بی‌ثباتی در فضای کسب و کار

محصولی را می‌خریم و با ۲۰ درصد سود به مصرف‌کننده می‌فروشیم اما روز بعد که برای خرید می‌رویم، با سود دریافتی نمی‌توانیم همین کالا را بخریم زیرا قیمت‌ها افزایشی است و نمی‌توانیم این گونه کاسبی‌مان را مدیریت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، اگر این روزها از برخی فعالان اقتصادی سؤال کنید که بزرگ‌ترین عاملی که موجب شده فضای کسب و کار منفی شود و اهداف بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی محقق نشود، چیست؟ در کلام اول نام کرونا را بر زبان می‌آورند.

البته شیوع این بیماری و تأثیری که بر بازارهای اقتصادی گذاشت غیر قابل کتمان، بزرگ و شاید غیر قابل جبران باشد اما در سایه شوم کرونا در مراحل بعد موانع و مؤلفه‌های دیگری نیز بر فضای اقتصادی استان تأثیرگذار و همچون ویروس کسب و کارها را درگیر کرده است.

خبرنگار ما برای جویا شدن از عامل بیماری بازار سراغ بازاریان و برخی بنگاه‌های کوچک اقتصادی رفت تا ویروس و عامل این بیماری را از میان صحبت‌های بازاریان بررسی کند.

قیمت‌ها مواج

«اسلام‌زاده» مالک یکی از سوپرمارکت‌های قدیمی خیابان شهید محلاتی بیرجند با بیان اینکه مواج بودن قیمت‌ها ضربه بزرگی به بازار زده است، اظهار داشت: مغازه ما در ایام کرونا همیشه باز بود چون از مشاغل گروه اول هستیم و هیچگاه تعطیلی را تجربه نکردیم.

وی با بیان اینکه به‌دلیل بد بودن فضای کسب و کار مجبور به تعطیلی مغازه‌ام شدم، اضافه کرد: محصولی را می‌خریم و با ۲۰ درصد سود به مصرف‌کننده می‌فروشیم اما روز بعد که برای خرید می‌رویم، با سود دریافتی نمی‌توانیم همین کالا را بخریم زیرا قیمت‌ها افزایشی است و نمی‌توانیم این گونه کاسبی‌مان را مدیریت کنیم.

این فروشنده افزود: اگر کالا را گران بفروشم، گران‌فروش می‌شوم و اگر با سود مصوب بفروشم دیگر نمی‌توانم جنس جدید بخرم و در این میان گیر افتاده‌ام.

بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه

«صداقتی» یکی از فروشندگان شیرینی و نان‌های خانگی هم با بیان اینکه به درستی نمی‌دانم قیمت مواد اولیه در آینده چه تغییری و به چی میزان تغییر می‌کند، افزود: ما آرد و شکر را با قیمت آزاد تهیه و متناسب با قیمت آن محصول نهایی را نرخ‌گذاری می‌کنیم اما این روزها به‌هیچ عنوان نمی‌توان قیمت مواد اولیه را پیش‌بینی کرد و این فضای کار ما را بسیار پر خطر کرده است.

وی اضافه کرد: از طرفی غیر قابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه موجب نوسانی شدن قیمت محصول نهایی و این امر موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان شده و ما بسیاری از مشتریان قدیمی خود را از دست داده‌ایم.

آینده قابل پیش‌بینی نیست

مدیر یکی از واحدهای کوچک صنعتی که تمایلی به ذکر نام خود نداشت، گفت: با اینکه معتقدم وضعیت صنایع نسبت به بازار در این روزها بهتر بوده اما معتقدم این فضای کسب و کار به‌هیچ عنوان مناسب نیست زیرا چند سال است که ما نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم.

وی اضافه کرد: مؤلفه‌های زیادی بر این فضا تأثیر دارند، از قوانین اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره مالیات گرفته تا نحوه استقبال مردم از نوآوری‌ها اما اکنون آنچه که بیش از همیشه روی این فضا و بازار تأثیر دارد غیر قابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه و محصولات است.

آنچه از رصد اخبار و گزارش‌های ماه‌های قبل بازار مرغ و گوشت به دست آمد، نشان داد که قیمت‌های مواج نهاده‌های دامی، حمایت نکردن در بخش تأمین نهاده‌ها و نبود نرخ ثابت موجب بروز مشکلاتی در این بازار شده که نرخ‌گذاری‌های دستوری به آن دامن زده است.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 9 =