راه‌اندازی کارگاه صنایع‌دستی در «بیرجند»/ «توبافی»؛ نامزد دریافت مهر اصالت بین‌الملی

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی از راه‌اندازی اولین کارگاه صنایع‌دستی در رشته پارچه‌بافی سنتی در شهرستان بیرجند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا رضایی، در حاشیه مراسم افتتاحیه کارگاه توبافی حاجی‌آباد شهرستان بیرجند اظهار داشت: با توجه به اینکه سال جاری به سال پشتیبانی‌ها، تولید و رفع موانع نامگذاری شده جمعیت هلال‌احمر در همین راستا خدمات بشر دوستانه‌ای در جهت کمک به اقتصاد خانوارها ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه متأسفانه یکی از معضلات امروز بیکاری و مشکلات اقتصادی خصوصا در روستاها است، افزود: صنایع‌دستی می‌تواند به توان‌افزایی و معیشت مردم کمک شایانی کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی علاوه بر اقتصاد به احیای فرهنگ نیز کمک به‌سزایی می‌کند، مطرح کرد: به همت اعضای جمعیت هلال‌احمر اولین کارگاه صنایع‌دستی در رشته توبافی در حاجی‌آباد شهرستان بیرجند راه‌اندازی شده است.

رضایی با بیان اینکه تعداد ۸ دستگاه توبافی در این کارگاه فعال است، عنوان کرد: تاکنون ۳۰ نفر در این کارگاه آموزش‌های لازم را به صورت کاملا رایگان دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه و آموزش در این کارگاه کاملا رایگان است و تمام تولیدات توسط اتحادیه صنایع‌دستی خریداری می‌شود، افزود: صادرات صنایع‌دستی علاوه بر ارزآوری، صادرات فرهنگ و تمدن ایرانی را به دنبال دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مجموع تاکنون مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان جهت راه‌اندازی این کارگاه هزینه شده، خاطرنشان کرد: پیش از این ۲ کارگاه صنایع‌دستی در شهرستان‌های سربیشه و نبهندان نیز راه‌اندازی شده‌اند.

«علی ناصری» فرماندار بیرجند نیز اظهار داشت: هنر توبافی از هنرهای اصیل و احیا شده‌ای است که پس از بافت فرش پر درآمدترین صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی است و هم‌اکنون نامزد دریافت مهر اصالت بین‌الملی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین کارگاه توبافی جمعیت هلال‌احمر در راستای اهداف بشر دوستانه و ایجاد اشتغال خانوارها در شهرستان بیرجند، افزود: این گام در راستای اهداف و برنامه‌های استان برداشته شده و بسیار قابل تقدیر است.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و جمعیت هلال‌احمر در تلاش است برای رونق هر چه بیشتر هنر پارچه‌بافی سنتی طرح توسعه بازار و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقاء کمی و کیفی کارگاه‌های پارچه بافی سنتی را اجرا کنند، گفت: خوشبختانه تا به امروز حدود ۵ هزار نفر این هنر را در سطح استان آموزش دیده‌اند.

ناصری با اشاره به اینکه افراد علاقه‌مند پس از آموزش می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره جهت ارتقاء و افزایش تولیدات بهره ببرند، خاطرنشان کرد: به دلیل کیفیت و بازار پسندی این هنر امیدواریم ضمن تقویت اشتغال به ارزآوری در کشور و استان نیز کمک کند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 17 =