دادستان بیرجند گره ۱۲ ساله انتقال صنوف آلاینده را باز کرد

طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم بیرجند از جمله خیابان‌های شهید بهشتی، عدل و شهید فهمیده به خارج از شهر در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و در سال ۱۳۸۷ نیز زمینی با مالکیت راه‌وشهرسازی در سایت ۵۳ هکتاری پشت آرامستان بیرجند برای احداث این شهرک صنفی به شهرداری واگذار شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم بیرجند از جمله خیابان‌های شهید بهشتی، عدل و شهید فهمیده به خارج از شهر در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و در سال ۱۳۸۷ نیز زمینی با مالکیت راه‌وشهرسازی در سایت ۵۳ هکتاری پشت آرامستان بیرجند برای احداث این شهرک صنفی به شهرداری واگذار شد.

طرح صنوف آلاینده بیرجند در ۷۸ هکتار زمین تعریف شده که ۱۶ هکتار از این زمین توسط یک واقف به نام «زهرا مزروعی» در سال ۱۳۷۰ به‌عنوان وقف گورستان مومنین به شهرداری واگذار شده که روند اجرایی این پروژه را دچار مشکل نموده است.

وقفی بودن ۱۱ هکتار از اراضی طرح صنوف آلاینده بیرجند

در همین راستا جلسه‌ای امروز در شورای شهر بیرجند با حضور دادستان، شهردار، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه، مدیر عامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده، خیریه نماینده وارثین موقوفه مزروعی و اصحاب رسانه، برگزار و موضوع حل مالکیت شخصی مبنی بر اوقافی بودن ۱۱ هکتار از این پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

شهردار بیرجند در این جلسه گفت: اراضی واگذاری به شهرداری بیرجند طی پروسه‌های قانونی به مزایده و مناقصه گذاشته شده است و بعد از قطعه‌بندی تعداد هزار و ۶۹ پرونده برای صدور پروانه ساختمانی ثبت شده است.

آخرین وضعیت پروژه از زبان شهردار

محمدعلی جاوید با تاکید براینکه انتقال صنوف آلاینده بیرجند به خارج از شهر از اولویت‌های اول شهرداری می‌باشد، افزود: تعداد ۵۳۱ پروانه ساخت برای متقاضیان صادر شده است و مابقی پرونده‌ها نیز روند اداری خود را طی می‌کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند نیز در این جلسه گفت: زیرساخت‌های لازم برای احداث این پروژه شهرک صنفی بیرجند انجام شده است.

محمدحسین دلیر یادآور شد: بخشی از شبکه جاده‌ای و زیرساخت‌های برق شهرک صنفی بیرجند در حال اجرا بوده و همچنین پروژه تامین آب این پروژه به مناقصه گذاشته شده و برنده آن متعهد به اجرای آن تا پایان سال شده است.

پیشنهاد رئیس شورای شهر برای حل مشکل پروژه

ابراهیم تقی‌زاده رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: گرچه هنوز مالکیت شهرداری نسبت به زمین مورد ادعای مالکیت واقف بر ۱۱ و نیم هکتار از اراضی شهرک صنفی بیرجند تثبیت نشده است اما می‌توان برای رفع مشکل به‌وجود آمده زمینی را جایگزین آن کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه همه ما خدمتگزار نظام هستیم، گفت: در راستای حل مشکلات مردم باید در راستای قانون یک راه میانبر را پیدا کرد.

حجت الاسلام علی نسایی‌زهان با تاکید براینکه واقف به‌دنبال امری خیر و ثواب اخروی بوده است، افزود: اداره اوقاف وامور خیریه نیز راغب به عمل به نیت واقف می‌باشد.

وی تصریح کرد: بنا بر ضرورت انتقال صنوف آلاینده بیرجند تا پایان سال ۱۴۰۰ باید همه ادارات و واقف به این موضوع با دید اغماضی و حل اختلاف مالکیتی نگاه کنند.

زمین جدید در گورستان جدید بیرجند جایگزین شود

دادستان بیرجند یادآور شد: در راستای عمل به نیت واقف و رفع مشکلات موجود مقرر گردید در زمین ۸۰ هکتاری گورستان جدید بیرجند در جاده شوشود‌ قطعه زمینی جایگزین گردد.

نسایی خاطرنشان کرد: تابلوی بنام زهرا مزروعی در زمین اختصاصی به مساحت ۱۱ و نیم هکتار در گورستان جدید بیرجند نصب گردد و قیمت زمین نیز از متوفیان دریافت نگردد و ۱۰۰ متر زمین نیز در قبرستان فعلی بیرجند به اموات واقف واگذار شود.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴/ج/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =