قیمت نان غیررسمی در خراسان‌جنوبی گران شد

با توجه به اینکه هنوز خبر رسمی مبنی بر افزایش قیمت نان اعلام نشده، نانوایان با استفاده از این ناهماهنگی، به طور غیررسمی، خود اقدام به گرانی نان کرده‌اند که این اقدام موجب چند نرخی‌شدن نان شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، اگرچه هنوز خبری رسمی در خصوص افزایش قیمت نان از سوی متولیان امر اعلام نشده است، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که طی چند هفته اخیر نانوایی‌ها خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند و هر واحد نانوایی قیمت‌های متعددی را اعلام می‌کنند. 

نانوایان در زمینه چرایی این اقدام عنوان کردند: به علت افزایش هزینه‌ها، بالا رفتن دستمزدها و افزایش دامنه تورم ناچار به افزایش قیمت شده‌اند.

البته طی پنج سال یعنی از سال ۹۳ تا ۹۸ اجازه افزایش قیمت نان به نانوایی‌ها داده نشد و در نهایت در شهریورماه سال ۹۸ پس از درخواست‌های مکرر بالاخره با افزایش قیمت نان موافقت و با افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان، نرخ جدیدی برای آن اعلام شد.

مردم نیز از این گرانی ها و چند نرخی شدن نان گلایه دارند و درخواست دارند: نان به گونه‌ای افزایش قیمت داشته باشد که مانند دیگر اقلام مورد نیاز از سبد غذایی مردم به اجبار حذف نشود. هر چند به گفتۀ وی مردم نان‌های کنونی کیفیت بسیار پایینی دارند، همچنین از چانه نان کاسته شده است. 

هنوز قیمت نان افزایش نداشته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: نانوایان استان با توجه به افزایش هزینه های بیمه، کارگری، انرژی، اجاره و… خواستار افزایش قیمت نان بودند که افزایش ۲۵ درصدی در دستور بررسی است.

عباس جرجانی با بیان اینکه قیمت نان هنوز در خراسان جنوبی افزایش نداشته است، عنوان کرد: برای افزایش قیمت نان کارگروه آرد و نان استان متشکل از نمایندگان استانداری، اتاق اصناف، شرکت غله و پشتیبانی، تعزیرات و سایر دستگاه های نظارتی تشکیل شده است.

به گفتۀ وی اکنون هزینه‌های نانواها از درآمد آن‌ها بیشتر شده است که برخی از این نانواها مجبور به تعطیلی شده‌اند و باید این افزایش قیمت انجام شود.

وی تأکید کرد: هنوز این افزایش مصوب و ابلاغ نشده و با متخلفان برخورد می‌شود، همچنین مردم تخلفات را از طریق سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

قیمت‌ها به نرخ سال ۹۸ بازگردد دیگر گران نمی‌کنیم

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هزینه‌های نانوایی در خراسان‌جنوبی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته و این در حالی است که قیمت نان تغییری نداشته است.

اکبر مرادی با اشاره به اینکه مسئله فقط قیمت آرد نیست، بیان‌کرد: یک نانوا در سال ۹۸ حدود ۲۵ کیلو نمک را به قیمت هشت هزار تومان خریداری می‌کرد که اکنون به ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین قیمت آب، برق و گاز نیز از سال ۹۸ تاکنون افزایش و حق بیمه، اجاره بها، هزینه حمل آرد، و … نیز به شدت افزایَش داشته است.

به گفتۀ وی نانوایان دوست ندارند با افزایش قیمت نان فشار مضاعفی بر مردم وارد شود ولی به شرط اینکه مسئولان و متولیان نیز قیمت بیمه و مالیات و… را به نرخ سال ۹۸ برگردانند که اگر این کار اجرایی شود ما نیز تقاضایی برای افزایش قیمت نان نداریم.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی بیان کرد: درآمد نانوایی به اندازه‌ای کاهش یافته است که نمی‌توانیم حقوق کار را براساس قانون کار بدهیم و در حقیقت مجبوریم برای سرپا نگه داشتن نانوایی در حق کارگر اجحاف کنیم.

باید توجه داشت که این عدم اعلام رسمی قیمت جدید نان که موجب گرانی خودسرانه و چندگانه شده، نه تنها به هرج و مرج در این بخش دامن زده بلکه با توجه به حساسیت بالایی که نان دارد، این هرج و مرج می‌تواند به سایر کالاها نیز تسری یابد، از این رو باید متولیان این بخش هر چه سریع‌تر تکلیف را مشخص کنند و قیمت ها به گونه ای افزایش یابد که در حق مردم اجحاف نشود.

انتهای پیام/


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =