مجامع تشریفاتی/مصوبات صوری هیات‌های ورزشی خراسان‌جنوبی

مجامع سالانه هیات ورزشی خراسان‌جنوبی که پیشانی عملکردی و چشم‌انداز یک‌ساله هیات‌هاست غالباً تشریفاتی و مصوبات آن غیر کارشناسی است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند،  هیات‌های ورزشی به تشکیلاتی گفته می‌شود که به منظور فراهم نمودن زمینه مساعد در جهت گسترش و توسعه رشته‌های ورزشی، جذب آحاد مردم به امر ورزش و کشف استعدادهای بالقوه و بالا بردن سطح مهارت‌های ورزشی بر اساس اصول و مبانی پیش بینی شده در اهداف فدراسیون‌ها و وزارت ورزش و جوانان ایجاد شده است.

این‌ هیات‌ها در حقیقت نماینده و جانشین رسمی فدراسیون‌های ورزشی در استان‌ها بوده که فعالیت‌های مرتبط را با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان و با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه اجراء و نظارت می‌نماید.

مجامع عمومی سالانه هیات‌های ورزشی حداقل سالی یک‌بار باید با حضور روسای فدراسیون‌ها، مدیرکل ورزش و جوانان، نماینده‌های داوران، مربیان، ورزشکاران و روسای هیات‌ها تشکیل و با دو سوم اعضاء رسمیت می‌یابد که تصمیمات آن نیز با نصف بعلاوه یک آراء حاضرین معتبر می‌باشد.

در این مجامع عملکرد یکساله هیات‌ها در حوزه‌‌های فعالیت‌های ورزشی، وضعیت مالی و هزینه‌ای مورد بررسی قرار گرفته و برای تصویب نیز بایستی نظرات اعضاء مجمع اعمال گردد.

طی روزهای اخیر با سفر روسای فدراسیون‌های ورزشی به خراسان‌جنوبی مجامع سالانه هیات‌های والیبال، ورزش‌های همگانی، ورزش روستایی و بازی‌های بومی برگزار شده است که از نیمه دوم اسفندماه ۹۸ تاکنون بدلیل شیوع ویروس منحوس کرونا سالن‌های ورزشی تعطیل، فعالیت هیات‌های ورزشی به کما رفته و ورزشکاران حرفه‌ای نیز خانه‌نشین شده‌اند.

اگرچه برای مدت کوتاهی برخی از اماکن ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شدند و روزنه‌امیدی برای فعالیت‌های ورزشی بوجود آمد ولی بدلیل عدم تدوین تقویم ورزشی و ارائه برنامه‌های راهبردی توسط هیات‌های ورزشی حتی در این باره زمانی همچنان شاهد بی‌رمقی حوزه ورزش خراسان جنوبی در سال ۹۹ بودیم و ورزشکاران نیز چندان رغبتی برای حضور در مسابقات و رویدادهای ورزشی از خود نشان ندادند تا بتوان گزارش عملکرد مناسبی از هیات‌های ورزشی در مجامع عمومی دریافت کرد.

مجمع عمومی سالانه هیات والیبال خراسان ‌جنوبی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با حضور داورزنی رئیس فدراسیون، مدیرکل ورزش و جوانان و اعضای این مجمع درست دقایقی بعد از مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات برگزار شد که عبدالحسین ملکی بعد از هشت سال سکانداری جای خود را به محمد رمضانی داد.

علیرغم اینکه در گزارش ارائه شده رئیس اسبق هیات والیبال خراسان‌جنوبی به اعضای مجمع عمومی سالانه فعالیت شاخصی هیات در سال ۹۹ بچشم نخورد! در بازه زمانی فروردین تا پایان اسفندماه ۹۹ مبلغی بالغ بر ۸۱ میلیون تومان بابت هزینه‌ میزبانی المپیاد دختران کشور در سال ۹۷،  میزبانی تیم ملی افغانستان، استعدادیابی؛ آماده‌سازی و اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات، برگزاری جام‌ها و مسابقات لیگ‌ها و تجلیل از دختران قهرمان لیگ ۲ کشور در سال ۸۸  و هزینه ایاب و ذهاب رئیس هیات، خرید اقلام ورزشی و اجاره دفتر هیات در سال ۹۹  پرداخت شده بود.

مجمع عمومی سالانه هیات ورزش‌های همگانی خراسان‌جنوبی در روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه امسال با تنفیذ فدراسیون و ریاست مدیر کل ورزش و جوانان و اعضای مجمع برگزار شد.

رئیس هیات ورزش‌های همگانی خراسان جنوبی در گزارش عملکردی هیات در سال ۹۹ از کسب رتبه دوم خراسان‌جنوبی در «پویش ورزش در خانه با شعار قرنطینه-ورزش خوبه» و مقام هشتم لیگ تندرستی ایران خبر داد.

کاظم چراغ‌بیرجندی درآمدهای هیات ورزش‌های همگانی خراسان‌‌جنوبی در سال ۹۹ را ۲۰۶ میلیون ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: مبلغ ۸۰ میلیون تومان فدراسیون و  ۱۰۸ میلیون تومان نیز اداره‌کل ورزش و جوانان به حساب هیات واریز کرده است.

وی با اشاره به اجرای “طرح سنجش ساختار قامتی زنان و دختران روستایی” در سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۱۰۰ میلیون خاطرنشان کرد: همچنین ۱۰۰ میلیون تومان اقلام ورزشی برای توزیع در مناطق محروم روستایی و مناطق اجرای این طرح خریداری شده است.

مجمع عمومی سالانه هیات نجات غریق و غواصی خراسان جنوبی نیز با حضور مهدی حیدری رئیس فدراسیون و اعضای مجمع در روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار شد که در گزارش عملکردی هیات در سال ۹۹ می‌توان به برگزاری کارگاه‌ مباحث حقوقی و کاربردی بیمه حوادث ویژه مدیران اماکن آبی و منجیان غریق اشاره کرد.

 رئیس هیات مجموع درآمدهای هیات در سال ۹۹ را بالغ بر ۱۴۹ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: ۱۲۸ میلیون تومان اداره‌کل ورزش و جوانان و ۱۰ میلیون تومان فدراسیون به حساب هیات واریز کرده و مابقی حاصل از برگزاری دوره‌های آموزشی می‌باشد.

پدرام نایب‌زاده با بیان اینکه بیشترین آسیب ناشی از ویروس منحوس کرونا را منجیان نجات غریق در سال ۹۹ دیده‌اند، گفت: در راستای حمایت‌های معنوی و کمک‌های معیشتی مبلغ ۵۰ میلیون تومان به منجیان بیکار شده در اماکن آبی مساعدت شده است.

وی هزینه‌کرد هیات در سال ۹۹ را ۱۱۷ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این مبلغ به منظور کمک به هیات شهرستان‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، حقوق پرسنل و امور جاری و دفتری هیات هزینه شده است.

همچنین مجمع عمومی سالانه هیات ورزش روستایی و بومی محلی خراسان‌جنوبی روز یکشنبه دوم خردادماه جاری با حضور محمدتقی امیری‌خراسانی و اعضای مجمع به صورت و بینار برگزار شد.

در حالیکه بر اساس گزارش‌های رسیده طی سال مالی ۱۳۹۹ بالغ بر ۵۷۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی از سوی وزارت ورزش و جوانان تخصیص یافته است اما در گزارش مالی هیات در این مجمع مبلغ کمک اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی و فدراسیون به هیات ۱۸۹ میلیون تومان عنوان شد.

مجموع درآمدهای هیات در سال ۹۹ مبلغ ۲۵۱ میلیون اعلام شد که برای برگزاری مسابقات و جشنواره‌های در بستر فضای مجازی، احداث زمین مسابقات ساحلی، خرید اثاثیه، اقلام اداری و اجاره دفتر هیات شده است.

علیرغم اینکه قریب‌‌ بر ۵۰ در صد جمعیت نزدیک ۸۰۰ هزار نفری خراسان جنوبی روستایی و عشایری هستند فقط هزار ۴۵۵ نفر ورزشکار سازماندهی شده‌اند که بسی جای تامل دارد.

گفتنی است، در این مجامع عمومی سالانه هیات‌های ورزشی خراسان جنوبی که رسانه‌های حضور دارند! علیرغم شنود گزارش‌های عملکردی و هزینه‌ای هیات‌های ورزشی متاسفانه نامحرم شناخته شده و از رویت گزارش مالی هیات‌ها محروم هستند.

از آن مهم‌تر اینکه پس از گزارش روسا و خزانه‌داران هیات‌های ورزشی که لازم است اعضای مجمع بعنوان نمایندگان جامعه هدف آن رشته‌های ورزشی گزارشات را بررسی و چکش‌کاری کنند! چندان نظری در خصوص موارد مطروحه نداشتند و در اندک زمانی مصوب می‌کردند که جای تعجب داشت.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + ده =