برگزاری پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی در دانشگاه بیرجند

دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران گفت: پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران ساعت طی روزهای دوم و سوم تیرماه در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، علی شهیدی ظهر امروز در نشست خبری پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران در دانشگاه بیرجند، اظهار داشت: این کنگره طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دوم و سوم تیرماه جاری در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

وی افزود: از آنجایی که این همایش به‌صورت رسمی برگزار می‌شود کلیه مقالات در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد.

دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران تصریح کرد: منابع آب و بحران، آب و کشاورزی، آب، مدیریت و توسعه، آب، اقتصاد و جامعه از محورهای اصلی این کنفرانس است.

شهیدی یادآور شد: توسعه‏‌ شرق از دیدگاه محدودیت منابع آب و  نقش توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار، بررسی پتانسیل زهکشی اراضی شور و قلیای شرق کشور در افزایش بهره‌وری آب،
توسعه تجارت آب مجازی با ایجاد فرصت کشت فراسرزمینی، فرصت‌ها و چالش‌های انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، آسیب‌شناسی تغییر اقلیم در انتقال کشت محصولات استراتژیک شرق کشور، انرژی‌های نوین در توسعه‌ سامانه‌های آبیاری و زهکشی از جمله محورهای فرعی این همایش است.

وی با اشاره به ارسال ۱۲۵ مقاله علمی و پژوهشی اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور به دبیرخانه کنگره، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۱۳ مقاله به‌صورت پوستر و چهار مقاله به‌صورت سخنرانی در ۳ پنل‌ ارائه می‌شود.

دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران گفت: تعداد ۵۴ مقاله ارائه شده به همایش در ارتباط با حوزه منابع و بحران آب، آب، مدیریت و توسعه، دانش‌بومی آب در  کشت زعفران و طرح‌ سازگاری آب در مناطق خشک است.

شهیدی با بیان اینکه نگهداشت جمعیت در مناطق مرزی از اهمیت زیادی برخوردار است، تأکید کرد: عامل خشکسالی طی سال‌های اخیر باعت مهاجرت و خالی از سکنه‌شدن۱۸۰۰ روستا در کشور شده است.

وی حفر چاه‌های غیر مجوز در مناطق ممنوعه و برداشت آب‌های سطحی را یکی از مهم‌ترین عوامل شوری خاک دانست و افزود: در حالی که در جهان به‌طور نرمال سالیانه پنج سانتی‌متر سفره آب زیرزمینی کاهش می‌یابد متأسفانه در ایران این رقم به ۷۳ سانتی‌متر می‌رسد.

دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران نفوذناپذیر آب و ایجاد رواناب‌ها و سیل‌های خسارت‌بار در باران‌های موسمی را یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر اقلیمی و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های غیر مجاز دانست.

شهیدی از نداشتن الگوی صحیح و متناسب آب در خراسان‌جنوبی انتقاد کرد و گفت: ۹۰ درصد مصرفی آب در حوزه کشاورزی است که اصلاح‌ کشت و کاهش ۱۰ درصدی آب در این حوزه می‌توان جبران کمبود آب در سایر موارد مصرف آب از جمله صنایع و شرب را جبران کرد.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =