عدم انجام تکالیف قانونی وزرات نیرو ، دلیل خاموشی های اخیر است

نماینده نهبندان در مجلس گفت: بخش زیادی از خاموشی‌های اخیر مربوط به عدم انجام تکالیفی از جمله توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، توسعه برق هسته‌ای، توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و مدیریت مصرف برق که طبق برنامه‌های توسعه کشور بر عهده دولت و وزارت نیرو است.

مصطفی نخعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به دیدار کمیسیون انرژی با معاونان وزیر نیرو اظهار داشت: این دیدار به منظور بررسی علت خاموشی‌های اخیر و بررسی راهکارها برای برون رفت از وضعیت موجود برگزار شد، چرا که بخش زیادی از مشکلات موجود مربوط به عدم انجام تکالیفی از جمله توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، توسعه برق هسته‌ای، توسعه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و مدیریت مصرف برق که طبق برنامه‌های توسعه کشور بر عهده دولت و وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس در این دیدار درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس که یکی از  ابزارهای نظارتی مجلس است را به هیات رئیسه اعطا شد تا حصول نتیجه نهایی همچنان  پیگیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت‌مردان باید پاسخگو باشند که علت تاخیر در اجرای این برنامه‌ها و عدم توجه به توسعه زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف چه بود؟ و به نظر می‌رسد تاخیر در اجرای برنامه زمان‌بندی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی و همچنین بارندگی‌های کم در سال، عدم استفاده از تمام ظرفیت نیروگاه‌های برق‌ آبی، و متاسفانه موضوع رمز ارزهای غیرمجاز که به صورت قارچ‌گونه در نقاط مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد  و بخشی از برق تولیدی کشور را به صورت غیر مجاز استفاده می‌کنند و همچنین مدیریت مصرف نامطلوب از جمله مهم‌ترین دلایل خاموشی‌های اخیر در کشور است که باید به شکل مناسبی مدیریت و برنامه‌ریزی شود.

نخعی با بیان اینکه آنچه در این دیدار مطرح شد این بود که به قوانین برنامه‌های بالادستی به خوبی عمل نشد، افزود: معاونان وزارت نیرو مطرح کردند که تعمیرات در برخی از واحدهای نیروگاهی به موقع انجام نشده است و همچنین مقرر شد این امر سرویس شود و کمیسیون انرژی به دنبال عدم انجام تکالیف قانونی که بر عهده دولت و بیشتر وزارت نیرو است بر احیای وظیفه قانونی تاکید کردند.

وی با بیان اینکه از ۲۵ هزار مگاوات که باید در بخش حرارتی و افزایش تولید در نیروگاه‌ها انجام می‌شد، در حال حاضر کمتر از این میزان در جریان است و از سویی دیگر از ۵ هزار مگاوات نیروگه‌های تجدیدپذیر کمتر از ۵ درصد محقق شده است و در کمیسیون انرژی همچنان پیگیر هستیم تا وظایف قانونی انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مدیریت مصرف برق به درستی انجام نشده است و در این راستا آسیب جدی در بخش خانگی، تولیدی، کارخانه‌جات بر مردم وارد شده است.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + دوازده =