خسارت ۲۴۷۰ میلیاردی خشکسالی به کشاورزی خراسان‌جنوبی/ حذف محدودیت جابجایی دام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: پیش بینی اولیه ما از خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی ۲۴۷۰ میلیارد تومان است و با ادامه روند خشکسالی‌ها، میزان خسارات هم افزایش پیدا خواهد کرد.

غلامرضا قوسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به متوسط بارندگی ۳۸ میلیمتری در استان، گفت: خشکسالی بیشترین تأثیر منفی را بر بخش کشاورزی و تولیدات بخش دام داشته و البته صنعت دام بیش از سایر بخش‌ها در معرض تأثیرات خشکسالی بوده است.

اختصاص ۱۲ هزار تن جو ذرت به استان در گام اول

وی با بیان اینکه صنعت دام ظرفیت درآمدی و اشتغالزایی بالایی دارد، افزود: برای حمایت از تولیدکنندگان صنعت دام و حفظ این صنعت، تمام ظرفیت‌ها در استان و کشور به کار گرفته شده و به زودی برای حمایت از دامداران ۶ هزار تن جو و ۶ هزار تن ذرت در مرحله اول به صورت ویژه بر اساس شاخص‌های جمعیتی و پاک کوبی دام، در سطح استان توزیع خواهد شد.

حذف محدودیت جابجایی بین استانی دام زنده

وی به برخی محدودیت‌ها در بخش جابجایی دام در سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: این محدودیت‌ها، مشکلاتی را برای انتقال دام دامداران به وجود آورده بود که برای رفع این مشکلات مقرر شد انتقال دام‌هایی که قابلیت نگهداری یا کشتار دارند به سایر استان‌ها تسهیل شود و با مکاتباتی که با رئیس سازمان دامپزشکی صورت گرفته، مشکلی در سطح استان برای جابجایی دام زنده نخواهیم داشت.

پیگیری برای خرید دام مازاد دامداران از طریق شرکت پشتیبانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از پیگیری برای خرید دام مازاد دامداران از طریق شرکت پشتیبانی، استمهال تسهیلات دامداران و تأمین نقدینگی دامداران و تشکل‌های مربوطه خبر داد و اضافه کرد: همچنین مقرر شد ۱۳۰۰ تن جو به صورت ویژه از سوی معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در اختیار تشکل‌ها و دامداران قرار گیرد و این میزان به تدریج به ۱۰ هزار تن افزایش یابد.

وی ادامه داد: عاوه بر این، برای خرید علوفه و تأمین نقدینگی، تسهیلات یکساله و پنج ساله با بهره کم در اختیار تشکل‌های دامداری قرار گیرد و علوفه خریداری شده بین دامداران توزیع شود.

به گفته قوسی، وزیر جهاد کشاورزی در ۲۹ فروردین ماه با وزیر کشور مکاتبه نموده و طی آن با طرح پیشنهاداتی، خواستار تخصیص اعتبار شده است که این درخواست‌ها شامل تقاضای تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه همچون انتقال آب، کانال کشی، لوله گذاری چشمه‌سارها، مرمت قنوات، احداث آبشخورها و… از محل منابع  مدیریت بحران، تقاضای تأمین اعتبار برای جبران هزینه‌های تأمین آب و تأمین علوفه برای عشایر، تقاضای تأمین اعتبار برای اختصاص تسهیلات کم بهره برای پرداخت به بهره برداران خسارت دیده، تقاضای استمهال تسهیلات دامداری بهره برداران بخش کشاورزی و پرداخت کمک بلاعوض به بهره برداران بخش کشاورزی می‌باشد که به صورت کشوری در حال پیگیری است و تحقق این درخواست‌ها کمک قابل توجهی به بهره برداران بخش کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: همان طور که اشاره شد در مکاتبه اخیر وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشور، درخواست تأمین تسهیلات و اعتبارات بلاعوض برای جبران خسارت بهره برداران بخش کشاورزی مطرح شده که در دست پیگیری می‌باشد.

وی عنوان کرد: در بحث خرید دام مازاد هم پیشنهاداتی در قالب طرح تهیه و به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شده و در ادامه با نظر وزیر به شرکت پشتیبانی ارجاع خواهد شد تا بعد از تأمین اعتبار اجرایی شود.
وی اضافه کرد: معاونت امور دام وزارتخانه، آمادگی خود را برای خرید دام مازاد استان و تأمین اعتبار تشکل‌ها و تعاونی‌های مربوطه، اعلام کرده است.

اعلام آمادگی جهاد برای کمک به تشکل‌ها در حمل نهاده‌ها از طریق شبکه ریلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه شبکه ریلی برای حمل نهاده‌ها کم هزینه‌تر از شبکه حمل و نقل جاده‌ای است، اظهار کرد: سال قبل گندم با قطار حمل شد و هزینه‌ها کاهش پیدا کرد و لذا به تشکل‌ها اعلام کردیم که چنانچه بخواهند از شبکه ریلی برای حمل و نقل‌ها استفاده کنند در صورت نیاز، ما هم حمایت خواهیم کرد و می‌توانیم برای انتقال سهمیه ابلاغی از بندر از طریق شبکه ریلی برنامه ریزی کنیم.

مجموع ارزش تولیدات بخش کشاورزی ۱۴ هزار میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه مجموع ارزش تولیدات بخش کشاورزی ۱۴ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: پیش بینی اولیه ما از خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی ۲۴۷۰ میلیارد تومان است و با ادامه روند خشکسالی‌ها، میزان خسارات هم افزایش پیدا خواهد کرد.

قوسی با ذکر اینکه فعالیت‌های بخش کشاورزی با امنیت غذایی و سفره مردم مرتبط است، اظهار امیدواری کرد: روز به روز شاهد بهبود کمی و کیفی سفره مردم باشیم.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =