گرد و غبار هوای ۴ شهرستان خراسان‌جنوبی را ناسالم کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اعلام به اینکه شاخص کیفیت هوای ۴ شهرستان استان ناسالم است، گفت: در شبانه‌روز گذشته شاخص کیفیت هوا در این ایستگاه‌ها به بالای ۱۵۰ رسید.

حسن اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان هر روز داده‌ها را آنالیز و شرایط را اعلام می‌کنند، اظهار داشت: میزان پاکی و ناسالم بودن یک روز را براساس شاخصی با نام AQI می‌سنجند که این شاخص نیز دارای محدوده از صفر تا بالای ۳۰۰ است.

وی بیان داشت: اگر شاخص پایش آلودگی بین صفر تا ۵۰ باشد آن محدوده پاک است، اگر شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ محدوده سالم را نشان می‌دهد و از ۱۰۱ تا ۱۵۰ محدوده ناسالم را شامل می‌شود، همچنین محدوده بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۰ به بالا نشان دهنده محدوده خطرناک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: هرکدام از این محدوده‌ها با رنگ‌های خاصی مشخص و از زرد شروع شده و در نهایت به ارغوانی ختم می‌شود و شاخص‌ها براساس دیتاهایی که دستگاه ارائه می‌دهد سنجش می‌شود.

شاخص کیفیت هوای ۴ شهرستان؛ ناسالم

اکبری با اعلام به اینکه شاخص کیفیت هوای ۴ شهرستان استان ناسالم است، بیان داشت: در شبانه‌روز گذشته شاخص کیفیت هوا در این ایستگاه‌ها به بالای ۱۵۰ رسید.

وی مطرح کرد: بر این اساس، شاخص ذرات معلق ریز بزرگتر از ۲.۵ میکرون در همه شهرستان‌ها بالا و کیفیت هوا برای همه گروه‌ها به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران تنفسی و چشمی ناسالم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: کانون‌های فرسایش بادی زیادی در استان و کشور داریم لذا خشکسالی‌های پی در پی، بارندگی کم و رطوبت پایین زمین و کاهش پوشش گیاهی پدیده گرد و غبار را در پی دارد.

روزهای ناسالم بیشتری خواهیم داشت

اکبری افزود: کاهش روزهای ناسالم امسال به دلیل بارندگی‌های خوبی بود که سال ۹۸ در استان داشتیم و اگر در باقی‌مانده سال زراعی جاری (تا پایان شهریور ۱۴۰۰) همچنان کمبود بارندگی داشته باشیم وضعیت بدی برای سال آینده ‌قابل پیش‌بینی است.

وی تصریح کرد: با توجه به استمرار پدیده گرد و غبار، وزش باد و تأثیرپذیری استان از بادهای ۱۲۰ روزه، هشدار اعلام شده از سوی اداره کل هواشناسی استان هم استانی‌ها به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی نظیر آسم، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: سایرین نیز در صورت ضرورت، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از منزل خارج شوند و فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را حتی‌المقدور کاهش دهند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =