حال ناخوش فعالان صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی

یکی از فعالان صنایع‌دستی در خراسان‌جنوبی گفت: بافت فرش، پشتی، قالی و قالیچه در روستای خراشاد هنوز هم رایج است ولی فعالان این حوزه توقع دارند مسئولان با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی برای تأمین مواد اولیه و رونق بازار فروش اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، صنایع‌دستی و بافندگی در روستای خراشاد بیرجند سابقه‌ای دیرینه دارد و بیشتر دختران روستا در کنار مادران‌شان از کودکی با نخ‌های رنگی و گره زدن تار و پود برای کمک به معیشت خانواده آشنا می‌شوند.

حوله، فرش، قالیچه و پشتی می‌بافند و این حرفه را میراث بانوان این سرزمین می‌دانند. ساعت‌های طولانی پشت دار قالی نشستن و خیره‌شدن به نخ‌ها و نقش‌های ریز و درشت طاقت‌فرساست اما هستند کسانی که از این راه نان بر سر سفره‌ها می‌برند و چاره‌ای جز گره زدن ندارند.

در تعداد زیادی از منازل اهالی خراشاد بساط حوله‌بافی(توبافی) به راه است و این ظرفیت بزرگ با توجه به توانمندی و نیروی انسانی می‌تواند در کاهش محرومیت‌ها و مشکلات منطقه مؤثر باشد اما با در نظر گرفتن مشقت و سختی‌های این حرفه متأسفانه درآمد ناچیزی نصیب فعالان این حوزه می‌شود و با مشکلاتی مواجه‌اند و از نقش‌های قالی‌بافان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی، چیزی عاید آن‌ها نمی‌شود.

«خراشادی‌زاده» یکی از بانوان روستای خراشاد که بیش از ۳۰ سال حوله بافته و حالا با چشمانی کم سو و انگشتانی خسته و البته هنرمندانه قالی می‌بافد، گفت: دختران در سنین پایین در کنار مادران‌شان قالی‌بافی و ساخت صنایع‌دستی را یاد می‌گیرند تا در آینده، این هنر کهن برای آنان درآمد داشته و کمک خرج خانواده خود شوند.

وی بیان داشت: برای بافت فرش، پشتی و در مجموع صنایع‌دستی زمان بسیار زیادی صرف می‌شود و درآمد حاصل از آن با مدت صرف شده همخوانی ندارد.

این بانوی هنرمند خراسان‌جنوبی افزود: مواد اولیه پشتی و فرش را می‌توان خرید یا از کسی که بعد از اتمام فرش قرار است آن را بخرد، گرفت اما در بیشتر مواقع بعد از اتمام فرش واسطه‌ها آن را می‌خرند.

وی به حمایت نکردن مسئولان از بافندگان  اشاره کرد و بیمه بافندگان را نیز مهم دانست و عنوان کرد: بافندگی کار بسیار مشکلی است و بعد از چند سال بافندگان در میان سالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند و در آستانه پیری عملاً توان بافندگی ندارند و از این رو مقوله بیمه و بازنشستگی می‌تواند به حل این مسئله کمک بزرگی کند.

یکی دیگر از بافندگان گفت: بافت فرش، پشتی، قالی و قالیچه در روستای خراشاد هنوز هم رایج است ولی فعالان این حوزه توقع دارند مسئولان با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی برای تأمین مواد اولیه و رونق بازار فروش اقدام کنند.

وی از مسئولین روستا به واسطه ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در این روستا تشکر کرد و خاطرنشان کرد: بعد از گسترش ویروس کرونا دیگر بازارچه فعال نشد و اکنون با مشکلات عدیده‌‍‌ای رو به رو هستیم.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 17 =