غارت فرهنگی و علمی کشورهای اسلامی توسط کشورهای غربی

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: اینکه امروز در کشورهای غربی دانشمندانی هستند که فخر آن‌ها را می‌فروشند، بسیاری از علوم پایه را از بزرگان علمی ما دزدیدند که بسیار از این موارد مستند است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح امروز در دیدار با استاندار خراسان‌جنوبی،  ضمن تسلیت ایام عزای اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت هفته دولت و  روز پزشک، اظهار داشت: ابوعلی سینا مایه فخر و مباهات است.

وی بیان داشت: معمولا در میان عرف بیشتر به عنوان پزشکی به بوعلی نگاه می‌شود که مهم هم هست، همه آن‌هایی که در سلامت مردم خدمت می‌کنند ان شاء‌الله موفق باشند اما واقعیت این است که برای شیخ الرئیس، مقام پزشکی آن نازل‌ترین مقام است، آسان‌ترین رشته‌ای که به آن دست یافت پزشکی بود و سخت‌ترین دانشی که به آن رسید حکمت الهی بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، مطرح کرد: لقب شیخ‌الرئیس هم که به ایشان داده می‌شود همان عنوان معلم است ومعلم از اصطلاحاً در آن دوره به آن کسی اطلاق می‌شده که در زمان خودش در همه رشته‌های علمی موجود و در صحنه عملی و آزمایش بر همه فائق آید.

عبادی با اشاره به اینکه ابوعلی سینا در علوم مختلف استاد کل بوده و به‌دلیل اینکه عالم‌تری در آن زمان نبوده از عرفان خوبی هم برخوردار است، مطرح کرد: وقتی فهم مسئله‌ای برایش مشکل بود و کسی نبود که از آن بپرسد در مسجد دو رکعت نماز می‌خواند و از خدا می‌خواست که مشکلش حل شود و این مسئله به صورت‌های مختلف به بوعلی الهام می‌شد.

وی افزود: از ابو علی سینا نقل است که «روزی حکمت ارسطو را مطالعه می‌کردم و در فهمیدن آن مشکل داشتم از خدا خواستم مشکل مرا حل کند، روزی از کنار کوچه‌ای رد می‌شد دیدم فردی حراجی کتاب‌های قدیمی گذاشته، یک کتابی که نه عنوانی داشت نه مشخصه‌ای را با مقدار کمی پول خریدم در خانه متوجه شدم شرح حکمت ارسطو توسط آقای فارابی است، یعنی مشکل من حل شد».

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی ادامه داد: ذخایر و ثروت‌های معنوی و علمی که داریم متأسفانه قدرش را ندانستیم و بیگانگان که مسلط شدند از غفلت ما استفاده کردند به خصوص در دوران رضا شاه پلید که آنچه توانستند آثار ارزشمند کتب دانشمندان ما را از ایران خارج کردند.

عبادی اضافه کرد: بیگانگان علاوه بر آنکه غارت فرهنگی کردند مبارزه با جلسات عزاداری امام حسین(ع) هم کردند، با علم مبارزه و درب حوزه‌های علمیه را بستند، شعبه‌های تریاک، شیره، نسوار و شراب دایر کردند که این مواد افیونی را می‌فروختند.

وی مطرح کرد: اینکه بسیاری از کتاب‌های ارزشمند دانشمندان ما در هندوستان است به این دلیل است که از اینجا کتاب‌های دانشمندان ما را به هندوستان و از آنجا به انگلیس به وسیله کشتی می‌بردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی عنوان کرد: اینکه امروز در کشورهای غربی دانشمندانی هستند که فخر آن‌ها را می‌فروشند، بسیاری از علوم پایه را از بزرگان علمی ما دزدیدند که بسیار از این موارد مستند است.

عبادی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بیداری اسلامی و مبارزه با دزدان بین‌المللی مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کند و وراثت کریمه‌ای که از منابع اسلامی دارند استخراج و استفاده کنند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 19 =