حال ناخوش خوشه‌های طلایی/ کاهش ۷۳ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان‌جنوبی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی از کاهش ۷۳ درصدی خرید تضمینی گندم در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: خشکسالی سبب کاهش گندم تولیدی در استان شده به‌گونه‌ای که مزارع کشت دیم گندم با خسارت ۱۰۰ مواجه شدند.

مجید اسداللهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: خرید گندم در استان از اواخر اردیبهشت امسال شروع و همچنان این روند تا شهریورماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۱۷ مرکز خرید تضمینی گندم را از کشاورزان استان خریداری می‌کنند، بیان داشت: از این تعداد ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان و ۲ مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین دایر هستند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مراکز محصول کشاورزان را تحویل می‌گیرند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۵ هزار تومان است و مراکز خرید روزانه از ساعت ۷ تا ۱۷ هر روز آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند.

خرید تضمینی ۲ هزار و ۹۰۰ تن گندم

اسدالهی تبیین کرد: امسال نیز به محض خرید و ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی از طریق بانک عامل، پرداخت بها گندم خریداری شده به حساب کشاورزان به سرعت انجام می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت ثبت اطلاعات کشاورزان از قبیل شماره حساب بانکی معتبر، عنوان کرد: اطلاعات کشاورزان در سایت پهنه‌بندی به دقت ثبت شده و چنانچه فردی اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکرده باشد، امکان پرداخت بهای گندم خریداری شده به اسم او وجود نخواهد داشت.

۲ هزار و ۹۰۰ تن گندم به ارزش ریالی ۱۴۱ میلیارد و ۱۹۸ میلیون ریال در استان خراسان‌جنوبی خریداری شد

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی از خرید تضمینی ۲ هزار و ۹۰۰ تن گندم در استان خبر داد و گفت: ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده ۱۴۱ میلیارد و ۱۹۸ میلیون ریال است.

پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات گندم‌کاران

اسدالهی با اعلام اینکه بیشترین گندم خریداری شده از شهرستان بشرویه است به مطالبات گندم‌کاران استان اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد مطالبات گندم‌کاران استان پرداخت شده است.

کاهش ۷۳ درصدی خرید تضمینی گندم

وی از کاهش ۷۳ درصدی خرید تضمینی گندم در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و بیان داشت: خشکسالی سبب کاهش گندم تولیدی در استان شده به‌گونه‌ای که مزارع کشت دیم گندم با خسارت ۱۰۰ مواجه شدند.

گندم مورد نیاز استان را از استان‌ها دیگر تأمین و در این راستا تاکنون ۴ هزار تن گندم از استان فارس، ۵ هزار تن از استان‌های بندری و خرید ۷ هزار تن گندم دیگر در دستور کار قرار دارد

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان‌جنوبی همچنین به راه‌های تأمین گندم مورد نیاز در استان اشاره و خاطرنشان کرد: گندم مورد نیاز استان را از استان‌ها دیگر تأمین می‌کنیم و در این راستا تاکنون ۴ هزار تن گندم از استان فارس، ۵ هزار تن از استان‌های بندری و خرید ۷ هزار تن گندم دیگر را در دستور کار قرار داریم تا نیاز استان مرتفع شود.

اسدالهی تبیین کرد: امسال مجموع سطح زیر کشت گندم در خراسان‌جنوبی ۲۳ هزار و ۷۶۳ هکتار است که ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار به کشت آبی و ۵ هزار و ۶۹۸ هکتار به کشت دیم اختصاص یافته است.

وی مطرح کرد: سال گذشته ۱۳ هزار و ۹۳۸ تن گندم توسط تشکل‌های تعاون روستایی استان از کشاورزان خریداری شد که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۴ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 20 =