گذرگاه دوکوهانه بازگشایی شد/ انجام مراودات تجاری طی روزهای آینده با افغانستان

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: یکی از درخواست‌های مردمی بازگشایی مرزهای استان با افغانستان بود که بعد از پیگیری‌های فراوان در ایران و افغانستان، مرز دوکوهانه بازگشایی شد.

مصطفی نخعی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: از سال گذشته یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که پیگیری می‌کردم بازگشایی بازارچه مرزی دوکوهانه بود.

وی بیان داشت: در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های ایران در افغانستان، سفر ۵ روزه‌ای را به کشور افغانستان داشتم که با مقامات مختلف آن‌ها در راستای بازگشایی مرز دوکوهانه دیدار کردم

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در این بازدیدها با مجلس شورای ملی و مجلس سنای افغانستان، همچنین ورازت امور خارجه و وزیر تجارت دیدارهای جداگانه‌ای داشتیم.

نخعی اضافه کرد: بعد از دیدار با مقامات افغانستان مرحله بعد طرح سؤال از وزیر کشور ایران را شروع  کردم و جلسات متعددی با معاونت‌های امنیتی، اقتصادی و پارلمانی وزارت کشور برگزار کردیم، نتیجه آن مصوبه کارگروه ویژه مرز وزارت کشور برای بازگشایی گذرگاه مرزی دوکوهانه بود.

وی عنوان کرد: بعد از این دیدارهایی با وزیر امور خارجه داشتم و دستوراتی داده شد و پیگیری‌هایی از طریق معاونین امور خارجه و مکاتابات با افغانستان انجام شد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیگیری بعدی ما از طریق کمیسیون مشترک ایران و افغانستان بود که رئیس آن وزیر نیرو است، طی جلساتی با وزیر نیرو دستور دادند در اولین جلسه کمیسیون این طرح مطرح و مصوب شود که البته هنوز کمیسیون ایران و افغانستان برگزار نشده است.

نخعی تبیین کرد: در روزهای اخیر با توجه به تغییر دولت افغانستان و تغییر شرایط باعث شد که تمایل دارند بازارچه‌های رسمی بازگشایی شوند و اکنون مکان بازگشایی مرز دوکوهانه وجود دارد.

وی اظهار داشت: اگر همکاری استاندار خراسان‌جنوبی و هماهنگی‌های وی و همکاری نهادهای امنیتی و مرزبانی وجود نداشت، امکان بازگشایی بازارچه وجود نداشت و باید از آن‌ها قدردانی کنیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون شرایط خوبی فراهم شده و اگر تاجری تمایل به همکاری با تاجر افغانستانی داشته باشد تا حدود زیادی هماهنگی‌ها انجام شده و به‌زودی در چند روز آینده به صورت رسمی مراودات تجاری انجام خواهد شد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + سه =