حل مشکل اراضی پادگان بیرجند؛ آری یا خیر؟

خبر چند روز گذشته استاندارد مبنی بر تعیین تکلیف اراضی بارقه‌های امید برای گره‌گشایی از این مشکل چندین ساله را در دل مردم بیرجند روشن کرد، اما عدم اجرای دستور فوق پس از گذشت ۷ روز گمانه‌زنی‌ها در این خصوص را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، ۲۷ اردیبهشت ماه با مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان اراضی قدیم پادگان ۰۴ تعیین تکلیف شد و یکی از درخواست‌های ۱۷ ساله مردم بیرجند برای تعیین تکلیف این اراضی، استفاده بهینه و هرچه بهتر از آن‌ها، اجابت شد.

پس از قطعی شدن انتقال پادگان ۰۴ به خارج از شهر بیرجند و طی قراردادی کلیه اراضی پادگان به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار شد اما در طی سال‌های اخیر ارتش به عنوان مالک اولیه از تحویل بخشی از اراضی خودداری نمود و همچنین در سال‌های اخیر ماجرای خشک‌شدن برخی از درختان قدیمی اراضی پادگان موجب بروز واکنش‌هایی در بین مردم و همچنین شهرداری بیرجند شد.

تلاش‌های مجموعه دستگاه‌های دولتی جهت تعیین تکلیف اراضی پادگان به علت اینکه قسمتی از موضوع به ارتش به نمایندگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مربوط می‌شد بی‌نتیجه باقی‌ ماند.

خبر چند روز گذشته استاندارد مبنی بر تعیین تکلیف اراضی بارقه‌های امید برای گره‌گشایی از این مشکل چندین ساله را در دل مردم بیرجند روشن کرد خصوصاً اینکه اعلام شد با توافق طرفین سهم ارتش اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری بیرجند از این اراضی مشخص شده و با اکثریت آرا  تصویب شده است.

جدیت موضوع از آن‌جایی دو چندان می‌شود که در همان خبر از دستور استاندار به شهرداری مبنی بر اعطای مهلت ۷۲ ساعته برای تخریب دیوار این اراضی پرده‌برداری می‌شود؛ اما عدم اجرای دستور فوق پس از گذشت ۷ روز گمانه‌زنی‌ها در این خصوص را در پی داشته است.

آن چه که به نظر می‌رسد این است که گرچه قانون اختیار تغییر کاربری  اراضی را در استان‌ها را به کمیسیون ماده ۵ واگذار کرده است و به طور کلی کمیسیون ماده ۵ وظیفه تهیه، تصویب، ترمیم و اصلاح طرح‌های تفصیلی‌ای را بر عهده دارد که در این طرح‌های تفصیلی کاربری‌های املاک و اراضی تعیین می‌شود و مصوبات کمیسیون ماده ۵ استان برای دستگاه‌های دولتی لازم الاجراست لکن حسب قوانین موجود در خصوص کمیسیون مذکور چنانچه تغییرات نقشه‌های تفصیلی در ‌اساس طرح جامع شهری مؤثر باشد، باید به تأیید شورای‌ عالی شهرسازی برسد. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان تاخیر در اجرای مفاد مصوبه کمیسیون در چند روز پیش را توجیه کرد البته اگر مشکل دیگری در این زمینه بوجود نیامده باشد. 

تاریخ دقیقی برای موضوع ۰۴ مشخص نیست

محمد علی جاوید شهردار بیرجند در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصوبه استانداری در خصوص تعیین تکلیف پادگان ۰۴ بیرجند، اظهار داشت: در حال حاضر مراحل اجرایی آن را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اراضی پادگان ۰۴ به بخش‌های خدماتی، فضای سبز، کاربری عمومی و مسکونی تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه تاریخ دقیقی برای موضوع ۰۴ بیرجند مشخص نیست، افزود: در آینده ای نزدیک مصوبه کمیسیون ماده ۵ اجرایی خواهد شد.

هیچ مشکلی برای حل مشکل اراضی پادگان بیرجند وجود ندرد

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: در مورد اجرای مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ مربوط به اراضی قدیم صفر ۴ در شهر بیرجند هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: عملیات نقشه برداری مورد نیاز برای اجرای مصوبات کمیسیون ماده پنج تکمیل و مطالعات در مورد بازگشایی معابر و سایر عملیات عمرانی آن انجام شده است.

وی تصریح کرد: به زودی مردم شاهد اقدامات عمران شهری در این اراضی خواهند بود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 11 =