دسترنج زرشک‌کاران خراسان‌جنوبی روی هوا/ نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد

این روزها قیمت محصول زرشک بنا به دلایل مختلف رو به افول بوده و این امر نگرانی بسیاری را برای زرشکاران خراسان‌جنوبی در پی داشته است.

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی بوده که در ایران به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد محسوب می‌شود و اشتغال بسیاری را به خود اختصاص داده و رونق در بخش کشاورزی سبب خودکفایی در حوزه غذایی جامعه می‌شود و این امر خود امنیت را برای کشور سبب می‌شود.

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های پهناور کشور بوده که با توجه به آب و هوای گرم و خشک کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد آن است.

زرشک از جمله محصولاتی است که خراسان‌جنوبی رتبه نخست تولید آن را دارد و سالانه این محصول به سراسر کشور و حتی در صورت رونق صادرات به کشورهای دور و نزدیک صادر می‌شود.

هر ساله چندین تن زرشک از باغات زرشک خراسان‌جنوبی توسط کشاورزان برداشت اما متأسفانه با توجه به اینکه خشک کردن این محصول نیاز به بارگاه‌های خاصی دارد، بیشترین سود آن عاید دلالان شده و کشاورزان منافع زیادی از این محصول نمی‌برند.

این موضوع در دو سال اخیر و البته به دلایل مختلف بیشتر شده و مشکلات فراوانی را برای برداشت‌کنندگان این محصول در استان خراسان‌جنوبی ایجاد کرده است.

«محمدحسن غلامی» یکی از زرشک‌کاران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: محصول زرشک زحمت زیادی را برای کشاورزان دارد به‌ویژه در زمان برداشت مشکلات فراوانی برای کشاورزان به سبب نداشتن بارگاه خشک کردن آن ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به قیمت پایین زرشک، گفت: متأسفانه با روند کاهشی که در حال حاضر این محصول دارد رغبتی دیگر برای کشاورزان باقی نمی‌ماند و با این امر کشاورزی در این بخش با مشکل مواجه خواهد شد.

این زرشک‌کار خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت در این اوضاع کشاورزان را مورد حمایت قرار دهد و زمینه صادرات این محصول را فراهم آورد تا کشاورزی در این حوزه برای کشاورزان به صرفه باشد.

«عبدالرضا رضایی» مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: سطح زیرکشت زرشک در خراسان‌جنوبی ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار بوده و برداشت این محصول همه ساله از اوایل آبان‌ماه آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

پیش‌بینی برداشت ۲۱ هزار تن زرشک در استان

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن زرشک از باغات استان برداشت شود، تصریح کرد: سال گذشته میزان تولید زرشک در استان حدود ۲۲ هزار تن بوده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی به موضوع صادرات این محصول در استان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر صادرات این محصول در محموله‌های کوچک ۵ تا ۷ تنی صورت می‌گیرد که هر چند این امر روند رو به رشدی را در حال طی کردن بود که متأسفانه به سبب شیوع بیماری کرونا بسیار کند شده که این موضوع شاید یکی از دلایل کاهش قیمت این محصول بوده است.

رضایی ادامه داد: صادرات زرشک به کشورهای مختلف از جمله ترکیه، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آلمان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سازمان صمت هماهنگی‌های لازم را برای حضور کشاورزان استان و معرفی محصول زرشک در نمایشگاه‌های مختلف فراهم می‌کند، افزود: یکی دیگر از اقداماتی که دولت برای بحث قیمت محصولات به نفع کشاورزان انجام می‌دهد خرید تضمینی و یا خرید حمایتی بوده تا دست دلالان کوتاه و میزان سود کشاورزان بیشتر شود.

کرونا و ضربه به زرشک‌کاران

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: سال گذشته به سبب شیوع کرونا قیمت زرشک پایین آمد و به سبب کاهش مسافرت‌ها تعداد خریداران این محصول از جمله هتل‌ها و رستوران‌ها نیز کمتر شد.

رضایی اضافه کرد: همچنین به سبب تورم قدرت خرید جامعه کاهش و چون زرشک جزو کالاهای اصلی سبد غذایی جامعه نبوده مصرف آن کم شده و چون این محصول یک محصول جدید بوده گرفتن استانداردهای بین‌المللی برای صادرات سخت‌تر  شده و همه این عوامل در کاهش قیمت این محصول مؤثر بوده است.

وی مطرح کرد: دلالان در این زمان ورود می‌کنند و با قیمت‌های پایین محصول کشاورزان را خریداری می‌کنند که در این مقطع دولت ورود یافته و قیمت پایه‌ای را با در نظر گرفتن هزینه‌های کشاورزان و سود متعارف ۱۵ تا ۲۰درصدی شروع به خرید محصول کرده و صرفا این خرید حمایتی و نه انحصاری بوده و به‌عنوان تنظیم کننده بازار بوده و این خرید تا زمان تعادل قیمت‌ها ادامه دارد.

کمک‌های تعاون روستایی برای بازار زرشک!

«وحید ضیائیان‌احمدی» مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با فعالیت‌های تعاون روستایی استان در راستای کمک به کشاورزان زرشک‌کار، اظهار داشت: تعاون روستایی یکی از ارگان‌هایی بوده که برای کمک به زرشک‌کاران استان وارد میدان شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا موجب افت بسیار شدیدی در قیمت زرشک شد، تصریح کرد: انعقاد تفاهم‌نامه چهار جانبه با سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای ایجاد شرایط خرید توافقی زرشک یکی از اقدامات مدیریت تعاون روستایی استان برای کمک به زرشک‌کاران بوده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: با توجه به اینکه زرشک یکی از محصولات بسیار مهم در استان بوده و میزان اشتغال آن نیز زیاد بوده بنابراین به صرفه نبودن قیمت این محصول برای تولیدکنندگان می‌تواند ضربه بدی به اقتصاد استان در بخش کشاورزی وارد کند.

ضیائیان‌احمدی یادآور شد: توافق با برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه زرشک، در نظر گرفتن جایگاه‌هایی برای عرضه این محصول در بازارهای میوه و تره بار،ر ایزنی با تعاون روستایی تهران برای در اختیار قرار دادن انباری جهت دپوی این محصول و عرضه راحت‌تر زرشک به سایر استان‌ها، کمک به امر بسته‌بندی این محصول ، تلاش در راستای معرفی این محصول در بخش‌های مختلف، شناسایی بازارهای جدید در داخل و خارج از کشور از دیگر اقدامات تعاون روستایی برای کمک به بازار زرشک است.

با توجه به اقدامات مؤثر سازمان‌ها و نهادهای متولی در این زمینه ولی باید گفت همچنان افت قیمت زرشک در بازار این محصول وجود داشته و این بازار نیازمند توجه بیشتر برای اینکه آسیب کمتری به این بخش برسد، دارد.   

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح/ر


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 13 =