پیام راهپیمایی بعد از اغتشاشات/شوک بنزینی

طبس نیوز: حضور حماسی مردم به معنای پافشاری و حمایت از آرمان های ارزشی و انقلابی و دفاع از تمامیت ارضی سرزمین خویش است.

یادداشت روز طبس نیوز_به قلم محسن اختیاری؛ افزایش ناگهانی قیمت بنزین که بدون تردید ابعاد مختلف جامعه و زندگی مردم را از منظرهای گوناگون به‌خصوص در ابعاد اقتصادی و معیشتی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد پدیده دور از انتظار و حتی تاحدودی شوک برانگیزی بود که تبعات متعددی را بر جامعه و کشور تحمیل نمود.

اگرچه این موضوع مهم از جهات گوناگون قابل بحث و بررسی مفصل است اما در این مطلب مختصر قصد پرداختن به آن را نداریم و صرفا به‌طور مختصر به جنبه‌هایی از اغتشاشات پس از آن می‌پردازیم.

همانگونه که ذکر شد اعلام ناگهانی این موضوع آنقدر غیرمنتظره بود که تاحدودی می‌توان گفت یک شوک روانی به کل جامعه وارد نمود، ضمن آن‌که بعضی بحث‌های بسیار تعجب برانگیزی مطرح شد از جمله آن‌که شخص جناب رییس جمهور هم خود را بی‌اطلاع از زمان اجرای آن معرفی کردند؟! به‌طوری‌که در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی فرمودند: «شبی که سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد من خودم هم اطلاع نداشتم و نمی‌دانستم که اجرای این طرح این هفته است یا هفته آینده»؟!

مسلما اگر دولت تدبیر! اندکی تدبیر به خرج داده بود و به‌جای افزایش ناگهانی و دویست درصدی قیمت بنزین، هرساله از زمان تصویب طرح درصد اندکی به قیمت بنزین افزوده بود اکنون هم بنزین به همین قیمت رسیده بود، نه چنین شوک عجیبی به مردم وارد شده بود، و نه این تبعات پر هزینه را برای کشور به دنبال داشت.

در هر صورت اجرای این طرح تبعاتی به همراه داشت از جمله اعتراضات به جا و برحقی از جانب عده‌ای از توده‌های مردم، و نیز در کنار آن سوء استفاده‌های مغرضانه‌ای از جانب عده دیگری افراد فرصت‌طلب که معمولا از قبل برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی کرده‌اند و عمدتا جهت‌دهی آنان به آن سوی مرزها و به کمک برخی رسانه‌های معاند مربوط می‌شود.

در نهایت برای مدت کوتاه چند روزه‌ای زمینه را برای برخی آشوب‌ها و اغتشاشات این گروه از مغرضان و فرصت‌طلبان فراهم آورد که البته با تدابیر و برخوردهای لازم در کوتاهترین زمان ممکن رفع و رجوع گردید.

اما نکته حائز اهمیت دیگر در این اتفاقات، حضور پر رنگ و انقلابی توده‌های مردمی در راهپیمایی‌ها و در محکوم کردن اغتشاشات، آشوب‌طلبی و خرابکاری‌های غیرقابل توجیهی بود که مسلما به‌هیچ‌وجه در چارچوب اعتراضات موجه و قانونی نمی‌گنجد و رنگ و بوی خرابکاری و شورش به‌خود می‌گیرد.

اما سوال اساسی و حساسی که در این حضورهای حماسی مطرح است و کاملا می‌بایست مورد توجه مسئولان و دولتمردان قرار گیرد این است که آیا واقعا تمامی توده‌های مردمی که باحضور انقلابی خود در راهپیمایی‌های سرتاسر کشور مسیر خود را از اغتشاشگران جدا کردند، با این اقدام ناگهانی دولتمردان که قطعا بار سنگینی بر دوش اقشار جامعه و به‌ویژه اقشار ضعیف تحمیل می‌کند موافقند؟

تردیدی نخواهد بود که اگر دولتمردان ما هم اندکی به حرف دل و درد دل‌های همین توده‌های ضعیف ولی همیشه در صحنه گوش فرا دهند و خود را در میان آنان احساس کنند به‌وضوح در می‌یابند که علت این حضورهای حماسی مردم نه صرفا به معنای تایید تمامی اقدامات دولت و از جمله اقدام اخیر در گران کردن ناگهانی بنزین، بلکه عموما به معنای پافشاری و حمایت بر آرمان‌های ارزشی و انقلابی و دفاع از تمامیت ارضی و علی‌الخصوص به عنوان پشتوانه‌ای عظیم در دفاع از امنیت خویش و سرزمین خویش است.

که اگر چه در مواردی هم برعملکرد و تدابیر دولتمردان خود انتقادهایی دارند اما هیچ‌گاه اصول را فدای فروع نمی‌کنند.

به عبارتی حمایت از موجودیت و امنیت خود را به بیگانگان نخواهند فروخت و از این‌روست که تمامی مسئولین و به‌ویژه دولتمردان می‌بایست برداشت و درک درستی از این پیام‌ها داشته و همت و جدیت خود را در مسیر کاهش بار فشارهای وارد بر گرده توده‌های جامعه به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی و علی‌الخصوص اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه بکار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 20 =