هشدار اندیشکده استراتفورد به جنگ طلبان آمریکا: آمریکا باید از طوفان شن درس بگیرد

روزنامه کیهان:اندیشکده استراتفورد در مقاله ای ضمن بررسی توانمندی های ایران برای مقابله با هر برنامه ضد ایرانی، هشدار داد: آمریکا باید از طوفان شن درس بگیرد.
این اندیشکده آمریکایی در گزارش خود نوشت: ایران دارای پرتوان ترین نیروی نظامی متعارف در میان کشورهای حوزه خلیج فارس است و برخلاف کشورهای عربی ایران دارای نیروی انسانی متعهد و به لحاظ ایدئولوژیک وفادار است.
استراتفورد نوشته است: عقب نشینی نیروهای آمریکا از عراق، تأثیر روانی عمیقی بر سیاستمداران حوزه خلیج فارس گذاشته است و آنها را نسبت به حمایت آمریکا دلسرد کرده است.
در ادامه این مقاله آمده است: در صورت بقای حکومت اسد، ایران چتر نفوذ و قدرت خود را از غرب افغانستان تا سواحل مدیترانه می گستراند؛ اقدامی که علناً تحولی اساسی در معادله قدرت در منطقه به حساب خواهد آمد و احتمالاً می تواند روابط ایران با شبه جزیره عرب را مجدد و با آرایش تازه تعریف کند.
اندیشکده استراتفورد می افزاید: آمریکا در همراه کردن دنیا با تحریم های خود علیه ایران با شکست مواجه شده است.
در این مقاله با اشاره به توانمندی های نظامی ایران نوشته شده است: در حقیقت این توانمندی های محرمانه و قدرت نفوذ ایران است که تهران را در منطقه برجسته می سازد، توان اطلاعاتی ایران قابل توجه است؛ و از سوی دیگر دهه هاست که این کشور در حال ایجاد ارتباطات و شکل دادن به ائتلاف های گوناگونی برای دستیابی به گستره وسیعی از اهداف خود است.
ایران مدتهاست که در تعامل با جمعیت شیعه فعالیت دارد اما این فعالیت ها تنها محدود به شیعیان نمی شود؛ در حقیقت تهران، شبکه نفوذ خود را بر روی بازه گسترده ای از طبقات دینی و گروه های قومی استوار کرده است و این طبقات و گروه ها به نوبه خود، ائتلاف ها و ارتباطات نظام مندی با شخصیت های برجسته دیگر و با هدف فراگیری مخالفت های آشکار با نیروهای آمریکا برقرار کرده اند.
این اندیشکده آمریکایی در ادامه با اشاره به طوفان شن در صحرای طبس که باعث شکست نیروهای آمریکایی شد نوشته است: همان طور که از حادثه طوفان شن نیز باید آموخت نمی توان از انجام موفقیت آمیز چنین عملیات هایی مطمئن بود؛ یکی از این راه ها که ایران می تواند مقابله به مثل کند تنگه هرمز است و دومی استفاده از نیروهای عملیات ویژه و هم پیمانان خود در خارج از منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =