این هیأت گره‌گشایی می‌کند | از شراب‌خواری که به زندگی بازگشت تا نسخه‌ای برای مساجد و هیئات

ابراهیم‌زاده: سعی کردیم به جوانان کمک کنیم و اطعام خانواده‌های نیازمند و توزیع سبد غذایی بخش دیگری از فعالیت‌ها است. تأمین اعتبار این موارد در پشت صحنه انجام می‌شود اما میدان‌داری تمام این موارد با جوانان است. شاید برخی جاها خرابکاری کردند و ترکش آن به ما خورده اما گفتیم جوان هستند. تمام خرابکاری‌ها برای جوانان و ما تجربه شد اما این باعث نشد که کار را رها کنیم.

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ تردید نکنید که لبه تیز تهاجم فرهنگی این است که جوان‌ها را بدزدند؛ فکر جوان‌ها، عقیده جوان‌ها و اخلاق جوان‌ها را بدزدند و از آن خود کنند. این توجه را دارید یا نه؟ اگر دارید باید هیأت‌های مذهبی تدبیری بیندیشند که هر چه بیشتر جوان‌ها را جذب کنند و بعد از جذب کردن بتوانند آن‌ها را نگه دارند.

امام حسین(ع) مشتری‌های مخصوص خود را دارد. دهه محرم چهره‌هایی در عزاداری‌ها و سینه‌زنی‌ها و زنجیرزنی‌ها دیده می‌شوند چه بسا به عمرشان فقط این ۱۰ روز یا فقط شب عاشوراست که در هیأت شرکت می‌کنند. تمام تدبیرها باید در این زمینه باشد حالا که علاقه به سیدالشهدا(ع) آن‌ها را به مجلس کشانده و ولایت و محبت اهل بیت کارش را کرد باید آن‌ها را نگه بداریم.

جوان فقط می خواهد که او را درک کنید و به او بها دهید، یک هیأتی که می‌خواهد مدیر و مدبر باشد باید او را باور کند و به او توجه کند. هر چقدر که می‌شود مسئولیت‌ها توزیع شود، جوان‌ها را وسط میدان بیاوریم و کار هیأتی دستشان دهیم  این یعنی شخصیت دادن به جوان یعنی بها دادن به آنان.

خبرگزاری فارس در استان خراسان‌جنوبی در همین راستا با یکی از مداحان جوان و به‌نام استان «مجتبی ابراهیم‌زاده» در خصوص نحوه جذب قشر خاکستری، وزن و ملودی اشعار مداحان امروزی و کارکردهای اجتماعی هیئات مذهبی و مساجد به گفت‌وگو نشسته است. ماحصل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید:

فارس: خودتان را برای مخاطبان فارس معرفی کنید.

مجتبی ابراهیم‌زاده هستم. ذاکر و مداح اهل بیت(علیهم‌السلام). متولد شهرستان بیرجند.

قاری قرآنی که مداحی شد/ تجربه اولین مداحی در ۵ سالگی

فارس: مداحی را از چه زمانی شروع کردید و چطور شد وارد این عرصه شدید؟

ابراهیم‌زاده: قبل از اینکه کار مداحی را انجام دهم کار قرائت قرآن را به صورت تخصصی انجام می‌دادم. تا یک مرحله که اجازه مداحی کردن نداشتیم و و تا یک برهه‌ای که پدرم به این نتیجه رسید که در موضوع قرآن و قرائت آن قوی هستیم.

البته ناگفته نماند اولین تجربه بنده در مداحی به سن ۵ سالگی برمی‌گردد. زمانی که ۵ ساله بودم اولین مداحی‌ام را در هیأت محبان بیرجند انجام دادم. از آنجایی که جلسه پرشور بود و ذاکران پیشکسوت در آن جلسه حاضر بودند ترس بنده را برداشته بود به‌قدری که شعر در نظر گرفته شده برای محفل را فراموشم کردم و تنها یک بند خواندم «ای حسین ای غم تو همدم ما/ ای تو خود شاهد اشک و غم ما/ تو کریمی و تو مولا تو ولی/ ای جگر گوشه زهرا و علی».

در سن ۲۱ سالگی به صورت تخصصی وارد عرصه مداحی شدم یعنی از سال ۱۳۸۰ به صورت رسمی مداحی را تخصصی انجام دادم ولی قبل از آن کار تخصصی قرآن را انجام می‌دادم. یکی از شیرین‌ترین خاطرا بنده در دوران مداحی، مداحی برای خانواده شهدا است.

توصیه اکید «ابراهیم‌زاده» به مداحان

فارس: یکی از آسیب‌های موجود در هیأت‌های عزاداری جدایی قرآن از این جلسات است. به عنوان یک مداح و ذاکر اهل بیت(ع) در این خصوص چه نظری دارید؟

ابراهیم‌زاده: عمده مستمعین حاضر در جلسات بنده طلبه هستند. مداحان به‌عنوان یک الگو در بین جوانان و نوجوانان مطرح هستند لذا نباید بر این رویه حرکت کنند. بنده از ابتدا تاکنون با هر جوان یا نوجوانی که علاقه‌مند به مداحی بوده و درخواست کرده گفته‌ام اول برو قرآن را یاد بگیرد بعد. مداحی تنها به شور خواندن و مدح خواندن نیست گرچه اینها یک قسمت کار است اما برای مداحی یک مؤلفه بسیار مهم است که آن هم قرآن خواندن و قرائت صحیح و روان است. یک مداح زمانی کامل است که در کنار مداحی قاری قرآن باشد. باید قرآن را یاد داشته باشد که بتواند ادعیه را بخواند و تلفظ کند.

یک مداح زمانی کامل است که در کنار مداحی قاری قرآن باشد. باید قرآن را یاد داشته باشد که بتواند ادعیه را بخواند و تلفظ کند.

 

بسیاری از مداحان به‌نام کشوری ابتدا با قرآن مأنوس شده و سپس سپس وارد عرصه مداحی شدند یعنی رفتار قرآنی اهل بیتی(ع) دارند. همانگونه که اهل بیت(ع) می‌فرمایند؛ «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً» لذا اگر یکی از این دو باشد یک قسمت کار لنگ می‌زند و حتما باید دوسویه باشد.

نسخه‌ای برای مساجد و هیئات

فارس: به نظر شما مهم‌ترین آسیبی که در حال حاضر به هیئات و مداحان وارد است چیست و چه نسخه‌ای برای آن دارید؟

ابراهیم‌زاده: مهم‌ترین آسیبی که در حال حاضر به هیئات، مساجد و مداحان وارد است بی‌تفاوتی به مسائل اجتماعی است. ما داریم هیئاتی را که در بحث آسیب‌های اجتماعی ورود قوی دارند ولی تعداد این هیئات بسیار اندک است. به عنوان نمونه هیأت ابوالفضلی و مسجد عاشورا که خدمات اجتماعی قوی به جامعه هدف می‌دهند.

باید برای حل مشکلات این افراد اقدام کنیم و زمینه را برای ورود مردم به هیئات و مساجد باز کنیم اما عملکرد هیئات و مساجد در این زمینه بسیار ضعیف و کمرنگ است و خروجی آن مردم‌پسند و عامه‌پسند نیست

 

یکی از آسیب‌ها این است که نمی‌توانیم نشان دهیم و به مردم بگوییم که اگر مشکلی دارند برای حل آن به مسجد یا هیأت بیایند. افرادی را داریم که نان برای خوردن ندارند یا مشکل جهیزیه، دارو و درمان و غیره دارند باید برای حل مشکلات این افراد اقدام کنیم و زمینه را برای ورود مردم به هیئات و مساجد باز کنیم اما عملکرد هیئات و مساجد در این زمینه بسیار ضعیف و کمرنگ است و خروجی آن مردم‌پسند و عامه‌پسند نیست.

هیأتی که گروه جهادی راه‌اندازی کرد

فارس: آیا خودتان به این مقوله در هیأت پرداخته‌اید؟

ابراهیم‌زاده: با همکاری و همفکری اعضای هیأت روضه‌الشهدا و مسجد باقرالعلوم(ع) اقدام به راه‌اندازی گروه جهادی شهید «نایبی» کردیم و این مهم را هم به منظور محرومیت‌زدایی و تبیین اهداف هیأت و مسجد انجام دادیم تا به مردم تفهیم کنیم که هیأت و مسجد هوادار آنان است.

۴۰ سال از انقلاب اسلامی ما گذشته ولی هنوز برخی مساجد کیسه جمع نذورات و کمک به مساجد را بین مردم و نمازگزاران می‌چرخانند برای کمک به مسجد که این خود یک نوع ضعف است. برخی مساجد خود منبع درآمد دارند و از قبل مسجد املاک تجاری راه‌اندازی کردند که این خود درآمدزا است باید به مردم بگوییم که این درآمدها کجا خرج می‌شود و اگر مردم هم کمکی انجام می‌دهند بدانند کجا هزینه می‌شود.

لزوم استفاده از ظرفیت‌ها مغفول‌مانده مساجد

خروجی مساجد ما چیست؟ چرا باید فقط چند فرد میانسال سالیان حضور داشته باشند و حضور جوانان کمرنگ باشد. اگر از املاکی که برخی مساجد دارند و رها شده درست استفاده شود و در اختیار افراد نیازمند و مشکل‌دار قرار گیرد قطعا این خود باعث و عامل جذب آنان به مساجد می‌شود.

مساجد زیادی در سطح شهر داریم که از ظرفیت‌های آن به‌درستی استفاده نمی‌شود از جمله مسجد باقرالعلوم، مسجد امام حسین(ع)، مسجد سیدالشهدا(ع) و غیره. این مساجد دارای زمین‌های رها شده هستند که می‌توان با مدیریت و کمک خیرین ساخته شود و در اختیار جوانان و نیازمندان قرار دهند.

 

 

مسائل و مشکلات اجتماعی؛ مهم‌ترین اولویت مساجد و هیئات

از نظر بنده سبک عزاداری جزو اولویت‌های نخست نیست و جزو اولویت‌های ۵ یا ۶ است. مهم‌ترین اولویت مسائل و مشکلات اجتماعی است. برخی جوانان و نوجوانان هیأتی با وجود مشکلاتی که دارند باز هم هیأت را ترک نکردند لذا هیأت و هیأتی‌ها باید این مسائل را ببینند و برای حل مشکلات برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

در همین محله عدالت بیرجند که از نظر درآمدی جزو مناطق متوسط به بالا هستند داریم افرادی که با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی نان برای خوردن نداشتند و خوشبختانه توانستیم این خانواده را شناسایی کنیم. در این موقعیت آسیب هیأت و مسجد بی‌تفاوت نبودن است و باید در وسط میدان باشند و جوانان و نوجوانان را جذب کنند.

خواستیم یک ایستگاه صلواتی در یکی از محلات بالای شهر بزنیم می‌گفتند آنجا محله کفار است! اگر دید و شاخص ما انقلاب و ولی فقیه و اسلام است نباید با دید شخصی نگاه کنیم که این نوعی آسیب است. یکی از آسیب‌های مساجد و هیئات این است که می‌گویند همین‌هایی که در مسجد و هیأت حاضر می‌شوند خوب و بقیه بد! به قول سردار شهیدمان «حاج قاسم سلیمانی» باید به دنبال قشر خاکستری جامعه برویم و آنان را جذب کنیم و آنان را وسط میدان بیاوریم. وظیفه جبهه انقلاب همین است.

شخصی‌نگری؛ مهم‌ترین ضعف مساجد/ باید جوانان را جذب کنیم

فارس: بسیاری از افراد، مسئولان هیأت امنا هیأت را از مسجد جدا می‌دانند نظر شما در این خصوص چیست؟ بسیاری از جوانان قشکر خاکستری به هیأت اقبال بیشتری دارند تا مسجد دلیل این مهم از نظر شما چیست؟

ابراهیم‌زاده: ضعف این امر همین فکر شخصی‌نگری است. ما آمده‌ایم که مساجد را آباد و جوانان و نوجوانان را جذب هیأت و مسجد کنیم. مسجد ملک شخصی افراد نیست که در آن سالیان سال خیمه زده‌اند و کاری نمی‌کنند. اگر بنده نوعی می‌خواهم بیایم مسجد تا یک سن و سال است البته منظور بنده حضور در مسجد نیست منظور هیأت امنا یا افرادی است که در امور مختلف مشارکت دارند و یابه نوعی طرح و برنامه می‌دهند.

در برخی مساجد افراد خیمه زده‌اند و کاری کردند اقبال جوانان به مساجد بسیار بسیار پایین آمده؛ مسجد ملک شخصی افراد نیست که در آن سالیان سال خیمه زده‌ و کاری نمی‌کنند

 

در برخی مساجد افراد خیمه زده‌اند و کاری کردند که اقبال جوانان به مساجد بسیار بسیار پایین آمده است. هیأت امنا و دست‌اندرکاران مساجد باید شاهانه برای امام حسین(ع) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) جلسه بگیرند و خلاقیت به خرج دهند. یکی از بدی‌های من به زعم آقایان این است که حرف آنان را قبول نمی‌کنم و سبکی که آقایان می‌گویند را قبول ندارم و به آن گوش نمی‌دهم.

باید مساجد را آباد کنیم و کاری کنیم که اقشار مختلف جامعه جذب مساجد شوند. در همین مسجد باقرالعلوم(ع) داشتیم فردی را که شراب‌خور بوده و اعلام کرده نه دین دارم و نه نمازی خوانده‌ام و یک شب از جلوی این مسجد رد می‌شدم و جذب مسجد، صمیمیت، میدان دادن به جوانان و غیره شده است. همین فرد می‌گوید از آن شب ا به حالا چندین سال است که لب به مشروب نزده است. همچنین داشتیم افرادی که معتاد فیلم‌های مستهجن بودند و توانستیم به برکت سیدالشهدا(ع) آنان را به مجلس حسین(ع) بکشانیم و سال‌ها است جزو افراد پروپا قرص این مسجد و هیأت هستند.

به جوانان میدان دادیم

فارس: همانطور که دیدم و شنیدیم در مجالسی که با حضور شما برگزار می‌شود حضور جوانان و نوجوانان بسیار به چشم می‌خورد و می‌شود گفت ۸۵ تا ۹۰ درصد مستمعین را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. دلیل این مهم را چه می‌دانید؟

ابراهیم‌زاده: در وهله اول نمی‌توانم بگویم جوانان جذب ما و یا شخص بنده شدند آن‌ها جذب دستگاه سیدالشهدا(ع) شدند. در وهله دوم می‌توان به این اشاره کرد که شاید به روز بودن برخی اشعار و مداحی‌ها، سیستم صوت، فضاسازی، سخنران باشد که هر کدام خود یک آیتم است. سعی کردم هر شعری را به خورد مستمع ندهم و برای اشعار بسیار وقت می‌گذارم و بررسی می‌کنم. ملودی، سبک و محتوا ۳ آیتم اصلی است و به همه این موارد در هیأت و مسجد توجه کردیم. خرج کردن و به‌روز بودن یک مقوله است که اشخاص جذب جلسه سیدالشهدا(ع) شوند.

تمام هم و غم ما جوانان هیأت هستند و در خودم چیزی نمی‌بینم که بگویم بخاطر شخص من است. سعی کردیم به جوانان کمک کنیم و اطعام خانواده‌های نیازمند و توزیع سبد غذایی بخش دیگری از فعالیت‌ها است. تأمین اعتبار این موارد در پشت صحنه انجام می‌شود اما میدان‌داری تمام این موارد با جوانان است. شاید برخی جاها خرابکاری کردند و ترکش آن به ما خورده اما گفتیم جوان هستند. تمام خرابکاری‌ها برای جوانان و ما تجربه شد اما این باعث نشد که کار را رها کنیم.

راه‌های زیادی برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد و هیأت وجود دارد. به طور مثال با برگزاری یک اردوی کوه‌نوری می‌توان این زمینه را ایجاد کرد.

سخنرانان استانی به‌روز نیستند

فارس: در جلسات مذهبی اقبال به مداحان بیشتر از سخنرانان است. دلیل این امر چیست و چه اقدامی باید برای این موضوع انجام داد؟

ابراهیم‌زاده: ما داریم سخنرانان مطرح و به‌نام کشوری مانند شیخ حسین انصاریان، حجت‌الاسلام پناهیان و غیره که هر وقت منبر رفتند سخنرانی تکراری کم انجام دادند و مستمعین مجالس و محافل آنان هم بسیار زیادند و اکثرا جوانان و نوجوانان هستند. پس دلیل اینکه در استان ما اینگونه نیست و جوانان به سخنرانان اقبال کمتری نشان می‌دهند این است که برخی سخنرانان به‌روز نیستند. متأسفانه سخنرانان ما به یک تا دو مقتل اکتفا می‌کنند و اندوخته‌های خود را به‌روز نمی‌کنند. باید تحقیق کنند و مقاتل مختلف را بالا و پایین کنند و بر اندوخته‌ها بیفزایند و بتوانند مطالب جدید و به‌روز به خورد مستمع بدهند.

با سیاست‌زدگی مخالفیم

فارس: مجالس اهل‌بیت(ع) خصوصا تکیه و هیأت امام حسین(ع) در کنار فضای معنوی و روضه و مناجات، پایگاه سیاسی مردم هم بوده اما برخی از نوحه‌خوانان و ذاکران به بهانه دوری از سیاست و اهل آن از خواندن اشعاری درباره انقلاب، شهدا و دفاع مقدس پرهیز می‌کنند و ادعایشان این است که دستگاه اهل بیت(ع) ربطی با سیاست ندارد. نظر شما در این باره چیست؟‌

ابراهیم‌زاده: هیأت باید سیاسی باشد و مسائل سیاسی جزو لا ینفک است. جمهوری اسلامی برای چه شهید داده‌ است؟ برای مبانی انقلاب اسلامی. «حاج قاسم سلیمانی» که این قدر برای نظام و انقلاب اسلامی دوندگی کرد از بطن هیأت بلند شد.

ما با هر مسئله‌ای که هیأت را به حاشیه ببرد مخالف هستیم با سیاست‌زدگی مخالفیم. باید هیأتی بود و و همانند امام حسین(ع) آزاده بود یعنی حرف خودمان را بزنیم.

فارس: اشعاری که در مناسبت‌های مختلف می‌خوانید را چطور انتخاب می‌کنید و چه مدت برای این انتخاب این اشعار وقت می‌گذارید؟

ابراهیم‌زاده: سه ماه قبل از آغاز محرم به‌دنبال اشعار می‌روم و یک ماه به محرم مانده اشعار به دستمان می‌رسد و طبقه‌بندی می‌شود و سبک‌ها مشخص می‌شود. از شب تا صبح اشعار را واکاوی می‌کنیم. ما با اشعار و مداحی خود به مستمع لقمه می‌‌دهیم لذا نباید هر شعری را به خورد آنان بدهیم و باید برای این موضوع وقت بگذاریم. برای جلسات هفتگی هم ۳ تا ۴ رز قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم.

پول‌هایی که خرج مساجد و هیئات می‌شود

فارس: از آنجایی که بحث صله به مداح از زمان اهل بیت(ع) نیز مرسوم و امر بسیار پسندیده‌ای بوده است اما امروزه با پدیده‌های جدید و غریبی مواجه هستیم که متأسفانه برخی از مداحان برای مداحی خود نرخ‎گذاری و بعضا مبالغ بسیار هنگفتی را طلب می‌نمایند. آیا شما هزینه‌ای هم بابت مداحی دریافت می‌کنید و نظر شما در خصوص ارتزاق از طریق مداحی چیست؟

ابراهیم‌زاده: ارتزاق به آن معنایی که باید نرخ تعیین کنیم خیر و همچنین جرأتی را ندارم. مگر می‌شود روضه امام حسین(ع) را خواند و گفت یک میلیون یا ۱۰۰ میلیون. یعنی امام حسین(ع) این قدر ارزش دارد! باید بدانیم که مجلس امام حسین(ع) ارزش‌گذاری نمی‌شود.

بنده اگر تا این لحظه پولی دریافت کرده‌ام گفته‌ام خرج همان هیأت و مجلس امام حسین(ع) شود، باید بدانیم که مجلس امام حسین(ع) ارزش‌گذاری نمی‌شود

 

بنده اگر تا این لحظه پولی دریافت کرده‌ام گفته‌ام خرج همان هیأت و مجلس امام حسین(ع) شود گرچه اهل بیت (علیهم‌اسلام) برای روضه و روضه‌خوان ارزش و اهمیت قائل بودند و برای روضه‌خوان، شاعر و مداح امام حسین(ع) و دیگر ائمه (ع) صله در نظر بگیرند.

فارس: در زمان خلوت و تنهایی کدام اشعار و نوحه را با خود زمزمه می‌کنید؟

ابراهیم‌زاده: چند مورد مداحی هست اما از همه بیشتر با همین نوحه عشق‌بازی می‌کنم؛ از چشمای گریونم، معلومه گرفتارم/ از حال پریشونم، معلومه دوست دارم/ معلومه که دوست داری بمونم سر سفره روضه تو/ چون نوکرو دوست داری/ آقاجونم حسین / معلومه نمیزاری/ جای دیگه برم تو نمیگی برو/ از بس که بزرگواری، آقاجونم حسین…

فارس: از آنجایی که جلسات شما با حضور پرشور مردم و جوانان برگزار می‌شود با شیوع کرونا  شیوه برگزاری جلسات شما چگونه شد و ایام محرم کنونی به چه شیوه برگزار می‌کنید؟

ابراهیم‌زاده: قبل از شیوع کرونا جلسات هیأت به صورت عموم برگزار می‌شود و حضور پرشور مردم را شاهد بودیم. اما با شیوع ویروس کرونا جلسات به صورت مجازی طراحی و اجرا می‌شد و در ایام و مناسبت‌های خاص مثل دهه فاطمیه، محرم و شب‌های قدر با جمعیت کمتر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا شد.

در ایام محرم امسال هم از آنجایی که با نوع جهش‌یافته ویروس کرونا مواجه هستیم و جان مردم بسیار بسیار برای ما ارزش دارد لذا جلسات هیأت در سالن ورزشی شهید سرحدی بیرجند در فضای باز و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

فضای مجازی در خدمت هیأت

فارس: شما از جمله مداحانی هستید که در فضای مجازی حضور فعال‌تری دارید، دلیل این امر چیست؟

ابراهیم‌زاده: اهمیت فضای مجازی در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی مشهود است و ایشان فرمودند؛ «اگر رهبر نمی‌بودم فرمانده فضای مجازی می‌شدم» ما هم بر همین مبنا می‌گوییم کاری که انجام می‌دهیم نباید تنها خودمان بهره‌برداری نکنیم و زمینه بهره‌برداری دیگران را از این جلسات فراهم کنیم که فضای مجازی بخشی از کار ما است.

همه ما شاهد حضور آحاد جامعه در فضای مجازی هستیم و از آنجایی که  دشمن در این مقوله بسیار فعال است و یارکشی می‌کند ما هم باید روی این موضوع کار کنیم و این فضا را رها نکنیم.

دغدغه‌های شهید «بصیری‌پور»

فارس: در صحبت‌های خود به حضور شهیدان «مرتضی بصیری‌پور» و شهید «محمد نایبی» اشاره کردید. آیا خاطره‌ای از این شهدا دارید؟

ابراهیم‌زاده: شهید «مرتضی بصیری‌پور» دغدغه زیادی نسبت به مردم و جوانان هیأت داشت. گرچه این موضوع را مطرح نکرد اما همیشه دغدغه این را داشت که برای یکی از جوانان هیأت که ازدواج کرده بود و مشکل مسکن داشت جایی را اجاره کند و از دل و جان می‌دوید. زمانی که به سوریه رفت ما اصلا خبردار نشدیم و حتی شهادت این شهید را هم از طریق یکی از دوستان شنیدیم و اصلا باور نمی‌کردم.

احیای مساجد اولویت نخست ما است

فارس: آیا تاکنون انتقادی به شما شده است؟

ابراهیم‌زاده: یکی از انتقاداتی که به بنده کردند گفتند مغروری! این موضع را هم به‌دلیل عدم حضور بنده در برخی مساجد و هیئات مطرح می‌کنند اما عدم حضور بنده مسائل زندگی است و چون درگیر کارهای خانه و بانک و غیره می‌شوم فرصت حضور را نمی‌یابم.

یکی از اولویت‌های بنده احیای مسجد است و وقت زیادی را صرف این موضوع می‌کنم و همین باعث می‌شود کمتر به جلسات بروم.

فارس: شما از جمله مداحانی هستید که نگاه ویژه به جوانان دارید. آیا شده در هیأت و مسجد به مقوله ازدواج جوانان و مابقی مسائل بپردازید؟

ابراهیم‌زاده: مباحث اجتماعی از جمله ازدواج مهم‌ترین موضوعی است که مد نظرمان است. برخی جوانان از ترس معیشت و تأمین هزینه‌های زندگی از ازدواج گریزان هستند اما بارها شده این را به آن‌ها می‌گویم که روزی‌رسان خدا است و قطعا هوادار خواهد بود.

اگر یک قدم برای امام حسین(ع) برداریم ده برابر آن را به ما می‌دهد لذا باید این تفکر نمی‌شود را تغییر دهیم

 

به این جمله اطمینان داریم که روزی‌رسان خدا است ولی اعتماد نداریم! می‌گویند: «هر آنکه دندان دهد، نان دهد». اگر یک قدم برای امام حسین(ع) برداریم ده برابر آن را به ما می‌دهد لذا باید این تفکر نمی‌شود را تغییر دهیم.

فارس: در پایان اگر سخن یا مطلب خاصی دارید بفرمایید.

ابراهیم‌زاده: باید تفکرها در این استان عوض شود و تفکر جوان پای کار بیاید. با این تفکر می‌توان هم به انقلاب اسلامی، هم قشر خاکستری و غیره کمک کرد و همه آحاد را پای کار آورد.

نباید اشخاص خود را  شاخص ولی‌فقیه و حضرت آقا بدانند و خود را نظریه‌پرداز اسلام بدانند. این فکر باید از توی مساجد به یک روش مهندسی شده جمع کرد و عرصه را به جوانان واگذار کنند و به آنان مهلت دهند و کار  جوانان را ببینند و اگر نتیجه نداد بگویند «نه». باید این فکر درست شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =