اجرای نیت ۳۸۶۴ موقوفه محرمی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از وجود ۳ هزار و ۸۶۴ موقوفه مرتبط با محرم در استان خبر داد و گفت: این موقوفات دارای رقبات زیادی هستند که ۴۸۷ رقبه با نیت روضه‌خوانی، ۳ هزار و ۲۵۲ رقبه با نیت تعزیه‌داری و ۳ هزار و ۶۸۱ رقبه با نیت اطعام و عزاداری است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به نقش بقاع متبرکه در ترویج شعائر مذهبی و معارف عاشورایی مکتب امام حسین (ع)، اظهار داشت: هویت دینی و ملی ما با امامزادگان و بقاع متبرکه گره خورده و امامزادگان به نوعی محل برگزاری مراسم هیأت‌های مذهبی هستند.

وی به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم مذهبی در فضای باز اشاره و بیان داشت: هیأت‌های مذهبی در بقاع شاخص مستقر و از ظرفیت فضاهای روباز موجود در بقاع برای عزاداری استفاده می‌کنند.

سوگواره بصیرت عاشورایی در ۳۲ بقعه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی از برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۳۲ بقعه متبرکه استان خبر داد و مطرح کرد: تمامی برنامه‌های امسال از همایش قبیل احلی من‌العسل، شیرخوارگان حسینی، رهروان زینبی و اقامه نماز ظهر و عصر روز عاشورا در فضای باز و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

بخشی‌‌پور تبیین کرد: توجه ویژه به ظرفیت فضای مجازی و استفاده هر چه بیشتر و بهتر از آن رویکرد این نهاد در اجرای آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در سال جاری است و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در ایام عزاداری محرم و صفر از این طریق در جامعه منعکس می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پویش‌های مختلف مردمی از قبیل «هر خانه یک حسینیه» و «هر منزل یک بیرق حسینی» در استان راه‌اندازی شده و ما نیز این پویش‌های حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: طبق دستورالعمل ستاد پیشگیری از بیماری کرونا تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در بقاع مجری طرح بصیرت عاشورایی اجرا می‌شود.

مساعدت اوقاف با هیئات مذهبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه امسال اولویت اصلی برای برگزاری مراسم‌ محرم حفظ سلامت جامعه است، بیان داشت: طرح «شمیم حسینی» برای توزیع عادلانه‌ عواید موقوفات و بهره‌مندی هیئت‌های فعال از این عواید برگزار می‌شود.

بخشی‌پور با اعلام اینکه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اجرای امینانه نیات واقفین به هیئات مذهبی در قالب طرح «شمیم حسینی» هزینه خواهد شد، مطرح کرد: این طرح با هدف ساماندهی به نیات موقوفاتی که قید مکان ندارند اجرا می‌شود.

اجرای نیت ۳۸۶۴ موقوفه محرمی

وی از وجود ۳ هزار و ۸۶۴ موقوفه مرتبط با محرم در استان خبر داد و بیان داشت: از این تعداد ۹۸۳ موقوفه در بیرجند، ۵۳۸ موقوفه در خوسف، ۴۸۸ موقوفه در فردوس، ۴۲۱ موقوفه در طبس، ۳۰۵ موقوفه در سربیشه، ۲۹۸ موقوفه در قاینات، ۲۱۷ موقوفه در نهبند ان، ۲۰۵ موقوفه در بشرویه، ۱۶۴ موقوفه در سرایان، ۱۳۷ موقوفه در زیرکوه و ۱۰۸ موقه در خضری‌دشت‌بیاض ثبت شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه این تعداد موقوفه با ۶ هزار و ۴۲۰ نیت به ثبت رسیده، بیان داشت: این موقوفات دارای رقبات زیادی هستند که ۴۸۷ رقبه با نیت روضه‌خوانی، ۳ هزار و ۲۵۲ رقبه با نیت تعزیه‌داری و ۳ هزار و ۶۸۱ رقبه با نیت اطعام و عزاداری است.

قدیمی‌ترین موقوفات محرمی

بخشی‌پور با اعلام اینکه در خراسان‌جنوبی موقوفات بسیار قدیمی مرتبط با محرم داریم که قدیمی‌ترین موقوفه مربوط به موقوفه امیررفیع‌الدین حسینی قاینی در خضری‌دشت‌بیاض با ۵۱۷ سال قدمت است، اضافه کرد: همچنین موقوفه الله قلی‌خان شهرستان سربیشه با ۳۳۴ سال، قاین با ۳۰۶ و موقوفه مبارزه در شهرستان طبس با ۲۶۷ سال از قدیمی‌ترین موقوفات محرمی استان هستند.

وی تصریح کرد: همچنین موقوفه‌ای در شهرستان خوسف به نام والده امیر حسن خان در حدود ۲۴۵ سال قبل (سال ۱۱۵۱ هجری شمسی) با نیت عزاداری برای ایام محرم و اربعین سالار شهیدان وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: قدیمی‌ترین موقوفات محرمی در شهرستان‌های بشرویه و بیرجند با نام‌های موقوفه محمد حسین بیک و موقوفه نجیبه بی‌گم به ترتیب در ۲۴۱ و ۲۳۴ سال قبل با نیت عزاداری امام حسین (ع) و اطعام عزاداران وقف شده است.

بخشی‌پور یادآور شد: دیگر موقوفات قدیمی ویژه ماه محرم و عزاداری با نام‌های موقوفه محمدعلی بیک، موقوفه کربلایی ابراهیم و موقوفه عبدالکریم در شهرستان‌های خضری، سرایان و زیرکوه به ترتیب در ۲۳۲ سال قبل، ۱۵۵ سال قبل و ۱۲۹ سال قبل وقف شده است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =