افزایش ۱۰ برابری استخراج رمز ارزها/ قطعی برق با عدالت انجام می‌شود!

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی گفت: استخراج رمز ارزها نسبت به سال قبل ۱۰ برابر افزایش داشته است یعنی بیش از ۲ هزار مگاوات مصرف رمز ارزها است که فقط ۳۲۲ مگاوات آن دارای مجوز و بقیه غیر مجاز هستند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس در بیرجند، همیشه با فرا رسیدن فصل گرم سال به‌واسطه افزایش مصرف برق، مشکل در تأمین برق کافی برای مصرف به وجود می‌آید. این مشکل  در فصل اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نیز به سرعت و شدت بیشتری بروز کرد و در خردادماه نیز استمرار داشت.

قطعی برق نگرانی‌ها و اعتراضات مردمی را در پی داشت که باید دید به چه شرایطی قطعی در نقاط مختلف اتفاق می‌افتد و اصلا قانونی وجود دارد و چرا با روند افزایشی و طولانی مدت قطعی برق در سال جاری مواجه هستیم.

علت کمبود برق

«مهدی دادگر» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی یکی از علت‌ها را مصرف رمز ارزها دانست و اظهار داشت: نسبت به سال قبل ۱۰ برابر افزایش داشته است یعنی بیش از ۲ هزار مگاوات مصرف رمز ارزها است که فقط ۳۲۲ مگاوات آن دارای مجوز و بقیه غی مجاز هستند.

وی بیان داشت: به‌دلیل افزایش گرمای امسال نسبت به سال‌های گذشته به‌میزان متوسط ۵ درجه سانتی‌گراد در فروردین و ۲.۵ درجه در اردیبهشت‌ماه سیستم‌های سرمایشی مصرف‌کنندگان خیلی زود وارد مدار شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی مطرح کرد: سیستم‌های سرمایشی اغلب با بازدهی پایین سهم عمده‌ای در افزایش مصرف برق دارند به گونه‌ای که فقط ۲۳ هزار مگاوات مصرف سیستم‌های سرمایشی در اوج مصرف است.

دادگر خاطرنشان کرد: کمبود بارندگی در استان و بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل یکی از دلایل اصلی کمبود برق در سال جاری است که این موضوع باعث کاهش تولید برق نیروگاه‌های برق آبی و افزایش مصرف برق چاه‌های کشاورزی برای برداشت آب از منابع زیرزمینی شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر موارد گفته شده، در کل کشور یک میلیون مشترک برق نیز به مشترکین اضافه شده که همه این عوامل دست به دست هم داده و باعث شده که تراز تولید برق و مصرف برق در سال جاری به هم بخورد و باعث کمبود برق کشور در سال جاری شود.

شبکه برق در کشور یکپارچه است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سؤال که نیروگاه شهید کاوه در استان مازاد مصرف تولید دارد پس چرا شاهد قطعی برق در استان هستیم، گفت: با این وجود که نیروگاه‌های برق استان بیشتر از مصرف استان تولید برق دارند ولی شبکه برق در کشور به‌صورت یکپارچه اداره می‌شود و شبکه‌ها به هم پیوسته است که مزایای خیلی زیادی دارد.

دادگر در زمینه یکپارچگی شبکه برق توضیح داد: در فصل زمستان سال ۹۹ به‌دلیل کمبود سوخت در برخی از نقاط کشور از جمله خراسان‌جنوبی، نیروگاه‌های برق از مدار خارج شدند و گاز نیروگاه شهید کاوه به‌دلیل افت فشار گاز و جلوگیری از قطع گاز مشترکین خانگی قطع شد و نیروگاه حدود ۲ تا ۳ ماه عملاً تولید برق نداشت.

وی ادامه داد: اگر شبکه برق کشور یکپارچه نبود باید برق استان ٢ یا ٣ ماه قطع می‌ماند در صورتی که به‌دلیل شبکه به هم پیوسته باقی استان‌ها به‌خصوص استان‌های جنوبی کشور تولید برق خود را افزایش دادند و کمبود استان خراسان‌جنوبی و باقی استان‌ها را که مشکل تأمین سوخت داشتند، جبران کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی اضافه کرد: شبکه‌های به هم پیوسته و یکپارچه بنا به دلایلی همچون اختلاف افق، اختلاف فرهنگ‌ها، اختلاف دما و اقلیم‌های مختلف دارای مزایای زیادی است و شبکه برق در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به‌صورت یکپارچه است که همه از این یکپارچگی منتفع می‌شوند.

