محدودیت‌های آبی مانع از توسعه صنایع در خراسان جنوبی شده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به بحران آب در استان، گفت: علی‌رغم وجود ظرفیت و تمایل مسئولان برای ایجاد صنایع مختلف در استان، محدودیت‌های آبی مانع تحقق و توسعه هر چه بیشتر این امر شده است.

خبر طبس: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به بحران آب در استان، گفت: علی‌رغم وجود ظرفیت و تمایل مسئولان برای ایجاد صنایع مختلف در استان، محدودیت‌های آبی مانع تحقق و توسعه هر چه بیشتر این امر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نعمت‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: متوسط بارندگی در سطح استان حدود ۱۱۸ میلی‌متر، در سطح کشور ۲۵۰ میلی‌متر و در سطح جهان ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر است در حالی‌که میزان بارندگی در خراسان جنوبی حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد متوسط بارندگی کشور و یک ششم بارندگی کل جهان است.

وی افزود: با توجه به کویری بودن و گرمای زیاد هوا در استان، حدود ۱۷.۹ میلیارد متر مکعب آب از این میزان از دسترس خارج می‌شود و چیزی حدود ۱.۵ میلیارد متر مکعب آن تجدیدپذیر بوده و به چرخه مصرف باز می‌گردد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در سطح استان چهار حوزه آبریز اصلی شامل حوزه‌های آبریز نمکزار خواف، کویر مرکزی، کویر لوت و هامون هیرمند وجود دارد.

نعمت‌نژاد بیان کرد: این حوزه‌های آبریز شامل ۴۰ محدوده مطالعاتی هستند که از این تعداد ۲۰ دشت که مراکز شهرستان‌ها، شهرها و نقاط جمعیتی مهم در آن واقع شده، دچار کسری مخزن و افت شدید سطح آب زیرزمینی شده‌اند و جزو دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی محسوب می‌شوند.

وی افزود: ۲۰ محدوده دیگر آزاد است که ظرفیت لازم را ندارد و تعداد منابع آبی کم با شوری بالا و غیر متعارف در آن‌ها وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به میزان آب تجدیدپذیر و حجم برداشت بیش از تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تنها در همین ۲۰ محدوده‌ای که ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، حدود ۱۸۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن داشته‌ایم.

نعمت‌نژاد تصریح کرد: در خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۷۴۰ منبع آبی شامل چاه، چشمه و قنات وجود دارد که از این تعداد ۳ هزار و ۲۹۹ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات و ۲ هزار و ۱۸۹ دهانه چشمه با تخلیه حدود یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون متر مکعب در سال است.

وی با اشاره به این‌که تأمین تمامی نیازهای آبی استان از منابع آب زیرزمینی انجام می‌شود، افزود: به جز شهرستان طبس که بخشی از آب سد نهرین برای تأمین آب شرب این شهر استفاده می‌شود، نیازهای آبی بقیه نقاط استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: حدود ۹۱ درصد میزان آب استحصالی از منابع آبی در کشاورزی، حدود پنج درصد در بخش شرب و بهداشت، دو درصد در صنعت و کمتر از دو درصد در سایر مصارف از جمله دامداری‌ها و مرغ‌داری‌‌ها استفاده می‌شود.

نعمت‌نژاد موضوع آب را مهم‌ترین دغدغه استان دانست و گفت: با توجه به اقلیم خشک و کم‌آب منطقه، باید خود را با این شرایط تطبیق داد و در این راستا مبنا و اساس آمایش سرزمینی و ایجاد صنایع در استان نیز باید موضوع آب باشد.

وی افزود: علی‌رغم وجود ظرفیت و تمایل مسئولان برای ایجاد صنایع مختلف که خود سبب ایجاد شغل، نگهداشت جمعیت و توسعه استان می‌شود اما محدودیت‌های آبی مانع تحقق و توسعه هر چه بیشتر این امر شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که بهترین راهکار استفاده بهینه از وضعیت موجود است، گفت: با توجه به این‌که خشکسالی در منطقه حاکم است انتقال آب از حوزه‌های داخلی استان وجود ندارد مگر انتقال آب از حوزه‌های دور دست که این خود هزینه بالایی را در بر خواهد داشت.

نعمت‌نژاد با بیان این‌که در خراسان جنوبی چاه عمیق غیرمجاز که با دستگاه حفاری شده باشد، وجود ندارد، تصریح کرد: بیشترین اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و پروانه‌دار است که بر خلاف ساعت کارکردی که در پروانه قید شده، دانسته یا ندانسته این اضافه برداشت را انجام می‌دهند و سبب کسری مخزن و افت شدید سطح منابع آبی شده‌اند.

وی اضافه شدن جمعیت، ایجاد صنایع مختلف در سالیان اخیر و راندمان پایین آبیاری را از دیگر عوامل بوجود آمدن بحران آب دانست و افزود: این کسری مخزن و افت سطح آب عواقب مخرب دیگری از جمله خشک شدن چشمه‌ها و قنوات و یا کاهش آبدهی آن‌ها، نشست زمین، تغییر کیفیت آب، انجام کف‌شکنی، افزایش مصرف انرژی و نیز تغییر محل مکرر چاه‌ها را به دنبال دارد که این خود هزینه بالایی را به مالکان تحمیل می‌کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی به اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در راستای مقابله با بحران آب استان اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین اقدامات این شرکت می‌توان به احداث چندین سد و پروژه تغذیه مصنوعی، اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی بر اساس آئین‌نامه مصرف بهینه آب، پر کردن چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های برق‌دار، فعال کردن شورای حفاظت منابع آب استان، برگزاری نشست‌های اطلاع‌رسانی با مشترکان و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی پیرامون صرفه‌جویی در مصرف آب از طریق رسانه‌ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هشت =