گرمای بالای ۴۰ درجه در ۱۳ نقطه خراسان‌جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از تداوم گرمای هوا در استان خبر داد و گفت: «بندان» نهبندان با ۴۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقطه استان بوده است.

جواد نخعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به شرایط جوی استان، اظهار داشت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناسی جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در اغلب نقاط استان را شاهد هستیم اما تداوم گرما همچنان در استان پیش‌بینی می‌شود.

وی از تقویت باد‌های ۱۲٠ روزه در استان خبر داد و بیان داشت: با تقویت بادهای ۱۲۰ روزه وزش باد شدید در شرق استان پیش‌بینی می‌شود که سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت دمای هوا نیز خواهد شد.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود از روز جمعه تا اوایل هفته آینده از شدت گرمای هوا کاسته شود، مطرح کرد: طی ۲۴ساعت گذشته تغییرات دما در مرکز استان بین ۲۲ و ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است.

نخعی از تجربه دمای۴۰ درجه در اغلب نقاط استان خبر داد و تصریح کرد: در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوا در بندان به ۴۸ درجه، طبس و دهسلم ۴۷، بشرویه ۴۵، حاجی‌آباد زیرکوه و درح ۴۴، علی‌آباد زارعین و نهبندان ۴۳، سرایان و فردوس ۴، خوسف ۴۱، بیرجند و قاین ۴۰، درمیان ۳۹ و سربیشه و زهان هم ۳۷ درجه سانتی‌گراد ثبت شد.

وی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته قاین با کمینه دمای ۲٠ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین و بندان با بیشینه دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقاط استان بوده‌ند.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی در بخش دیگری به تغییرات دمایی استان پرداخت و بیان داشت: میانگین دمای هوای استان در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۵ درجه و نسبت به دوره بلندمدت ۲۵ سال اخیر، ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش را نشان داد.

نخعی از افزایش دمای هوا طی سه ماهه دوم امسال خبر داد و گفت: در تیرماه میانگین ۲ تا ۳ درجه‌ای و در مردادماه و شهریورماه هم میانگین بین یک تا ۳ درجه‌ای افزایش دما را خواهیم داشت.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =