده و آن‌را خلاف قانون، غیر‌کارشناسی و موجب بروز توفان تورم دانسته است. از نظر شما گام دوم هدفمندی یارانه‌ها باید چطور آغاز شود؟

این‌که احساس نگرانی شده است. مجلس این قانون را مطابق برنامه پنج‌ساله پنجم تصویب کرده و قرار بود تا این قانون با شیب ملایم اجرایی شود تا فشاری به مردم وارد نشود. فاز اول این قانون ۶۰ درصد موفقیت داشته است. در فاز دوم نیز دولت باید بقیه اشتباهات خود را جبران کند.یعنی بودجه ۳۰ درصد قانون هدفمندی یارانه‌ها برای بخش‌های کشاورزی و صنعت را اختصاص دهد.

در این مقطع اگر بخواهیم باز هم بهای انرژی را افزایش دهیم احتمال دارد که به مردم فشار مضاعفی وارد شود. با توجه به‌همین موارد است که رئیس مجلس نیز مطرح می‌کند که اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در گام دوم موجب بروز مشکل می‌شود.

مقام معظم رهبری بر لزوم همکاری صمیمانه دولت و مجلس برای تحقق شعار حمایت از تولید ملی تاکید داشتند. در این ارتباط مجلس و دولت چه وظیفه‌ای دارند؟

هرچه دولت قانونمندتر حرکت کند فایده آن بیشتر متوجه ملت می‌شود. ریل‌گذاری و قانونگذاری کار مجلس است و دولت نیز مکلف به اجرای آن است. اگر هم جایی نقصی دیده می‌شود باید به‌صورت متمم لایحه و طرح به مجلس ارائه دهد و هرگز نباید جلوتر از مجلس حرکت کند که این اقدام اصلا به صلاح نیست. حرکت در مسیر عقلانیت و صمیمی موجب می‌شود تا بتوانیم به بهترین شکل گردنه‌های مشکلات را پشت‌سر بگذاریم.

برگزاری نشست موسوم به دوستان سوریه در ترکیه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چرا مسئولان کشور ترکیه در چند مدت اخیر مدام مواضع انفعالی می‌گیرند؟

این‌که گفته می‌شود نشست دوستان سوریه برگزار شد، یک فریب آشکار است. به جای این امر باید می‌گفتند نشست دشمنان سوریه چراکه دوستان سوریه کشوری است که ۷ دهه در نوک پیکان مبارزه با رژیم صهیونیستی بوده است و از سوی دیگر نیز شدیدترین حملات را شاهد بوده، آوارگان فلسطینی را پناه داده است. با توجه به چنین وضعیتی وقتی کشور ترکیه برای خوشخدمتی به کشورهای غربی و آمریکا چنین اقدامی را انجام می‌دهد در حقیقت فریبی بیش نیست. به‌دنبال ترکیه هم می‌بینیم که کشورهای قطر و عربستان نیز پل مخالفان دولت قانونی سوریه شدند. ملت سوریه مردمانی مقتدر هستند که سال‌ها مبارزه کرده و هنوز هم نتوانسته‌اند سرزمین‌های اشغالی خود را از رژیم صهیونیستی باز پس بگیرند. اگر کشورهای به‌اصطلاح دوست سوریه نشست تشکیل داده‌اند باید قبل از هر اقدامی برای بازپس‌گیری زمین‌های این کشور از رژیم صهیونیستی اقدام می‌کردند. در این صورت می‌توانند بگویند که دوست کشور سوریه هستند. از کارهای دیگر این نشست می‌توانست این باشد که با کمک کردن به دولت مصر صحرای سینا را از رژیم صهیونیستی باز پس بگیرند. بیرون کردن رژیم غاصب از منطقه حق کشورهای مسلمان و مظلوم منطقه است اما می‌بینیم که چنین اتفاقی نمی‌افتد. از سوی دیگر نیز می‌بینیم که با برگزاری این نشست در ترکیه، اردوغان، نخست‌وزیر این کشور جایگاه خود را در میان ملت ترکیه از دست داده است که باید به سرعت این مورد را نیز اصلاح کند. بعد از برگزاری این نشست بود که مقامات ایران نیز نسبت به برگزاری نشست ۱+۵ در ترکیه اعتراض کرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز واکنش نشان دادند. البته برابر اطلاعات رسیده وزیر امور خارجه نیز از اظهارات مداخله‌جویانه نخست‌وزیر این کشور درباره ایران عذرخواهی کرده و خواسته است که نشست ۱+۵ در کشور ترکیه برگزار شود. متأسفانه در سال‌های اخیر ترکیه نمرات قابل‌قبولی را در عرصه سیاست خارجی به‌دست نیاورده است. برخی از این موارد را می‌توان در ارتباط با انقلاب مردم مصر علیه دیکتاتوری مخلوع این کشور، کشتار بی‌رحمانه عربستان و آل خلیفه که در کشور بحرین مثال زد. در ارتباط با اتفاقات کشور بحرین دیدیم که اردوغان ابتدا مطرح کرد بحرین به صحرای کربلا تبدیل شده که شعار بسیار درستی بود. مردم بحرین به‌راحتی و مظلومانه قتل عام می‌شدند و همین‌طور هم بود. بعدها دیدیم که دولتمردان ترکیه این حرف خود را فراموش کرده و به نوعی دیگر با رژیم آل خلیفه وارد مذاکره شدند. بنابراین دو‌گونه عمل کردن ترکیه در دنیای سیاست موجب بی‌اعتمادی کشورهای مسلمان به این کشور شده است. یعنی دیگر ترکیه جایگاه سابق خود را در میان مسلمانان ندارد. انتظار ما این بود که وقتی اردوغان به ایران آمد و با دولتمردان کشور و نیز مقام معظم رهبری در مشهد مقدس دیدار کرد، شاهد تحولاتی در رفتارهای این کشور در دنیای سیاست باشیم. اما در عمل دیدیم که بعد از ایران با خانم کلینتون دیدار کرد و مسائل جور دیگری پیش رفت.

نیویورک تایمز اعلام کرده است که گروه ۱+۵ خواستار تعطیلی تاسیسات هسته‌ای در فردو و خارج کردن تمام اورانیوم تولیدی در ایران شده است. آیا این گروه در چنین جایگاهی قرار دارد که چنین درخواستی را داشته باشد؟

این آرزویی است که آنها باید با خودشان به گور ببرند. چرخه سوخت هسته‌ای ایران فقط در فر‌دو و قم نیست. این دانش در سینه تمام دانشمندان و نیز در تمام مراکز دیگر موجود در ایران و دیگر اماکن جهان پخش شده است. این صحبت‌ها نیز موارد زائدی است که در آستانه اجلاس گروه ۱+۵ مطرح می‌شود. این ادعا نیز یک بازی سیاسی از سوی آمریکاست چراکه مساله انرژی هسته‌ای ایران به آمریکا مربوط نمی‌شود. این مسئله زیر‌نظر و مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که البته این آژانس هم تاکنون به‌دلیل برخی فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی بیانیه‌هایی شبهه‌برانگیز صادر کرده است. ایران همیشه از قوانین سازمان انرژی اتمی پیروی کرده است. همچنین ایران کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای را برگزار کرده است. موارد دیگری که در این باره علیه ایران مطرح می‌شود نیز ادعاهایی زائد است.

قرار بود در جلسه روز یکشنبه این هفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طرح افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا و انگلیس بررسی شود. این جلسه برگزار شد؟

نقض حقوق بشر از سوی آمریکا و انگلیس بارها از سوی نهادهای مختلف منتشر شده است. اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر در دنیا همان مثلث شوم آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هستند که بارها نیز به آن اشاره کرده‌ام. این کشورها هستند که زندان‌های مخوفی چون گوانتانامو را در گوشه و کنار دنیا از آفریقا گرفته تا اروپا در اختیار دارند. اگر روزی کارهایی که آنها انجام داده‌اند افشا شوند تازه همه دنیا می‌فهمند که چه اقدامات وحشتناکی در دنیا روی داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + بیست =