«آفت زنگ» بلای جان زرشک/ برندسازی محصول زرشک نیازمند حمایت جدی مسؤولین است

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای صادرات محصول زرشک در استان نیازمند سالم سازی این محصول هستیم، گفت: برای برندسازی محصول زرشک باید همه کشاورزان، خریداران ومسئولین امر پای کار باشند تا بتوانیم یک برند خاص و مشخصی برای این محصول در سطح استان داشته باشیم.

وحید ضیائیان احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: از ۹۸ درصد زرشک دنیا، ۹۵ درصد آن در خراسان‌جنوبی کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ هزار بهره‌بردار محصولات کشاورزی در خراسان‌جنوبی وجود دارند، گفت: متاسفانه زرشک مانند زعفران مورد توجه مسئولین کشوری و استانی نیست.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست‌های کنترل بازار در اختیار دیگران است، افزود: باید کنترل محصول کشاورزی در اختیار استان باشد.

وی با اشاره به مصرف زرشک تا قبل از شیوء ویروس کرونا در کشور، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷ هرکیلو زرشک به ۹۰ هزار تومان رسید و این محصول از سبد غذایی خانواده های معمولی حذف و این افزایش قیمت بدون دلیل ضربه زیادی به محصول زرشک زد.

ضیائیان احمدی ادامه داد: وقتی به چالش کرونا گرفتار شدیم، قیمت این محصول از ۹۰ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

نیازمند قیمت متعارف محصول زرشک در استان هستیم 

وی تصریح کرد: نه قیمت بالای ۹۰ هزار تومان و نه قیمت ۳۰ هزار تومان برای محصول زرشک استان مناسب است لذا زرشک باید یک قیمت متعارف داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط سخت و بدی آب و هوا در خراسان‌جنوبی، تاکید کرد: کشاورزان استان؛ قشر زحمت‌کشی هستند که با شرایط بدی آب و هوای بد، خاک نامطلوب و نبود باران کشاورزی می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش چشم گیر زرشک در طی این دو سال گذشته افزود: ورود دستگاه‌های اجرایی به کاهش قیمت زرشک یکی از مواردی بود که در طی این دو سال مورد توجه مسئولین قرار گرفت.

تولید سالیانه ۲۰۰ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی

مدیر تعاون روستائی استان یادآور شد: در طی سال ۲۰۰ هزار تن زرشک در خراسان جنوبی تولید می‌شود که سهم صادرات استان از این محصول تنها از ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن تجاوز نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز در سطح دنیا زرشک ناشناخته است، گفت: کیفیت زرشک یکی از عوامل مهم بازاریابی در سطح دنیا می‍‌باشد که نیاز به تولید محصول بدون عیب درسطح بازار هستیم.

ضیائیان احمدی به بازار داخلی محصول تازه زرشک در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته قسمتی از بازار زرشک تازه در سطح استان مدیریت شد.

وی با بیان اینکه بیشترین بازار محصول زرشک خراسان‌جنوبی در مشهد است، افزود: در طول سال حدود ۳ میلیون نفر وارد شهر زیارتی مشهد می‌شوند و اگر تنها یک میلیون نفر از محصول زرشک خریداری کنند بازار این محصود خود به خود مدیریت می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال مانند سال گذشته محصول زیادی از زرشک در اختیار جهادکشاوری نیست و تنها کمتر از هزار تن در اختیار داریم.

کشاورزان محصول زرشک خود را به سردخانه ها انتقال دهند

وی خطاب به کشاورزان توصیه کرد: از همه کشاورزان زرشک کار درخواست می‌کنیم محصول خود را به سردخانه‌ها انتقال دهند.

ضیائیان احمدی با تاکید براینکه متاسفانه هنوز محصول زرشک در کل ایران شناسایی نشده است، افزود: برای شناسایی این محصول در کشور نیازمند تبلیغ بیشتر در مطبوعات و فضای‌مجازی هستیم.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ر


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + دو =