هنری که در دستان بانوان «مود» احیا شد/ «مود» بزرگترین قطب برک‌بافی ایران

صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی به‌عنوان میراثی گرانبها در دل کویر ایران زمین مانند دری می‌درخشد و در طی چند سال اخیر نیز با حمایت‌های صورت گرفته برخی از این صنایع‌دستی به همت بانوان و مردان بلند همت این خطه کویرنشین احیاء شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از سربیشه، قالی‌بافی، جاجیم‌بافی، حوله‌بافی، گلیم‌بافی، برک‌بافی از جمله صنایع‌دستی استان است که به‌عنوان میراثی گرانبها در دل کویر ایران زمین مانند دری می‌درخشد و در طی چند سال اخیر نیز با حمایت‌های صورت گرفته برخی از این صنایع‌دستی به همت بانوان و مردان بلند همت این خطه کویرنشین ایران احیاء شده است.

برک‌بافی یکی از صنایع بخش مود شهرستان سربیشه است که از حدود شش سال پیش توسط یک بانوی پیشکسوت و به همت صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان احیاء و در حال حاضر شهر مود به قطب برک در کل کشور شناخته می‌شود.

احیاء صنایع‌دستی «مود» توسط بانوان

«مریم همت‌جو» یکی از پیشکسوتان احیاء صنایع‌دستی در شهر مود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: شرکت تعاونی روستایی زنان الزهرا(س) مود از سال ۱۳۷۵ افتتاح و در حال حاضر ۶۵۰ نفر در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی عضو دارد و بیش از ۲۰۰ نفر از بانوان مشاغل خرد و خانگی دارند.

وی با اشاره به صندوق اعتباری خرد زنان روستایی مود، افزود: در این شرکت هم‌اکنون ۸۰ نفراز بانوان صاحب ایده و توانمند عضو هستند.

همت‌جو با اشاره به اینکه از ابتدای شروع شرکت تعاونی الزهرا(س) مود تاکنون توانسته‌ایم حوله‌بافی یکی از صنایع‌دستی شهرستان را احیا کنیم، افزود: هم‌اکنون حدود ۱۰۰ نفر در شهر مود مشغول حوله‌بافی هستند.

سال ۱۳۹۴ رشته برک‌بافی با همکاری یکی از پیشکسوتان این رشته در مود احیا و هم‌اکنون تعداد ۲۰ نفر در پنج کارگاه مشغول فعالیت هستند

 

وی ادامه داد: این بانوی کارآفرین یادآورشد: هر حوله‌باف می‌تواند برک‌باف نیز باشد بنابراین باید برای بافت برک صفر تا صد این رشته را آموزش ببیند.

وی با اشاره به اینکه از جدا کردن کرک از موی بز و شتر، ریسیدن، بافتن و به مرحله تولید رسیدن همه توسط بانوان انجام می‌شود، افزود: همه مواد اولیه برک‌بافی باید توسط بانوان برک‌باف فرآوری شود.

وی با بیان اینکه همه افراد عادی توانایی خریدن و پوشیدن لباس فاخر برک را ندارند، افزود: چوپانان در هنگام زمستان، کشاورزان، مشتریانی که با لباس برک آشنایی دارند و افراد متمکن از پارچه برک استفاده می‌کنند.

همت‌جو با بیان اینکه متأسفانه بازاری برای فروش محصولات صنایع‌دستی نداریم، بیان داشت: برای چله‌کشی پارچه برک ۳۰ تا ۴۰ متری باید ۸ ساعت وقت گذاشت.

وی معرق‌کاری، نقاشی روی پارچه، گلدوزی، پته‌دوزی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و قالی‌بافی را از جمله صنایع‌دستی مود ذکر کرد و افزود: خوشبختانه بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، بازارهایی برای عرضه محصولات صنایع‌دستی شهرمود در فضای مجازی ایجاد شد.

صادرات صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی به سایر نقاط

این بانوی کارآفرین مودی ادامه داد: بیشترین فروش محصولات صنایع‌دستی مود به خارج از استان صادر می‌شود و برخی دیگر از محصولات بانوان روستایی در نمایشگاه دائمی شهربه فروش می‌رسد و خوشبختانه مشکلی برای دپو شدن صنایع‌دستی شهر نداریم.

هادی حق‌پناه سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی و صنایع‌دستی سربیشه نیزدر گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: پارچه برک بافته شده از کرک بز و شتر به دو رنگ قهوه‌ای و مشکی است و موغوبیت کرک بز بیشتر از شتر است.

جمع‌آوری سالیانه ۱۲ هزار تن کرک در سربیشه

وی با بیان اینکه تن پوش لباس برک که از کرک بافته شده در گذشته بیشتر برای افراد متمکن بوده است، گفت: شهرستان سربیشه قطب کرک کشوراست و سالیانه ۱۲ هزار تن کرک در سطح شهرستان جمع‌آوری می‌شود.

حق‌پناه بیان داشت: ۶۰ درصد کرک‌های جمع‌آوری شده به استان‌های کرمان و سمنان ارسال و به خلوص ۹۹ درصد می‌رسد و سپس به‌صورت کامل به خارج از کشور برای استفاده ار پارچه‌های مختلف صادر می‌شود.

شهر مود قطب بزرگ پارچه برک در گذشته بوده است و اکنون برای احیا این پارچه نفیس اولین خانه برک‌بافی در شهر مود افتتاح شد

 

وی با اشاره به اینکه شهر مود قطب بزرگ پارچه برک در گذشته بوده است، افزود: برای احیا این پارچه نفیس اولین خانه برک‌بافی در شهر مود افتتاح شد و در حال حاضر نیز ۲۰ نفر از در این رشته مشغول فعالیت و آموزش هستند.

امروزه یکی از مهم‌ترین و بزرترین بازار جهانی و داخلی کشور و استان می‌تواند احیا صنایع‌دستی در همه رشته‌ها باشد که اگر حمایت‌های مختلف در این عرصه از سوی مسئولین انجام شود و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی نیز همت داشته باشند می‌تواند نقش اساسی در بازارهای جهانی و داخل داشته باشد که این امر موجب سودآوری فراوانی دارد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح/ر


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + هجده =