مهرماه؛ آغاز عملیات لوله‌گذاری خط انتقال آب از خلیج‌فارس به خراسان‌جنوبی

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس گفت: عملیات اجرایی مرحله دوم و سوم و چهارم انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد و خط انتقال خراسان‌جنوبی نیز در مهرماه سالجاری آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: پس از تلاش‌های بسیار و پیگیری مجدانه و برگزاری جلسات متعدد با مدیران عالی وزارت نیرو و مسئولان عالی استان خراسان‌جنوبی موفق شدیم مصوبه بهره‌مندی شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس و سرایان از خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران را اخذ و نهایی نماییم.

وی بیان داشت: همچنین در دیدار اخیر نمایندگان مجلس یازدهم با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به وضعیت کم‌آبی در استان خراسان‌جنوبی اشاره و از رئیس جمهور منتخب درخواس کردیم برای این موضوع تدبیر ویژه و فوری اندیشیده شود.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: خط انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، انقلابی بزرگ در عرصه تأمین آب صنایع و شرب مردم ساکن در استان‌های کم‌آب رخ خواهد داد.

نصیرایی تصریح کرد: عملیات اجرایی مرحله دوم و سوم و چهارم انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد و خط انتقال خراسان‌جنوبی نیز در مهرماه سالجاری شروع و براساس برنامه زمان‌بندی از سوی پیمانکار در ۳ سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آب با ای سی (EC) حدود ۴٠٠ از دریا به فلات مرکزی منتقل می‌شود و در برابر ای سی ۱٠٠٠ آب فعلی از ارزش بالایی برخوردار است، تبیین کرد: با افتتاح خط اول انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های کرمان و یزد و رونمایی از خطوط دوم، سوم و چهارم این ابَرپروژه ملی، توسعه این طرح وارد فاز جدیدی شد تا علاوه بر تأمین آب صنایع و شرب استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، استان‌هایی همچون اصفهان، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی و سیستان و بلوچستان نیز از منابع آبی سیراب شوند.

نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی گفت: خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج‌فارس به استان‌های کرمان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی خواهد رسید و حجم سرمایه‌گذاری خط دوم به طول یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر به ۴۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد و سهم خراسان‌جنوبی از این آب به صورت قطعی ۶٠ میلیون مترمکعب و تا حدود ۱٠٠ میلیون مترمکعب امکان افزایش دارد.

نصیرایی در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت انتقال آب خط دوم ۲۳۰ میلیون مترمکعب در سال است که اشتغالزایی آن در دوران ساخت به ۳۰ هزار نفر می‌رسد و مدت زمان اجرای طرح ۶۰ ماه برآورد شده است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =