بحران آب زیرزمینی در خراسان‌جنوبی جدی است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان‌جنوبی گفت: وضعیت بحران آب زیرزمینی به لحاظ کمی و کیفی در سال ۱۴۰۰ جدی است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، سعید پورجعفر ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۷ میلیون مترمکعب آب پشت سد‌های مخزنی خراسان‌جنوبی وجود دارد که کاهش بارندگی نقش مهمی در کاهش حجم آب پشت سد‌ها داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جدید، تاکنون فقط سه میلیون و ۵۰۰ میلیون مترمکعب حجم ورودی آب به سد‌های استان بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه وضعیت بحران آب زیرزمینی به لحاظ کمی و کیفی در سال ۱۴۰۰ جدی است، تصریح کرد: ۱۳ هزار و ۲۰۰ منبع آب در استان شامل سه هزار و ۳۰۰ حلقه چاه، چشمه و قنات وجود دارد که دو هزار و ۵۰ حلقه چاه کشاورزی است و پارسال  ۵۱۵ هزار مترمکعب آب از چاه‌های کشاورزی برداشت شد که ۱۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است.

پورجعفر مساحت اراضی پایین‌دست سد‌های استان را دو هزار و ۷۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: به علت نبود آب کافی، فقط حدود ۵۰۰ هکتار از این زمین‌ها زیرکشت رفته است.

وی عنوان داشت: با آبگیری سد سیاهو ۷۵ میلیون متر مکعب دیگر به حجم آب سد‌های مخزنی استان اضافه خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در سند سازگاری کم‌آبی استان امسال هم باید ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − چهار =