همکاری با صنایع مختلف برای کاهش قطعی برق

دادگر درباره چگونگی اعمال خاموشی‌ها نیز عنوان کرد: شرکت توانیر و دیسپاچینگ ملی هر روز برای هر استان یک سهمیه مشخصی را تعیین می‌کند که استان‌ها نباید از آن سهمیه تجاوز کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که مصرف استان از مصرف سهمیه‌بندی شده بیشتر شود، برنامه‌هایی اجرا می‌شود تا برای مشترکین خانگی کمترین خاموشی اعمال شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی اعلام کرد: با صنایع بزرگ استان مذاکره و توافق شده تا در ساعتی که مصرف برق استان زیاد می‌شود این صنایع مصرف خود را کاهش دهند که خوشبختانه همکاری خوبی از طرف اغلب صنایع با صنعت برق انجام می‌شود و این صنایع به مدت چند ساعت در شبانه‌روز کاهش مصرف دارند.

دادگر خاطرنشان کرد: به‌دلیل تشویق این صنایع، بعد از اتمام فصل گرما و عادی شدن شرایط این همکاری‌ها را بدون پاسخ نمی‌ماند و متناسب با همکاری صنایع پاداش هایی برای صنایع منظور خواهد شد.

وی اظهار داشت: یک گروه دیگر از مشترکین چاه‌های کشاورزی هستند که چاه‌های کشاورزی هم به‌صورت داوطلبانه با شرکت برق تفاهم‌نامه‌ای دارند که حدود ۴ یا ۵ ساعت در شبانه‌روز برق چاه‌ها را خاموش کنند که این چاه‌ها نیز کمک بسیار مؤثری به کاهش خاموشی‌ها می‌کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی اضافه کرد: همچنین علاوه بر این موارد برخی از کارخانجات یا ادارات دولتی دارای دیزل ژنراتورهای اضطراری هستند که با آن‌ها نیز تفاهم‌نامه‌ای داریم و برق تولیدی این مولدین برق را خریداری می‌کنیم.

دادگر تبیین کرد: همه این موارد در کنار هم از یک طرف و همکاری مشترکین برق و صرفه‌جویی آن‌ها باعث می‌شود که در اغلب مواقع از سهمیه تعیین شده عدول نکنیم و پیک استان از حد مجاز خارج نشود، یا با مشارکت‌هایی که گفته شد مقدار تجاوز شده با همکاری جبران شود و خاموشی احتمالی‌ها به حداقل برسد.

قطعی برق با عدالت انجام می‌شود

وی بیان داشت: با وجود تمام این موارد اگر از سهمیه تعیین شده عبور شود مجبور به قطعی برق برخی از مناطق هستیم که کاملا عدالت رعایت می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اینکه کدام منطقه و چه مدت بدون برق باشد با توجه به حساسیت هر منطقه و وجود مشترکین با اهمیت ممکن است یک منطقه کمتر قطعی برق داشته باشد، به‌عنوان مثال مناطقی حساسی که دارای بیمارستان، ایستگاه‌های پمپاژ آب شرب و غیره هستند از برنامه قطع برق در حالت عادی خارج می‌شوند و حال با توجه به این حساسیت‌ها مناطق اولویت‌بندی شده و به‌صورت نوبتی به همه مناطق به اولویتی که دارند خاموشی داده می‌شود و هیچ استثنایی هم وجود ندارد.

دادگر گفت: به تمام مشترکین که در برنامه احتمالی خاموشی قرار دارند از طرق مختلف اطلاع‌رسانی می‌شود که از جمله راه‌های اطلاع‌رسانی بارگذاری جدول مدیریت اضطراری بار(خاموشی احتمالی) برروی وب‌سایت شرکت توزیع برق خراسان‌جنوبی به آدرس  www.skedc.ir است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر موارد می‌توان به اپلیکیشن «برق من» که همه مشترکین می‌توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند، شبکه‌های مجازی پربازدید و از همه مهم‌تر ارسال پیامک برای همه کسانی که قرار است برق آن‌ها قطع شود اشاره کرد و با تماس تلفنی به مشترکین صنعتی قبل از اعمال خاموشی، اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 14 =