افزایش ۹ درصدی اهدای خون در «طبس»/ لزوم مشارکت بانوان

مسئول پایگاه انتقال خون طبس از رشد ۹ درصدی اهدای خون طی ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: شهرستان طبس رتبه دوم اهدای خون در استان بعد از بیرجند را به خود اختصاص داده است.

داوود رجبیان امروز در گفت‎‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، با بیان اینکه پایگاه انتقال خون طبس از سال ۱۳۸۲ تأسیس شده است، اظهار داشت: پایگاه انتقال خون طبس تنها پایگاه اقماری و ثابت در استان خراسان‌جنوبی است که بخش‌های خون‌گیری، فرآوری و پخش خون در این مرکز فعال است.

وی ضمن دعوت از شهروندان طبسی برای اهدای خون و با اشاره به اینکه تمامی افراد سالم بین ۱۸ تا ۶۵ سال می‌توانند خون اهدا کنند، مطرح کرد: پس از مراجعه فرد متقاضی اهدای خون به پایگاه انتقال خون، معاینه کامل وی به‌وسیله پزشک مستقر انجام شده و خون‌گیری تنها در صورت تأیید پزشک صورت می‌گیرد.

کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود

مسئول پایگاه انتقال خون طبس به نگرانی مردم در رابطه با انتقال کرونا از طریق اهدای خون اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی تاکنون بیماری کرونا از راه انتقال خون به هیچ فردی سرایت نکرده و انتقال‌دهنده‌ها و گیرنده‌ها هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.

رجبیان خاطرنشان کرد: انجام عمل خون‌گیری در محیطی کاملاً استریل انجام شده و خون اهدا شده نیز حداقل به مصرف سه نفر می‌رسد که ممکن است استفاده‌کننده حتی خود اهداکننده یا بستگان وی باشند.

اهدای خون ۹۱۷ نفر در طبس

وی به تشریح روند اهدای خون طی چهار ماه امسال در این شهرستان پرداخت و تبیین کرد: طی این مدت یک هزار و ۲۵۵ نفر به پایگاه انتقال خون طبس مراجعه کردند که از این تعداد ۹۱۷ نفر موفق به اهدای خون شدند.

مسئول پایگاه انتقال خون طبس با بیان اینکه میانگین اهدای خون بانوان استان ۶.۹ درصد بوده و این میانگین در طبس۱.۳ درصد است که نسبت به میانگین استانی بسیار پایین است، اضافه کرد: از تعداد ۹۱۷ اهداکننده پایگاه انتقال خون تنها ۱۲ نفر بانوان بودند و مابقی اهداکنندگان آقایان هستند.

رجبیان با بیان اینکه آقایان هر ۳ ماه یکبار و خانم‌ها هر ۴ ماه یکبار می‌توانند اهدای خون داشته باشند از بانوان طبسی خواست مشارکت بیشتری در این وظیفه ی اجتماعی داشته باشند چراکه اهدای خون تنها یک کار مردانه نیست و زنان نیز باید حضورفعال داشته باشند.

رتبه دوم طبسی‌ها در اهدای خون

وی با تأکید بر اینکه در ایام کرونا پایگاه انتقال خون توانست با مشارکت اهداکنندگان به صورت کامل پاسخگوی نیازهای بیمارستانی شهرستان طبس باشد از رشد ۹ درصدی اهدای خون طی ۴ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: شهرستان طبس رتبه دوم اهدای خون در استان بعد از بیرجند دارد.

مسئول پایگاه انتقال خون طبس در پایان خاطرنشان کرد: در بحران‌ها و شرایط سخت و حوادث مختلف نیاز به فرآورده‌های خونی افزایش پیدا می‌کند و وظیفه ما به عنوان یک انسان در کمک به سایر افراد نیازمند خون در جامعه سنگین‌تر است لذا از اهداکنندگان به ویژه بانوان خواستاریم در این امر خیر سهیم شوند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − سه =