این جاده بوی خون می‌دهد/ از چشم‌انتظاری ۱۱ ساله تا خواب عمیق مسئولان

ناله و شیون و هیاهوی بازماندگان قربانیان و دیگر مسافران به گوش می‌رسد که صدایشان در کوه‌های اطراف جاده می‌پیچد؛ باز هم کودکی یتیم شد، باز هم داغ پر پر شدن جوانی بر دل پدر و مادر نشست و باز هم خانواده‌ای جای خالی عزیزانش را به سوگ نشست.

خبرگزاری فارس – بیرجند؛ اینجا مرگ مدام پرسه می‌زند و ارابه‌اش همچنان می‌تازد. سال‌هاست که از برنامه‌ها برای ایمن‌کردن جاده «بیرجند- قاین» سخن به میان می‌آید اما حرکت آنقدر کند و لاک‌پشتی است که کارهای انجام شده چندان به چشم نمی‌آید و کمتر هفته‌ای است که خبری ناگوار از وقوع حادثه‌ای دلخراش در این مسیر دو طرفه و پر پیچ و خم شنیده نشود و خانواده‌ای داغدار مرگ عزیزی نشود.

جاده ۱۱۲ کیلومتری «بیرجند – قاین» به انضمام کمربندی سال‌هاست بار سنگین تصادفات خونین و مرگبار را به دوش می‌کشد ولی باز هم آن چنان که باید مورد توجه نیست. در این شرایط روز به روز بر حجم تردد و شلوغی آن افزوده می‌شود در حالی که نه نقاط حادثه‌خیز آن چندان کم شده و نه گردنه‌های آن از ایمنی لازم برخوردارند.

تصادف و کشته شدن چند معلم، مرگ مادر به همراه کودک و همسر، مرگ چند جوان، زنده زنده سوختن چندین نفر در داخل خودرو بر اثر تصادف، تیترهایی هستند که طی سال اخیر بر روی صفحات بیشتر روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های محلی قرار گرفته و امروز شاید کمتر کسی از مردم خراسان‌جنوبی باشد که یکی از نزدیک‌ترین بستگانش را در این جاده از دست نداده باشد.

قصه پر غصه جاده مرگ

برای اطلاع از علت کندی یا توقف خودروها در این جاده کمی پیاده به جلو حرکت می‌کنی ولی با ناله و شیون و هیاهوی بازماندگان قربانیان و دیگر مسافران مواجه می‌شوی که صدایشان در کوه‌های اطراف جاده می‌پیچد؛ باز هم کودکی یتیم شد، باز هم داغ پر پر شدن جوانی بر دل پدر و مادر نشست و باز هم خانواده‌ای جای خالی عزیزانش را به سوگ نشست.

صدای آژیر آمبولانس‌ها، خودروهای پلیس، امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر لحظه‌ای قطع نمی‌شود. اصلا نمی‌توان تصور کرد کودکانی را که شاهد و ناظر این صحنه‌ها هستند و به جای خاطرات شیرین، خاطرات تلخ سفر را به همراه دارند. کودکانی که شعله‌های آتش را می‌بینند، صدای ناله زنان و مردان بازمانده از قربانیان و حتی دیگر مسافران را می‌شنوند و گاه نیز خودشان قربانی می‌شوند.

این‌ها حکایت این روزهای مردم خراسان‌جنوبی است، مردمی که به واسطه وضعیت نامناسب جاده «بیرجند- قاین» هر هفته و هر روز خبرهای تصادف در این محور را می‌شنوند و جاده «بیرجند- قاین» هنوز هم در حال قربانی گرفتن است.

چشم‌انتظاری ۱۱ ساله برای ۱۱۲ کیلومتر!

محور «بیرجند- قاین» یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی خراسان‌جنوبی بوده که به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد مقدس میزبان تعداد زیادی از وسایل نقلیه است، جاده باریک، پیچ درپیچ و دوطرفه در دل کوهستان سرعت تردد در این محور را کند کرده و حالا دیگر پاسخگوی حجم ترددها نیست.

مسئولان از سال ۸۹ به فکر دوبانده‌سازی این محور افتاده‌اند گویا کار دوبانده‌سازی این محور با اعتبارات قطره‌چکانی تمام شدنی نیست

 

هر چند حدود چهار دهه از احداث این جاده می‌گذرد اما مسئولان از سال ۸۹ به فکر دوبانده‌سازی این محور افتاده‌اند تا شاید درصدی از آمار تصادفات این محور را بکاهند اما کار دوبانده‌سازی این محور با اعتبارات قطره‌چکانی انگار تمام شدنی نیست.

با وجود گذشت حدود چهار دهه از احداث محور «بیرجند- قاین» هنوز هم با همان پیچ‌های تند و عرض کم واسطه می‌شود تا مسافران را به خانه برساند گرچه عده‌ای از رهگذرانش را هم هرگز به مقصد نمی‌رساند و در بین راه تعدادی از آنان را به کام مرگ می‌کشاند.

روز گذشته نیز دوباره این محور رنگ خون گرفت. این حادثه دلخراش در کیلومتر ۲۸ این محور و در ساعت ۱:۴۵ دقیقه بامداد رخ داد و ۵ دستگاه خودرو شامل کامیون کشنده، کامیون بنز خاور، ۲ سواری پراید و سواری تیبا به شدت با یکدیگر برخورد کردند.

در این حادثه یک مادر و کودک ۳ ساله که از سرنشینان پراید بودند، در دم جان باختند و ۹ نفر مجروح راهی بیمارستان شدند که حال برخی از مصدومان این حادثه خوب نیست.

وجود نقاط مرگبار بیشمار

آنطور که «علیرضا رضایی» رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی می‌گوید: محور «بیرجند- قاین» تقریبا کوهستانی و مسیر مواصلاتی استان‌های جنوبی کشور به شمال شرق است که پیچ‌های خطرناکی دارد و کوچکترین غفلتی، حوادث ناگواری را به علت دوطرفه بودن جاده رقم می‌زند.

وی بیان می‌کند: محور بیرجند به قاین و خواف خراسان‌رضوی یکی از جاده‌های شریانی اصلی و محل تردد کامیون‌های ترانزیتی برای حمل مواد معدنی است و بار ترافیکی سنگینی را متحمل می‌شود.

یکی از عوامل مهم وقوع حوادث در این محور تراکم بیش از حد وسایل نقلیه و پیچ‌های خطرناک و مرگبار و دو طرفه بودن این مسیر است

 

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی که یکی دیگر از عوامل مهم وقوع حوادث در  این محور خطرناک را تراکم بیش از حد وسایل نقلیه ذکر می‌کند، تصریح می‌کند: پیچ‌های خطرناک و مرگبار و دو طرفه بودن این مسیر شدت تصادف‌ها را گسترش داده است.

رضایی ادامه می‌دهد: نقاط مرگبار یا همان حادثه‌خیز در این محور زیاد وجود دارد که از جمله می‌توان به پیچ‌های تنگل، تقاطع کارخانه سیمان، محدوده آرین‌شهر و خروجی پمپ بنزین قاین به سمت بیرجند اشاره کرد.

۵ فوتی و ۲۰ مصدوم حاصل سفر در جاده مرگ

وی اضافه می‌کند: طول مسافت های سبقت ممنوع در این محور به ۱۰ کیلومتر می‌رسد که این هم یک مشکل اساسی است و در نتیجه آن حوصله راننده سررفته و مبادرت به انجام سبقت غیر مجاز می‌کند و از آنجایی که جاده دو طرفه است تصادف‌های شاخ به شاخ و خونین رخ می‌دهد.

بیشترین تصادفات استان مربوط به مسیرهای دو طرفه و تک بانده است و نیاز است که جاده‌های خراسان‌جنوبی اصلاح شود

 

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه در سال جاری طی ۳ حادثه خونین در این محور ۵ نفر جان باخته و ۲۰ نفر مجروح و روانه بیمارستان شده‌اند، متذکر می‌شود: بیشترین تصادفات استان مربوط به مسیرهای دو طرفه و تک بانده است و نیاز است که جاده‌های خراسان‌جنوبی اصلاح شود.

گلایه از روند کند دوبانده سازی

رضایی با انتقاد از روند کند دوبانده‌سازی محورهای مواصلاتی استان و به‌ویژه محور «بیرجند- قاین»، تأکید می‌کند: اگر روند دوبانده کردن جاده‌ها تسریع نشود در آینده شاهد افزایش بیشتر تصادفات خواهیم بود چرا که با ابزار جریمه به تنهایی نمی‌توان تصادفات را کنترل کرد.

بهمن‌ماه سال گذشته بود که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی سال گذشته طی مصاحبه‌های متعدد از اتمام عملیات اجرایی دو بانده شدن مسیر «بیرجند- قاین» در سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهد که گویا خبری از تحقق این وعده‌ها نیست!

به گفته وی تاکنون ۶۴ کیلومتر از مسیر «بیرجند- قاین» با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان دو بانده شده است، اضافه می‌کند: تا پایان سال جاری ۹ کیلومتر از این مسیر دو بانده می‌شود و بیش از ۳۰ کیلومتر از این مسیر باقی می‌ماند که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در صورت تأمین به‌موقع اعتبارات تا پایان سال ۱۴۰۰ دو بانده خواهد شد.

از جمله دلایل طولانی شدن عملیات اجرایی دو بانده شدن مسیر «بیرجند- قاین» کمبود منابع مالی در سنوات گذشته و مطالبات پیمانکاران عنوان شده و قرار بود با تزریق اعتبارات ویژه‌ای که انجام شد اوایل تابستان ۱۴۰۰ این طرح دوبانده‌سازی به اتمام برسد.

اتمام دوبانده‌سازی تا پایان تیرماه!

«مودی» معاون ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان می‌گوید: ۳۳ کیلومتر از عملیات دوبانده‌سازی محور «بیرجند- قاین» باقی مانده که از این مسیر ۵ کیلومتر تکمیل شده و ۱۰ کیلومتر آماده آسفالت است.

وی این نوید را به مردم استان و قربانیان این جاده دلهره داد که تا پایان تیرماه دوبانده‌سازی این محور به پایان برسد. 

 حال باید دید که چند خانواده دیگر باید در این مسیر پر پیچ و خم لابه لای آهن‌های مچاله شده له و جسم نیم جانشان طعمه حریق شود که مسئولان از خواب بیدار شوند. چه نوشدارویی می‌تواند مرهم دل داغدیده مادر، پدر و فرزندی باشد که عزیزان خود را در این جاده از دست داده‌اند. گویا تا فاجعه‌ای روی ندهد مسئولان به فکر این مسیر و وضعیت بحرانی آن نخواهد بود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =